• Anonym (mamma)

min 12-åring rakar underlivet.....

Nu behöver jag verkligen råd.

Jag har en 12-årig dotter som jag misstänker rakar sig i underlivet.
    Hon fick könshår när hon var 10 år och hon har som 12-åring ganska mkt hår. Men häromdagen så såg jag en skymt av hennes underliv när hon var på toa...allt gick så snabbt men tyckte att de var rakat där...
    Det är ju inte så att man står och glor på sina barns kön när de börjar bli tonåringar....men när jag sedan såg att rakhyveln som min man använder låg i duschen efter att hon duschat så tror jag nog att hon gör det....

Men jag vet inte hur jag ska göra....tycker inte att det är bra att min 12-åring rakar sig där....men tänk om jag har fel....

Det är ju väldigt hemskt av mig som mamma att fråga en sådan sak om hon inte gör det...och om hon gör det är det ju privat...men snälla hjälp mig med råd.....

• Svar på tråden min 12-åring rakar underlivet.....
  • Xx KalmarMamman87 xX

Jag kom i puberteten väldigt tidigt (när jag var 6 år)... fick hormonsprutor för att försöka skjuta på mensen lite men det gick ju inte att skjuta på allting annat såsom bröst och könshår.

Att få könshår tidigt är rätt jobbigt för de flesta tjejer. Man kan lätt känna sig lite annorlunda. Jag antar att din dotter kanske gör det. I den åldern jämför man sig hela tiden med andra. Om då hennes kompisar har mycket mindre hår än vad hon har kanske det inte är så kul efter gympan etc. Hon kanske känner sig annorlounda. Och hon kanske känner att dte är jobbigt att gå i baddräkt i sommar om könshåret sticker ut på sidorna. Det tycker ju vi vuxna och det är inget konstigt om hon också skulle göra det även om hon är ung.

Tror inte du kan få henne att sluta raka sig. Även om hon är ung är det hennes kropp och alltså upp till henne. Jag tror att hon vet mycket väl att det är naturligt att ha könshår men hon kanske inte gillar det. Det gjorde inte jag som tonåring. Jag rakade mig därnere hela tiden. Det är först nu efter jag fått barn som jag inte bryr mig alls.Men när jag var yngre var det väldigt viktigt att vara välansad. Dock brukade jag raka bort allt hår- något som jag kan ångra eftersom jag ofta fick mkt problem med underlivet pga av detta. En gång använde jag tom VEET dumt nog och hela fi**an sprack upp {#lang_emotions_embarassed}.

Men jag tror det bara blir pinsamt om du ska prata med henne om detta. JAG hade då inte lyssnat på min mamma om hon hade frågat mig i den åldern. Ge henne bara en rakhyvel. Antar att hon har hår under armarna eftersom hon har det därnere?? Då är det kanske troligt att hon rakar sig där också och om hon nu gör det så kanske det är bra med en egen rakhyvel till henne i present. Något som är hennes helt och hållet. Så slipper du fundera på vad hon har haft din till. {#lang_emotions_smile}

• AdoXa
    Henrik33 skrev 2009-06-17 07:57:17 följande:
    Så säger alla som inte rakar sig.
    Du verkar resonera enligt samma "logik" som en kompis jag hade förut. Han var 5 år.
  • Anonym

Asså jag tycker att det är lite tidigt.. Men samtidigt så sjunker åldrarna i allt nu för tiden.. Jag är bara 21 år men jag började raka benen och sånt när mina kompisar gjorde de och då va ja kanske 13 men underlivet vwet ja inte riktigt.. Va nog 15 eller nbått.. Men allt minksar.. Min lillasyster på 16 år gör ju allt möjligt som inte ja gjorde.. Så din dotter kanske har någon kompis som gör likadant... Du kan ju prata med henne om varför hon gör de.. Eller så låter du de bara vara.. De är inte hela världen..

• tobiq

Ts, det där är nog inte alls ovanligt. Jag är 21 nu och när jag var 12-13 år så rakade sig de flesta mellan benen, så även jag. Och nu ett par år senare är ju småtjejerna ännu mer medvetna, hår mellan benen ses som "äckligt".
    Sorgligt att det är så men det är trots allt verklighet just nu, jag hoppas att många tjejer är tuffa nog att stå emot, men tvivlar på det. Har ingen vän eller bekant som lät bli att raka sig, varken när vi var 14 eller nu när vi är över 20.

• Schnooglewookiemush

Jag rakade mig mellan benen när jag var i den åldern, tyckte det var äckligt pinsamt att man fick hår där nere. Jag har varken legat runt eller haft en tidig sexdebut, och förvånansvärt nog blev det människa av med med trots att jag rakade underlivet.

• beabus87

Men FY! Småbarn ska väl inte hålla på med sånt?!

• Schnooglewookiemush
    beabus87 skrev 2009-06-17 09:08:59 följande:
    Men FY! Småbarn ska väl inte hålla på med sånt?!
    Jag tycker inte att tolvåringar kan klassas med t.ex. dagisbarn (så som jag ser ett småbarn), det är ju endast ett år ifrån tonåren och högstadiet.
  • konkelbär

Men gud, det bestämmer väl flickan själv?

Låt henne växa upp och själv avgöra hur hon vill göra med sin behåring. Något så privat har faktiskt inte mamma med att göra, inte ens för en 12-åring. Kanske skäms hon över sin rikliga hårväxt och VARFÖR ska då mamma ens göra en ansats att låta henne raka sig?!

• konkelbär
    malinagirl skrev 2009-06-16 23:27:13 följande:
    Jag är glad att min dotter och jag kan prata med varandra om allt Hon är 12 år och har fått lite fjun under armarna hon ville raka bort det och frågade vad jag tyckte...givetvis fick hon inte det ännu. Hon får vänta ett tag till. Hon väntar på att det ska växa på underlivet oxå...det är några i klassen som har det.
    Men om man är 12 år gammal och har en sådan personlighet som inte gärna pratar med andra? Måste man prata med andra om allt? När föds rättigheten till integritet och privatliv?
Svar på tråden min 12-åring rakar underlivet.....