• Anonym (mamma)

min 12-åring rakar underlivet.....

Nu behöver jag verkligen råd.

Jag har en 12-årig dotter som jag misstänker rakar sig i underlivet.
    Hon fick könshår när hon var 10 år och hon har som 12-åring ganska mkt hår. Men häromdagen så såg jag en skymt av hennes underliv när hon var på toa...allt gick så snabbt men tyckte att de var rakat där...
    Det är ju inte så att man står och glor på sina barns kön när de börjar bli tonåringar....men när jag sedan såg att rakhyveln som min man använder låg i duschen efter att hon duschat så tror jag nog att hon gör det....

Men jag vet inte hur jag ska göra....tycker inte att det är bra att min 12-åring rakar sig där....men tänk om jag har fel....

Det är ju väldigt hemskt av mig som mamma att fråga en sådan sak om hon inte gör det...och om hon gör det är det ju privat...men snälla hjälp mig med råd.....

• Svar på tråden min 12-åring rakar underlivet.....
  • Anonym (Skäggstubb)
    grodanboll85 skrev 2009-06-16 22:34:17 följande:
    haha en myt ne du de tror jag inte de är jag har rakat mej i underlivet sedan jag va 16 år(är snart 24) å måste raka mej varannan var tredje dag då de växer så de knakar om de å de har blivit grövre än va de va från början.
    Exakt samma här.
    Har rakat mig sedan jag var 16. Är 24 nu.
    Och måste raka kanske var tredje dag.
  • Henrik33

Säger inte att det är rätt, men någonstans måste hon ju fått det ifrån.
    tidningar? Mamma? Kompisar?

• FaberCastell
    Anonym skrev 2009-06-16 22:35:48 följande:
    Kan ju vara så att tjejen funderar över sex! Och att hon rakar sig för att hon tror att det ska vara så (därför är det skillnad på könshåret och armhålorna)Sen kan det ju vara så att det finns fler tjejer i tex omklädningsrummen (populära kanske?) Som inte har så mkt hår därnere att hon vill raka sig för att känna sig normal?
    Men antagligen rakar hon sig under armarna för att hon tror att det ska vara så också. Vilket det förstås inte behöver vara.
  • grodanboll85

tycker inte man ska raka underlivet faktiskt för könshåret har man där för att de ska skydda å lufta underlivet. jag va dum som lyssnade på min dåvarande pojkvän som tyckte jag hade för mkt hr fast jag kanptt hade något alls. Jag lyssnade till hans ord å gjorde som han ville å de får jag sota för nu för nu går de inte å sluta raka då skulle de växa till sej å bli lika stor som en riktig trädgårdsbuske så jag kommer nog få raka mej där nere livet ut.

Så TS du kan ju fråga lite försiktigt vad hon använder rakhyveln till klart man som mamma undrar va sina barn gör. När min dotter kommer upp i den åldern där hon börjar få könshår så kommer jag tala om för henne å inte vara lika dum som sin mamma å raka sej ren som en babyrumpa i underlivet

• Anonym

Det bästa måste väl ändå att ta upp det med henne och fråga varför hon gör det. Sedan tycker nog jag att det är upp till henne om hon rakar sig eller inte.

• Stålmamma
    Henrik33 skrev 2009-06-16 22:38:26 följande:
    Säger inte att det är rätt, men någonstans måste hon ju fått det ifrån. tidningar? Mamma? Kompisar?
    eller sig själv då hon va yngre eller komisar som int eär så utvecklade ännu
  • Anonym

Det gjorde jag med i den åldern, jag tränade simning flera gånger i veckan och det såg faktiskt inte så snyggt ut när det stack ut en massa krull ur baddräktskanten. Nu är jag 28 och rakar fortfarande, för att JAG vill, min man sen 9 år bryr sig inte ett dugg huruvida jag rakar eller låter det växa vilt.

Ts.. Så länge hon gör det för att _HON_ vill så tycker jag att det viktigaste är att du påtalar vikten av en god underlivshygien och allt det där om "blommor och bin" som hon säkert redan vet, huvudsaken är att hon "vet" att hon har rätten till sin kropp och vågar säga nej.

• Anonym

det är definitivt en myt att håret blir tjockare och mer om man rakar sig. Däremot kan det upplevas som det eftersom topparna blir grövre, liksom. Men NEJ, man får inte mer hårväxt för att man rakar sig.

• moonweb

Kanske hon är generad över hårväxten om inte de andra tjejerna i klassen har det (jämförelser i omklädningsrummet kan ju ge komplex för minsta lilla olikhet).

Fråga om hon vill ha en egen rakhyvel istället för att använda pappas.

Inget fel eller sexuellt med att raka, jag själv började raka benen med pappas engångshyvlar när jag var 11.

• FaberCastell
    grodanboll85 skrev 2009-06-16 22:39:08 följande:
    tycker inte man ska raka underlivet faktiskt för könshåret har man där för att de ska skydda å lufta underlivet. jag va dum som lyssnade på min dåvarande pojkvän som tyckte jag hade för mkt hr fast jag kanptt hade något alls. Jag lyssnade till hans ord å gjorde som han ville å de får jag sota för nu för nu går de inte å sluta raka då skulle de växa till sej å bli lika stor som en riktig trädgårdsbuske så jag kommer nog få raka mej där nere livet ut.Så TS du kan ju fråga lite försiktigt vad hon använder rakhyveln till klart man som mamma undrar va sina barn gör. När min dotter kommer upp i den åldern där hon börjar få könshår så kommer jag tala om för henne å inte vara lika dum som sin mamma å raka sej ren som en babyrumpa i underlivet
    Kroppsbehåringen har samma funktion på hela kroppen (även i ansiktet och under armarna). Ändå är det ok att ta bort det på en del ställen samtidigt som det är 'fel' att ta bort det på andra ställen.
Svar på tråden min 12-åring rakar underlivet.....