• Anonym (mamma)

min 12-åring rakar underlivet.....

Nu behöver jag verkligen råd.

Jag har en 12-årig dotter som jag misstänker rakar sig i underlivet.
    Hon fick könshår när hon var 10 år och hon har som 12-åring ganska mkt hår. Men häromdagen så såg jag en skymt av hennes underliv när hon var på toa...allt gick så snabbt men tyckte att de var rakat där...
    Det är ju inte så att man står och glor på sina barns kön när de börjar bli tonåringar....men när jag sedan såg att rakhyveln som min man använder låg i duschen efter att hon duschat så tror jag nog att hon gör det....

Men jag vet inte hur jag ska göra....tycker inte att det är bra att min 12-åring rakar sig där....men tänk om jag har fel....

Det är ju väldigt hemskt av mig som mamma att fråga en sådan sak om hon inte gör det...och om hon gör det är det ju privat...men snälla hjälp mig med råd.....

• Svar på tråden min 12-åring rakar underlivet.....
  • Anonym (menne)
    Henrik33 skrev 2009-06-17 07:57:17 följande:
    Så säger alla som inte rakar sig.
    jag läste i en annan tråd om att du verkligen tycker att kvinnor ska raka sig, och vad du tänder på och inte är ju din ensak. Men att du går in och propagerar för att tjejer ska raka könet i en tråd som handla om en tjej på 12 år tycker jag faktiskt verkar lite halvt stört. ursäkta.. men jag tycker verkligen det..

ts, prata med din dotter. hon skäms säkert över håret som växer där, om ni pratar och hon verkligen vill raka sig så kanske du kan hjälpa henne med bättre hyvlar och lite råd så det inte ska bli infekterat? och det är ju jätte viktigt att hon är försiktig så hon inte skär sig där nere osv. tror inte på att förbjuda henne, för hon kommer ju ändå göra som hon vill, men du kanske kan ge henne lite perspektiv på det hela. alla är olika och utvecklas olika, vissa har mycket hår andra inte osv..
  • Phlippan87

Anonym (RazorBack) skrev 2009-06-17 09:18:14 följande:

Samma gäller tatueringar, piercing och bröstförstoring! Vill 12-åringen ha det (det är hennes kropp) så ska hon självklart få det. Eller?
    är väl en j*vla skillnad på att raka bort hår och att göra en permanent förändring på sin kropp som tatuering/piercing/skönhetsoperation...

jag började ansa där väldigt tidigt, och armhålorna ska vi väl inte snacka om... men för din makes skull kan du ju skaffa en egen rakhyvel åt dottern... det är inget konstigt med att raka bort kroppshår, det gör de allra flesta kvinnor, redan från tonåren så...
  • Anonym (RazorBack)
    konkelbär skrev 2009-06-17 09:20:21 följande:
    Anonym (RazorBack) skrev 2009-06-17 09:18:14 följande:
    Hår växer ut. Piercingar lämnar ärr, tatueringar kan inte tvättas bort och en bröstförstoring är ett stort kirurgiskt ingrepp medförande stora risker. Det var inget bra argument alls.
    Eller så var det formuleringen "hennes kropp och hennes beslut" som inte var så bra?

Sen vill jag bara understryka att om det nu var det som var andemeningen i det du skrev, alltså att det inte är så mycket att våndas över att hon rakar sig, så håller jag med. Men om TS av någon anledning är orolig så kan hon ändå prata med sin dotter om det. Men det är, trots allt, föräldrarna som är ansvariga över sina barn och det är därför föräldrarna som bestämmer över sina barn. Och det ansvaret kan man aldrig överlämna. Och absolut inte åt barnen.
  • Anonym
    konkelbär skrev 2009-06-17 09:19:09 följande:
    Det där är en värdering. En del experter hävdar just det du säger, men minst lika många hävdar motsatsen.
    Länka gärna till en expert som uttalar sig om fördelarna med att raka underlivet, har aldrig vare sig läst eller hört något liknande och då jobbar jag ändå på en ungdomsmottagning...
  • Anonym

Svampinfektion, bakteriell vaginos och hårsäcksinflammation är några av de bieffekter som ett helrakat underliv kan orsaka.
    Då man rakar underlivet uppstår ofta småsår. Kondylom som är ett virus sprider sig då mycket snabbare i dessa småsår.

I alla tider har vi haft könshår och det finns där av olika skyddande anledningar. Det bibehåller temperaturbalansen kring könsorganet och skyddar mot bieffekter som bland annat svampinfektion.
    Könshåret bildar en luftspalt mellan kläder och underliv.

• Anonym (samhälle)

Anonym (menne) skrev 2009-06-17 09:23:23 följande:

jag läste i en annan tråd om att du verkligen tycker att kvinnor ska raka sig, och vad du tänder på och inte är ju din ensak. Men att du går in och propagerar för att tjejer ska raka könet i en tråd som handla om en tjej på 12 år tycker jag faktiskt verkar lite halvt stört. ursäkta.. men jag tycker verkligen det..ts, prata med din dotter. hon skäms säkert över håret som växer där, om ni pratar och hon verkligen vill raka sig så kanske du kan hjälpa henne med bättre hyvlar och lite råd så det inte ska bli infekterat? och det är ju jätte viktigt att hon är försiktig så hon inte skär sig där nere osv. tror inte på att förbjuda henne, för hon kommer ju ändå göra som hon vill, men du kanske kan ge henne lite perspektiv på det hela. alla är olika och utvecklas olika, vissa har mycket hår andra inte osv..
    Bra skrivet!!

(och jag håller absolut med om vad du skrev om Henrik 33 - drog samma slutsats som du )

TS. Tyvärr ser samhället ut så idag att trycket på unga tjejer (och killar) är enormt stort och det är väldigt svårt att våga sticka ut och "bara vara". Shit det gäller ju alla. Tom jag rakar bikinilinje, ben och armhålor pga av samhälls/grupptryck fast jag egentliben inte vill - känns som om jag måste för att vara normal. Lyckligtvis är trenden på väg bort från hårlöshet och silikon och det naturliga på väg tillbaka (Naturligt menas här så att det man fixar till SER naturligare ut)
    Låt din dotter hållas, tror inte att det hjälper att förbjuda henne, hon kommer förmodligen att göra som hon själv vill ändå. man prata gärna med henne så att hon är försiktig OCH kanske diskutera varför hon gör det.
  • Anonym (what?)

Vad är problemet med att hon rakar sej?! Kan hon väl få bestämma själv eller.. Jag började raka bort mitt direkt när det kom har jag för mej.. Är det ett stort problem på nåt sätt? Jag började använda stringtrosor som alla andra också gjorde då! Men bara för det hade jag inte sex direkt om det är det du är orolig för!

• Phlippan87

Anonym (RazorBack) skrev 2009-06-17 09:26:43 följande:

Eller så var det formuleringen "hennes kropp och hennes beslut" som inte var så bra? Sen vill jag bara understryka att om det nu var det som var andemeningen i det du skrev, alltså att det inte är så mycket att våndas över att hon rakar sig, så håller jag med. Men om TS av någon anledning är orolig så kan hon ändå prata med sin dotter om det. Men det är, trots allt, föräldrarna som är ansvariga över sina barn och det är därför föräldrarna som bestämmer över sina barn. Och det ansvaret kan man aldrig överlämna. Och absolut inte åt barnen.
    kan ju säga att jag fortsatte raka benen trots att mamma inte gillade det. mamma gillar det fortfarande inte, 10 år senare.. men jag hatade att ha håriga ben, håriga armhålor och hår utanför baddräkten/bikinin... jag föredrar nog att ge dottern bra möjligheter för att hålla det fräscht därnere om hon nu vill raka sig. bra rakhyvel, rakgel osv. apoteket är grymt bra för det ändamålet
  • Anonym (what?)

För övrigt har jag ALDRIG haft nån svampinfektion eller nåt annat problem.. Det är nog helt individuellt och vet de som har hår som har fått det..

• Phlippan87
    Anonym skrev 2009-06-17 09:31:32 följande:
    Svampinfektion, bakteriell vaginos och hårsäcksinflammation är några av de bieffekter som ett helrakat underliv kan orsaka. Då man rakar underlivet uppstår ofta småsår. Kondylom som är ett virus sprider sig då mycket snabbare i dessa småsår. I alla tider har vi haft könshår och det finns där av olika skyddande anledningar. Det bibehåller temperaturbalansen kring könsorganet och skyddar mot bieffekter som bland annat svampinfektion. Könshåret bildar en luftspalt mellan kläder och underliv.
    använd det argumentet på en 12-åring som av en eller annan anledning (kanske för att inte vara annorlunda, för att det känns fräschare osv osv) vill raka sig... och lycka till
Svar på tråden min 12-åring rakar underlivet.....