• Anonym (mamma)

min 12-åring rakar underlivet.....

Nu behöver jag verkligen råd.

Jag har en 12-årig dotter som jag misstänker rakar sig i underlivet.
    Hon fick könshår när hon var 10 år och hon har som 12-åring ganska mkt hår. Men häromdagen så såg jag en skymt av hennes underliv när hon var på toa...allt gick så snabbt men tyckte att de var rakat där...
    Det är ju inte så att man står och glor på sina barns kön när de börjar bli tonåringar....men när jag sedan såg att rakhyveln som min man använder låg i duschen efter att hon duschat så tror jag nog att hon gör det....

Men jag vet inte hur jag ska göra....tycker inte att det är bra att min 12-åring rakar sig där....men tänk om jag har fel....

Det är ju väldigt hemskt av mig som mamma att fråga en sådan sak om hon inte gör det...och om hon gör det är det ju privat...men snälla hjälp mig med råd.....

• Svar på tråden min 12-åring rakar underlivet.....
  • Anonym (mamma)

okej tack för era svar.....
    ni tycker alltså att det är ok att raka sig där nere redan som 12-åring?

jag ska kanske inte göra så stor grej av det som mamma melinda sa....men jag tycker att inte det känns så bra.

min dotter är väldigt känslig och vill inte att hon ska känna sig påhoppad...

• Henrik33

Det är väl bra att hon är modemedveten...

• grodanboll85
    Anonym skrev 2009-06-16 22:25:37 följande:
    Anonym (Skäggstubb) skrev 2009-06-16 22:18:07 följande: det är bara en myt att håret blir grövre om man rakar sig..
    haha en myt ne du de tror jag inte de är jag har rakat mej i underlivet sedan jag va 16 år(är snart 24) å måste raka mej varannan var tredje dag då de växer så de knakar om de å de har blivit grövre än va de va från början.
  • Anonym (mamma)
    Henrik33 skrev 2009-06-16 22:33:35 följande:
    [citat]

men inte när man är 12 år......
  • Stålmamma
    Anonym (mamma) skrev 2009-06-16 22:32:59 följande:
    okej tack för era svar.....ni tycker alltså att det är ok att raka sig där nere redan som 12-åring?jag ska kanske inte göra så stor grej av det som mamma melinda sa....men jag tycker att inte det känns så bra.min dotter är väldigt känslig och vill inte att hon ska känna sig påhoppad...
    Låt det vara! troligtvis gör hon det inte för att vara sexig utan för att hon känner sig obekväm med att ha fått en massa hår där nere och hennes kompisar kanske inte fått det eller iallafall inte fått så mycket.
  • Anonym

Kan ju vara så att tjejen funderar över sex! Och att hon rakar sig för att hon tror att det ska vara så (därför är det skillnad på könshåret och armhålorna)

Sen kan det ju vara så att det finns fler tjejer i tex omklädningsrummen (populära kanske?) Som inte har så mkt hår därnere att hon vill raka sig för att känna sig normal?

• Stålmamma
    Henrik33 skrev 2009-06-16 22:33:35 följande:
    är man modemedveten om man rakar f*ttan som 12åring?!
  • Anonym (Skäggstubb)
    Suzanne takes you down skrev 2009-06-16 22:29:09 följande:
    Anonym (Skäggstubb) skrev 2009-06-16 22:26:45 följande: Sjukt rolig replik...
  • Barbabok

Absolut myt ang. grövre hår osv., däremot kan faktiskt hormoner, ålder osv spela in att det ökar. Inte själva rakningen. Vad är det i toppen på ett hårstrå som kapas som begär att håret ska bli grövre och skapa kloner?

Kan ju vara att hon rakar armhålorna. Svårt det där, gör kompisarna det vill hon antagligen själv göra lika. Men som nån sa, se till att hon har en egen hyvel i så fall, och förklara hur hon ska göra, själv har jag helt sönderrakad hud på skenbenen sen tonårens försök till att bli len om benen

• Anonym

Kan ju vara så att hennes klasskamrater inte fått könshår än, och då kanske hon tycker det är lite pinsamt om hon är ensam om det.

Svar på tråden min 12-åring rakar underlivet.....