• Anonym (mamma)

min 12-åring rakar underlivet.....

Nu behöver jag verkligen råd.

Jag har en 12-årig dotter som jag misstänker rakar sig i underlivet.
    Hon fick könshår när hon var 10 år och hon har som 12-åring ganska mkt hår. Men häromdagen så såg jag en skymt av hennes underliv när hon var på toa...allt gick så snabbt men tyckte att de var rakat där...
    Det är ju inte så att man står och glor på sina barns kön när de börjar bli tonåringar....men när jag sedan såg att rakhyveln som min man använder låg i duschen efter att hon duschat så tror jag nog att hon gör det....

Men jag vet inte hur jag ska göra....tycker inte att det är bra att min 12-åring rakar sig där....men tänk om jag har fel....

Det är ju väldigt hemskt av mig som mamma att fråga en sådan sak om hon inte gör det...och om hon gör det är det ju privat...men snälla hjälp mig med råd.....

• Svar på tråden min 12-åring rakar underlivet.....
  • FaberCastell
    Mieria skrev 2009-06-16 22:49:01 följande:
    Men det där är bara skitsnack och obildat dravel. Håret under armarna fyller inte längre sin funktion utan är en rest från den tiden då det faktiskt hade en funktion. Att få en infektion i underlivet och att få en i armhålan är inte jämförbart. Det förstår de flesta tänkande.
    Har du kommit på hur kroppen har förändrats så att håret under armarna inte behövs längre? Vore intressant att höra...
  • Anonym (blondois)

Jag tror som många säger att hon kanske rakar bort det för att de andra tjejerna i klasser eller kompisar inte har fått könshår ännu och att hon skäms lite. Så var det iallafall för mig.

Eller så vill hon bara experimentera lite. Jag blekte mitt könshår som 12åring bara som en kul grej.
    Ja jag vet, jag är lite udda

• Mieria
    FaberCastell skrev 2009-06-16 23:00:09 följande:
    Har du kommit på hur kroppen har förändrats så att håret under armarna inte behövs längre? Vore intressant att höra...
    Visst vore det intressant. Men nu är jag inte här för att utbilda okunniga. Det finns möjlighet för dig att studera evolutionslära om du vill.
  • Henrik33

Skulle hon vara ensamt utvecklad i klassen vid 12 år?
    Det låter inte sannolikt.

• FaberCastell
    Mieria skrev 2009-06-16 23:02:08 följande:
    Visst vore det intressant. Men nu är jag inte här för att utbilda okunniga. Det finns möjlighet för dig att studera evolutionslära om du vill.
    Håller du kursen?
  • Anonym (mamma)
    Henrik33 skrev 2009-06-16 23:03:29 följande:
    Skulle hon vara ensamt utvecklad i klassen vid 12 år? Det låter inte sannolikt.
    nej det skrev jag aldrig....hon var först som 10-åring....nu har säkert fler blivit mer utvecklade
  • Anonym
    Mieria skrev 2009-06-16 23:02:08 följande:
    men gud..
  • Anonym (ejlästhelatråden)

Hej!
    Jag tycker inte att du ska prata med henne om rakningen direkt (för det är mkt intimt och kan genera henne) utan prata lite om puberteten i allmänhet. Man utvecklas i olika takt, kan vara jobbigt att vara först med bröst eller sist med hår osv. Berätta lite om hur det var för dig kanske...Du kommer att behöva prata om massa saker med henne snart, utseende, tobak, alkohol, relationer, sex m.m. Börja bygga upp er relation så att ni kan ha bra samtal om detta i framtiden för det handlar ju egentligen inte direkt om själva rakningen utan varför hon vill göra det. Många småtjejer läser tjejtidningar i den åldern och får lätt en skev bild av hur en ung tjej ska vara. Det här handlar inte om att hon närmar sig sexdebut osv utan om att hon vill passa in i en grupp.

• Anonym (en idé bara)

Kan du inte bara köpa en rakhyvel åt henne, förklara vad det innebär att raka sig och om hon är känslig så behöver du faktiskt inte säga att du har hittat hennes pappas rakhyvel i duschen efter att hon har duschat.

• Mieria
    FaberCastell skrev 2009-06-16 23:03:39 följande:
    Håller du kursen?
    Om du vill
Svar på tråden min 12-åring rakar underlivet.....