Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym (mamma)

min 12-åring rakar underlivet.....

Nu behöver jag verkligen råd.

Jag har en 12-årig dotter som jag misstänker rakar sig i underlivet.
    Hon fick könshår när hon var 10 år och hon har som 12-åring ganska mkt hår. Men häromdagen så såg jag en skymt av hennes underliv när hon var på toa...allt gick så snabbt men tyckte att de var rakat där...
    Det är ju inte så att man står och glor på sina barns kön när de börjar bli tonåringar....men när jag sedan såg att rakhyveln som min man använder låg i duschen efter att hon duschat så tror jag nog att hon gör det....

Men jag vet inte hur jag ska göra....tycker inte att det är bra att min 12-åring rakar sig där....men tänk om jag har fel....

Det är ju väldigt hemskt av mig som mamma att fråga en sådan sak om hon inte gör det...och om hon gör det är det ju privat...men snälla hjälp mig med råd.....

• Svar på tråden min 12-åring rakar underlivet.....
  • Anonym
    Phlippan87 skrev 2009-06-17 10:03:47 följande:
    jag skulle bara tittat konstigt på min mamma om hon börjar använda massa "invecklade" ord... visst kan man prata med dottern om det, men sedan kan man ju också hjälpa henne med att ha bra produkter ANPASSADE för ändamålet om hon vill fortsätta... har inte läst hela tråden men har inte hört något om att det skulle vara helrakat dottern körde med heller... kliandet slipper man oftast om man använder rätt produkter så vill dottern raka sig får man väl uppmuntra till att göra det på bästa möjliga vis? bra rakhyvel, rätt rakgel osv osv
    Vilka ord är invecklade??????
    Det är ju precis vad jag gjort, hjälpt henne med produkter och alternativ som i detta fallet är trimmer och sax...
  • Phlippan87
    Knytt1 skrev 2009-06-17 09:58:43 följande:
    Det handlar ju inte om rakat eller inte! Problemet är ju att om man rakar sig så är det till stor del för att ställa upp på en sexuell norm. Ska en 12-åring behöva ens fundera på det? NEJ! Jag har själv en 12-årig dotter och jag kan inte tänka mig att detta finns i hennes föreställningsvärld. I vilken miljö och med vilka värderingar växer våra döttrar upp? Skrämmande, tycker jag!
    vilken sexuella norm handlar det om? att raka mig där har aldrig varit sexuellt för mig, det har handlat om att känna mig fräsch och inte ha hår som sticker ut utanför bikini-kanten osv. i de flestas ögon handlar det nog inte om sexuella grejer, det handlar om att det känns fräscht.. personligen hatar jag att få mensblod eller flytningar i håret där... så jag ansar bort det och lämnar lite grann för luftcirkulation och för att det är mer bekvämt för mig
  • Anonym
    Phlippan87 skrev 2009-06-17 10:06:00 följande:
    vilken sexuella norm handlar det om? att raka mig där har aldrig varit sexuellt för mig, det har handlat om att känna mig fräsch och inte ha hår som sticker ut utanför bikini-kanten osv. i de flestas ögon handlar det nog inte om sexuella grejer, det handlar om att det känns fräscht.. personligen hatar jag att få mensblod eller flytningar i håret där... så jag ansar bort det och lämnar lite grann för luftcirkulation och för att det är mer bekvämt för mig
    För mig är det enbart sexuellt och har med oralsex att göra. Om jag är singel och inte har sex så ansar jag med sax för att få bort det allra längsta och det som växer utanför troskanten, då är det inte så noga. Om jag vill vara fräsch så tvättar jag mig, det har inget med håret att göra. Lika dumt som att man skulle raka bort håret på huvudet för att det var fräschare och man slipper tvätta...
  • Phlippan87
    Anonym skrev 2009-06-17 10:05:43 följande:
    Vilka ord är invecklade?????? Det är ju precis vad jag gjort, hjälpt henne med produkter och alternativ som i detta fallet är trimmer och sax...
    "Svampinfektion, bakteriell vaginos och hårsäcksinflammation är några av de bieffekter som ett helrakat underliv kan orsaka.
    Då man rakar underlivet uppstår ofta småsår. Kondylom som är ett virus sprider sig då mycket snabbare i dessa småsår.

I alla tider har vi haft könshår och det finns där av olika skyddande anledningar. Det bibehåller temperaturbalansen kring könsorganet och skyddar mot bieffekter som bland annat svampinfektion."

om min mamma hade använt exakt den formuleringen så hade jag bara undrat vad fan hon snackat om.. kondylom? bakteriell vaginos?

själv använder jag rakhyvel och intim-rakgel från apoteket.. funkar utmärkt, aldrig haft svamp, kondylom eller några andra liknande problem.. hade betydligt mer underlivsproblem när jag var i 6-7 årsåldern än jag haft efter att jag började raka mig
  • Cornbread

Låt henne raka sig, det är hennes kropp ju .

• Anonym (Äsch!)

Hon kanske tycker de är fräshare utan hår. Är väl inget mer med det?

• Anonym
    Phlippan87 skrev 2009-06-17 10:09:30 följande:
    "Svampinfektion, bakteriell vaginos och hårsäcksinflammation är några av de bieffekter som ett helrakat underliv kan orsaka. Då man rakar underlivet uppstår ofta småsår. Kondylom som är ett virus sprider sig då mycket snabbare i dessa småsår. I alla tider har vi haft könshår och det finns där av olika skyddande anledningar. Det bibehåller temperaturbalansen kring könsorganet och skyddar mot bieffekter som bland annat svampinfektion." om min mamma hade använt exakt den formuleringen så hade jag bara undrat vad fan hon snackat om.. kondylom? bakteriell vaginos? själv använder jag rakhyvel och intim-rakgel från apoteket.. funkar utmärkt, aldrig haft svamp, kondylom eller några andra liknande problem.. hade betydligt mer underlivsproblem när jag var i 6-7 årsåldern än jag haft efter att jag började raka mig
    aha, du citerade fel inlägg... tycker dock inte att det är konstigt att prata om könssjukdomar med en 12-åring, förstår inte heller vad som är invecklat???
  • Phlippan87
    Anonym skrev 2009-06-17 10:08:58 följande:
    För mig är det enbart sexuellt och har med oralsex att göra. Om jag är singel och inte har sex så ansar jag med sax för att få bort det allra längsta och det som växer utanför troskanten, då är det inte så noga. Om jag vill vara fräsch så tvättar jag mig, det har inget med håret att göra. Lika dumt som att man skulle raka bort håret på huvudet för att det var fräschare och man slipper tvätta...
    som sagt, de flesta ser det nog inte som sexuellt.. jag hade absolut inga tankar på sex när jag började raka bikinilinjen och ansa... jag började som sagt när jag var ca 12, oskulden rök när jag var 19... och jag tvättar mig, men många gånger kan jag inte tvätta mig efter varje toabesök osv så på mig faller dina argument helt...
    när jag var 12 hade jag iaf ite sett någon porrfilm elelr liknande
  • Phlippan87
    Anonym skrev 2009-06-17 10:11:29 följande:
    aha, du citerade fel inlägg... tycker dock inte att det är konstigt att prata om könssjukdomar med en 12-åring, förstår inte heller vad som är invecklat???
    nej, jag citerade inte fel inlägg... men alla kopplar kanske inte enligt mitt kopplingsschema...
    inget konstigt att prata om könssjukdomar, men att använda massa skumma termer, är kanske att gå till överdrift... i den åldern visste jag vad klamydia, hiv, herpes och gonorré var, men bakteriell vaginos? kondylom? nej, det var inget vi fick lära oss i skolan iaf...
  • Henrik33

Jag förvånas över att inte fler har dött över att raka sitt kön. Det verkar ju vara förenat med livsfara!

Svar på tråden min 12-åring rakar underlivet.....