• Anonym (mamma)

min 12-åring rakar underlivet.....

Nu behöver jag verkligen råd.

Jag har en 12-årig dotter som jag misstänker rakar sig i underlivet.
    Hon fick könshår när hon var 10 år och hon har som 12-åring ganska mkt hår. Men häromdagen så såg jag en skymt av hennes underliv när hon var på toa...allt gick så snabbt men tyckte att de var rakat där...
    Det är ju inte så att man står och glor på sina barns kön när de börjar bli tonåringar....men när jag sedan såg att rakhyveln som min man använder låg i duschen efter att hon duschat så tror jag nog att hon gör det....

Men jag vet inte hur jag ska göra....tycker inte att det är bra att min 12-åring rakar sig där....men tänk om jag har fel....

Det är ju väldigt hemskt av mig som mamma att fråga en sådan sak om hon inte gör det...och om hon gör det är det ju privat...men snälla hjälp mig med råd.....

• Svar på tråden min 12-åring rakar underlivet.....
  • Anonym
    Mieria skrev 2009-06-16 22:49:01 följande:
    Men det där är bara skitsnack och obildat dravel. Håret under armarna fyller inte längre sin funktion utan är en rest från den tiden då det faktiskt hade en funktion. Att få en infektion i underlivet och att få en i armhålan är inte jämförbart. Det förstår de flesta tänkande.
    men håret i armarna fungerar och som luftkudde, likaså mellan benen.. har inte bara med infektionrisk att göra..
  • Anonym

Prata med henne men för guds skull, ta inte ifrån henne rätten att vara en vanlig 12-åring. Hitta i så fall en annan lösning än att bara förbjuda henne!

• Anonym (:))

rakade mig när jag var i tonåren, jag fick flera hårsäcksinflamationer och fick gå med drän i underlivet gjorde jävligt ont. Min dotter har precis öppnat en böld i armhålan efter att hon rakat sig och ett hårstrå växte innåt. Förstår att man rakar sig, men jag tycker att man ska berätta vad som kan hända så att döttrarna kan få hjälp fort om det händer något och att dom vet att dom kan berätta det utan att skämmas eller vara oroliga för vad det kan vara. det är rätt vanligt med inflamationer i samband med rakning. och könshåret är faktiskt till för att skydda,sen kan man ju raka grenen och bikinilinjen

• Anonym (mamma)
    Anonym skrev 2009-06-16 22:51:59 följande:
    Prata med henne men för guds skull, ta inte ifrån henne rätten att vara en vanlig 12-åring. Hitta i så fall en annan lösning än att bara förbjuda henne!
    nädå jag har inte sagt att jag ska förbjuda henne att göra det....men undrar om det verkligen är så vanligt att 12-åriga flickor rakar underlivet....
  • FaberCastell
    Mieria skrev 2009-06-16 22:49:01 följande:
    Men det där är bara skitsnack och obildat dravel. Håret under armarna fyller inte längre sin funktion utan är en rest från den tiden då det faktiskt hade en funktion. Att få en infektion i underlivet och att få en i armhålan är inte jämförbart. Det förstår de flesta tänkande.
    Que? Ursäkta en obildad men på vilket sätt har det tappat sin funktion menar du? Har människan slutat svettas under armarna? Synd om alla som säljer deo...
  • Mieria
    Anonym skrev 2009-06-16 22:51:38 följande:
    men håret i armarna fungerar och som luftkudde, likaså mellan benen.. har inte bara med infektionrisk att göra..
    Visserligen. Men vederbörande hävdar att det fyller samma funktion på hela kroppen och det är gansla löjligt att tro att behovet är lika viktigt överallt.
  • xxmeyaxx

Berätta för henne att du hittat rakhyveln strax efter att hon duschat och säg att det är upp till henne om hur hon vill göra. Men informera henne om allt som innebär med att raka sig. Så ska det nog gå bra

« Feel the magic of Meya »
  • Anonym (mamma)

Anonym (:)) skrev 2009-06-16 22:52:56 följande:

rakade mig när jag var i tonåren, jag fick flera hårsäcksinflamationer och fick gå med drän i underlivet gjorde jävligt ont. Min dotter har precis öppnat en böld i armhålan efter att hon rakat sig och ett hårstrå växte innåt. Förstår att man rakar sig, men jag tycker att man ska berätta vad som kan hända så att döttrarna kan få hjälp fort om det händer något och att dom vet att dom kan berätta det utan att skämmas eller vara oroliga för vad det kan vara. det är rätt vanligt med inflamationer i samband med rakning. och könshåret är faktiskt till för att skydda,sen kan man ju raka grenen och bikinilinjen
    ja nu har ni övertygat mig helt att prata med henne om detta....fast jag ska ta det lungt och förskiktigt och sedan som du säger så kan hon ju alltid komma och fråga om det skulle vara nått...
    Jag har en väldigt öppen dialog med mina barn...men just detta är lite svårare för mig....
  • Anonym

Anonym (mamma) skrev 2009-06-16 22:53:10 följande:

nädå jag har inte sagt att jag ska förbjuda henne att göra det....men undrar om det verkligen är så vanligt att 12-åriga flickor rakar underlivet....
    Kanske inte så vanligt, men det är heller inte så vanligt att en 12-åring har könshår.
    Jag vågade inte ens berätta att jag hade mens för mina vänner, tog tre år..
  • Anonym (mamma)
    xxmeyaxx skrev 2009-06-16 22:54:36 följande:
    Berätta för henne att du hittat rakhyveln strax efter att hon duschat och säg att det är upp till henne om hur hon vill göra. Men informera henne om allt som innebär med att raka sig. Så ska det nog gå bra
    tack ska göra det... kloka svar....
Svar på tråden min 12-åring rakar underlivet.....