• Anonym (mamma)

min 12-åring rakar underlivet.....

Nu behöver jag verkligen råd.

Jag har en 12-årig dotter som jag misstänker rakar sig i underlivet.
    Hon fick könshår när hon var 10 år och hon har som 12-åring ganska mkt hår. Men häromdagen så såg jag en skymt av hennes underliv när hon var på toa...allt gick så snabbt men tyckte att de var rakat där...
    Det är ju inte så att man står och glor på sina barns kön när de börjar bli tonåringar....men när jag sedan såg att rakhyveln som min man använder låg i duschen efter att hon duschat så tror jag nog att hon gör det....

Men jag vet inte hur jag ska göra....tycker inte att det är bra att min 12-åring rakar sig där....men tänk om jag har fel....

Det är ju väldigt hemskt av mig som mamma att fråga en sådan sak om hon inte gör det...och om hon gör det är det ju privat...men snälla hjälp mig med råd.....

• Svar på tråden min 12-åring rakar underlivet.....
  • Anonym

Att raka bort håret är ju inte bra och bäddar för problem och infektioner. Prata med henne och berätta att hon kan ansa det med sax eller trimmer istället.

En fråga till er mammor, när fick er dotter mens i förhållande till behåring och så, har det ett samband?

Min dotter är 11 år och 3 månader. Hon har fått hår och lite plitor i pannan, tror ni hon får mens snart?

• tobiq

Xx KalmarMamman87 xX skrev 2009-06-17 08:01:32 följande:

Jag kom i puberteten väldigt tidigt (när jag var 6 år)... fick hormonsprutor för att försöka skjuta på mensen lite men det gick ju inte att skjuta på allting annat såsom bröst och könshår.Att få könshår tidigt är rätt jobbigt för de flesta tjejer. Man kan lätt känna sig lite annorlunda. Jag antar att din dotter kanske gör det. I den åldern jämför man sig hela tiden med andra. Om då hennes kompisar har mycket mindre hår än vad hon har kanske det inte är så kul efter gympan etc. Hon kanske känner sig annorlounda. Och hon kanske känner att dte är jobbigt att gå i baddräkt i sommar om könshåret sticker ut på sidorna. Det tycker ju vi vuxna och det är inget konstigt om hon också skulle göra det även om hon är ung.Tror inte du kan få henne att sluta raka sig. Även om hon är ung är det hennes kropp och alltså upp till henne. Jag tror att hon vet mycket väl att det är naturligt att ha könshår men hon kanske inte gillar det. Det gjorde inte jag som tonåring. Jag rakade mig därnere hela tiden. Det är först nu efter jag fått barn som jag inte bryr mig alls.Men när jag var yngre var det väldigt viktigt att vara välansad. Dock brukade jag raka bort allt hår- något som jag kan ångra eftersom jag ofta fick mkt problem med underlivet pga av detta. En gång använde jag tom VEET dumt nog och hela fi**an sprack upp .Men jag tror det bara blir pinsamt om du ska prata med henne om detta. JAG hade då inte lyssnat på min mamma om hon hade frågat mig i den åldern. Ge henne bara en rakhyvel. Antar att hon har hår under armarna eftersom hon har det därnere?? Då är det kanske troligt att hon rakar sig där också och om hon nu gör det så kanske det är bra med en egen rakhyvel till henne i present. Något som är hennes helt och hållet. Så slipper du fundera på vad hon har haft din till.
    SPRACK UPP?:O
  • Anonym (12)

Detta är jättevanligt idag eftersom det snackas mycket i skolorna om hur alla ser ut om kroppen.. Jag var själv 12/13 år när jag började raka mig överallt eftersom man ville visa sig fräsch på gympan, på stranden, badhuset!! Så jag förstår faktiskt tonåringar idag som gör det.. TYVÄRR!! Jag vet själv hur äckligt jag kan tycka det är o se stooOoora mattor mellan benen när man står i duschen på badhuset.. men det är jag det !!

• Anonym (RazorBack)
    Anonym skrev 2009-06-17 00:40:08 följande:
    Det är hennes kropp och hennes beslut. Sluta lägg er i.
    Samma gäller tatueringar, piercing och bröstförstoring! Vill 12-åringen ha det (det är hennes kropp) så ska hon självklart få det. Eller?
  • konkelbär
    Anonym skrev 2009-06-17 09:16:27 följande:
    Att raka bort håret är ju inte bra och bäddar för problem och infektioner.
    Det där är en värdering. En del experter hävdar just det du säger, men minst lika många hävdar motsatsen.
  • Schnooglewookiemush
    Anonym (RazorBack) skrev 2009-06-17 09:18:14 följande:
    Samma gäller tatueringar, piercing och bröstförstoring! Vill 12-åringen ha det (det är hennes kropp) så ska hon självklart få det. Eller?
    Är det inte lite skillnad på att göra hål på sin kropp och att sätta fast en permanent bild på sin kropp.... och att raka av sig hår som växer ut på en gång?
  • lemoira
    Henrik33 skrev 2009-06-16 22:38:26 följande:
    Säger inte att det är rätt, men någonstans måste hon ju fått det ifrån. tidningar? Mamma? Kompisar?
    Jo, du sa indirekt att det är rätt eftersom du tyckte att det var BRA att hon var modemedveten.
  • konkelbär

Anonym (RazorBack) skrev 2009-06-17 09:18:14 följande:

Hår växer ut. Piercingar lämnar ärr, tatueringar kan inte tvättas bort och en bröstförstoring är ett stort kirurgiskt ingrepp medförande stora risker. Det var inget bra argument alls.
  • konkelbär

Jag undrar återigen, när föds rätten till privatliv och integritet? Har inte en 12-åring rätt till det?

• Anonym

Jag rakade bort precis allt när jag var 12 år. Kändes frächare. Tror inte jag gjorde det för att jag sett någon annan göra det utan helt enkelt för att det kändes bättre utan hår.

Svar på tråden min 12-åring rakar underlivet.....