• Anonym (mamma)

min 12-åring rakar underlivet.....

Nu behöver jag verkligen råd.

Jag har en 12-årig dotter som jag misstänker rakar sig i underlivet.
    Hon fick könshår när hon var 10 år och hon har som 12-åring ganska mkt hår. Men häromdagen så såg jag en skymt av hennes underliv när hon var på toa...allt gick så snabbt men tyckte att de var rakat där...
    Det är ju inte så att man står och glor på sina barns kön när de börjar bli tonåringar....men när jag sedan såg att rakhyveln som min man använder låg i duschen efter att hon duschat så tror jag nog att hon gör det....

Men jag vet inte hur jag ska göra....tycker inte att det är bra att min 12-åring rakar sig där....men tänk om jag har fel....

Det är ju väldigt hemskt av mig som mamma att fråga en sådan sak om hon inte gör det...och om hon gör det är det ju privat...men snälla hjälp mig med råd.....

• Svar på tråden min 12-åring rakar underlivet.....
  • grodanboll85
    Anonym skrev 2009-06-16 22:41:51 följande:
    det är definitivt en myt att håret blir tjockare och mer om man rakar sig. Däremot kan det upplevas som det eftersom topparna blir grövre, liksom. Men NEJ, man får inte mer hårväxt för att man rakar sig.
    hur kommer de sej då att de växer upp till 3 hårstrån i varje hårsäck på en annan jämfört med förut då de växte ett hårstrå i varje hårsäck.
  • grodanboll85
    FaberCastell skrev 2009-06-16 22:42:56 följande:
    Kroppsbehåringen har samma funktion på hela kroppen (även i ansiktet och under armarna). Ändå är det ok att ta bort det på en del ställen samtidigt som det är 'fel' att ta bort det på andra ställen.
    Ja du en bra fråga om jag inte hade lyssnat på mitt ex så skulle jag enbart ha rakat mina armhålor idag. (pga att jag svettas en hel del under armarna så känns de fräschare å ta bort de där)
  • Anonym
    grodanboll85 skrev 2009-06-16 22:43:25 följande:
    hur kommer de sej då att de växer upp till 3 hårstrån i varje hårsäck på en annan jämfört med förut då de växte ett hårstrå i varje hårsäck.
    det hade väl antagligen blivit så även om du inte rakat dig..
  • Anonym

Fick själv mens, könshår redan som 10åring.
    Klart du som förälder tycker att det är konstigt, jobbigt men tänk dig in i hennes situation.
    Det är inte många flickor som fått hår "där nere" i den åldern, hellre att hon rakar bort det för att få vara normal än att göra som jag gjorde, sluta vara med på gymnastiken för att slippa duscha!
    Det värsta som finns är ju att vara annorlunda i den åldern, eller ja, för mig var det så.
    Jag ville vara normal så jag dolde det onormala. Kanske även din dotter gör det?

• ingra

Förstår inte att man tycker att de är OK att en 12-åring rakar sig nertill.
    Finns ingen anl till det. Jag skulle hålla ögon och öron öppna utifall det handlar om
    en sexdebut är på gång. I dag har tjejer sex oerhört tidigt..
    Tycker de 'är skrämmande när man läser om alla unga tjejer som skaffar barn som 15-åringar.
    Man är ju bara ett barn fortfarande när man är 12.
    Man  måste ju kunna ha en öppen dialog mor och dotter emellan oavsett ålder.
    //
    Ingela mamma till snart 4 döttrar...

• Anonym (mamma)

visst ska hon få bestämma över sin kropp...men tycker att det känns tidigt...hon var först i klassen med allt könshår, bröst och mens...
    ni kan ha en poäng med att hon kanske vill se ut som de andra i hennes klass...
    men det jag tyckte jag sa var en massa finnar precis där könshåret sitter och det är ju inte bra..för då har hon ju fått finnar av rakningen...

suck ja ni detta var inte lätt....man kan ju även få svampinfektioner när man rakar sig...

och var hon fått det ifrån det vet jag inte....jag rakar mig mellan bena men det har hon aldrig sett eller jag har aldrig pratat med henne om det...tycker att de är för tidigt...men ska försöka prata med henne lite försiktigt.....och fråga om hon använt hyveln till något och att hon isåfall kan få en egen....

• Mieria
    FaberCastell skrev 2009-06-16 22:42:56 följande:
    Kroppsbehåringen har samma funktion på hela kroppen (även i ansiktet och under armarna). Ändå är det ok att ta bort det på en del ställen samtidigt som det är 'fel' att ta bort det på andra ställen.
    Men det där är bara skitsnack och obildat dravel. Håret under armarna fyller inte längre sin funktion utan är en rest från den tiden då det faktiskt hade en funktion. Att få en infektion i underlivet och att få en i armhålan är inte jämförbart. Det förstår de flesta tänkande.
  • FaberCastell
    grodanboll85 skrev 2009-06-16 22:45:23 följande:
    Ja du en bra fråga om jag inte hade lyssnat på mitt ex så skulle jag enbart ha rakat mina armhålor idag. (pga att jag svettas en hel del under armarna så känns de fräschare å ta bort de där)
    Fast om du vill slippa känna dig svettig ska du inte raka dig under armarna. Håret tar upp fukten (som en svamp) och leder bort den istället för att den ska rinna på huden.
  • Anonym (mamma)

att det skulle handla om någon sexdebut är jag 100 % aäker på att det inte är...bor på liten ort och vet vilka kompisar hon träffar och hon träffar inga killar alls, sover aldrig borta och har oftast sina kompisar hemma hos oss...hon är lite osäker så det är det inte...med all säkerhet...

men väl något att tänka på i framtiden....

Svar på tråden min 12-åring rakar underlivet.....