• Anonym (mamma)

min 12-åring rakar underlivet.....

Nu behöver jag verkligen råd.

Jag har en 12-årig dotter som jag misstänker rakar sig i underlivet.
    Hon fick könshår när hon var 10 år och hon har som 12-åring ganska mkt hår. Men häromdagen så såg jag en skymt av hennes underliv när hon var på toa...allt gick så snabbt men tyckte att de var rakat där...
    Det är ju inte så att man står och glor på sina barns kön när de börjar bli tonåringar....men när jag sedan såg att rakhyveln som min man använder låg i duschen efter att hon duschat så tror jag nog att hon gör det....

Men jag vet inte hur jag ska göra....tycker inte att det är bra att min 12-åring rakar sig där....men tänk om jag har fel....

Det är ju väldigt hemskt av mig som mamma att fråga en sådan sak om hon inte gör det...och om hon gör det är det ju privat...men snälla hjälp mig med råd.....

• Svar på tråden min 12-åring rakar underlivet.....
  • Anonym
    malinagirl skrev 2009-06-16 23:27:13 följande:
    Jag är glad att min dotter och jag kan prata med varandra om allt Hon är 12 år och har fått lite fjun under armarna hon ville raka bort det och frågade vad jag tyckte...givetvis fick hon inte det ännu. Hon får vänta ett tag till. Hon väntar på att det ska växa på underlivet oxå...det är några i klassen som har det.
    Fick inte?
  • Anonym

Det är hennes kropp och hennes beslut. Sluta lägg er i.

• Anonym (!?)
    Agapi skrev 2009-06-17 00:15:41 följande:
    Jag tycker inte du ska prata med henne alls. Enligt mej är de helt hennes eget beslut och inget föräldrar ska lägga sej i överhuvudtaget. Att säga att hon inte får raka (vilket inte just ts sagt att hon ska) är enligt mej att verkligen gå över gränsen för vad föräldrar ska "få" styra över och inte, oavsätt ålder.Personligen började jag raka mej så fort jag fick hår (vid trettonårs ålder) och var då ensam i klassen om att göra de.
    Nej, vi kanske ska strunta i våra barn överhuvudtaget. Låt dem vara ute sent och dricka och röka.. det är ingenting föräldrar behöver bry sig om!!

Jag tycker personligen synd om de barnen vars föräldrar inte pratar med sina barn om ALLT och barn som känner att de inte heller kan prata med sina föräldrar om allt. Man behöver inte bli arg på sitt barn, eller skälla, man kan sansat tala med sitt barn, berätta vad som är rätt och fel. Vad man själv tycker som förälder att sitt barn skall göra, men att man sedan talar om för sitt barn att det är barnets kropp och att barnet bestämmer över sin kropp och att ingen annan ska tala om vad barnet ska göra med sin kropp.

Som 12 åring så vet man inte så mycket än vad som är rätt och fel och vad som kan hända om man gör vissa saker.. som anonym säger kan man berätta att det finns risk för svamp och vad det är etc.

Man kan VISST fråga sin dotter om hon rakar sig, man kan tom fråga varför hon rakar sig.. och tala om att det är FULLT normalt att ha hår på sitt könsorgan och att kroppen kommer förändras.

Jag blir mörkrädd av dina utlåtanden WISPERER.
  • Agapi

Anonym (!?) skrev 2009-06-17 00:50:49 följande:

Nej, vi kanske ska strunta i våra barn överhuvudtaget. Låt dem vara ute sent och dricka och röka.. det är ingenting föräldrar behöver bry sig om!!Jag tycker personligen synd om de barnen vars föräldrar inte pratar med sina barn om ALLT och barn som känner att de inte heller kan prata med sina föräldrar om allt. Man behöver inte bli arg på sitt barn, eller skälla, man kan sansat tala med sitt barn, berätta vad som är rätt och fel. Vad man själv tycker som förälder att sitt barn skall göra, men att man sedan talar om för sitt barn att det är barnets kropp och att barnet bestämmer över sin kropp och att ingen annan ska tala om vad barnet ska göra med sin kropp. Som 12 åring så vet man inte så mycket än vad som är rätt och fel och vad som kan hända om man gör vissa saker.. som anonym säger kan man berätta att det finns risk för svamp och vad det är etc. Man kan VISST fråga sin dotter om hon rakar sig, man kan tom fråga varför hon rakar sig.. och tala om att det är FULLT normalt att ha hår på sitt könsorgan och att kroppen kommer förändras. Jag blir mörkrädd av dina utlåtanden WISPERER.
    Ja de var ju precis de jag sa... eller inte. Men jag anser att de finns en gräns för vad som är privat även för barn/ungdommar, och detta är långt innanför den gränsen.

Jag anser inte de är något en föräldrer ska lägga sej i sålänge inte barnet ifråga själv kommer med frågor och funderingar såklart.

Självklart KAN hon fråga och prata med sin dotter. men JAG ANSER att hon inte skall göra de.

Och jag bryr mej mycke lite om vad du anser om mina åsikter, personligen tycker jag de är bra mycke värre att tränga sej in och bestämma över något så privat.
  • Mopsan

Jag rakade mig därnere som 12 åring. Vad är det för fel med det. Gud tyckte det var uräckligt annars. Ut o rida på hästarna när man hade mens tex och binda o sen fullt me hår där nere! Nej fy och usch. Känns bra mkt fräschare under mensen o annars också rakat. Ser absolut inget fel med det mkt lättare att hålla rent.

• Anonym (=))

När jag började få grövre hår på benen ville jag börja raka mig, men mi pappa sa just det där med att det växer fortare och blir grövre då, så då tänkte jag att jag väntar ett år för att inte riskera det. Under det året mådde jag otrooligt dåligt och skämdes som FAN över mina håriga äckliga ben och försökte gömma dem under armarna på gympalektionerna. Nu var det mitt eget beslut, men hade det varit enbart för att något sagt till mig hur jag fick hantera min egen kropp hade jag INTE varit glad kan jag ju säga. Armarna började jag raka mig under så fort det dök upp hår, eftersom de andra tjejerna i klassen sa att man var äcklig och snackade skit om en om man inte gjorde det. Glöm inte grupptrycket när ni funderar på hur och varför era ungar rakar sig eller ej. Att vara utstött av alla tjejer i ens klass är inte skitkul, och ungar är ondskefulla små varelser mot varandra.

Nu vet jag ju inte om TS dotter rakar bort ALLT därnere, det hade jag nog tyckt var konstigt. Men är det bara bikinilinjen så förstår jag inte grejen, om hon inte vill skylta med tofsar i troskanten så är det väl inte jättekonstigt direkt.

TS ang att ta upp rakningen, du kan ju säga att hennes pappa tycker hans hyvlar blir slöa så himla fort och fråga om hon använder, utan att specificera själva användningsområdet. Och sen kan du ju prata om de olika zonerna =) Och fråga om hon vill ha en venus embrace eller föredrar engångshyvlar ;)

• Anonym

I den åldern kan det vara så att man hatar hela grejen att förändras till "vuxen" , och vill raka sig för att fortsätta vara barn. Jag tyckte så i den åldern, så det behöver inte alls vara någon idé hon fått från vuxenvärlden.

• dazazz

har bara läst ts men visst tycker jag att du kan prata med henne. exakt hur har jag lite svårt att säga för det beror ju lite på hur ni kommunicerar i vanliga fall.

jag kan absolut förstå att vissa vill raka sig, och jag kan även förstå att man som tolvåring kan vilja raka bort allt om man inte känner sig riktigt redo än, men håret får vi faktiskt av en anledning, och det är för att håret ska fånga upp smuts som annars kan komma in i de känsliga slemhinnorna. det är ju olika hur känslig man är, men jag får lättare svampinfektion bara jag trimmar lite... det är ju viktigt för henne också att veta att det kan gå så.

jag tror, ts, att om du tar upp det på rätt sätt så kan du istället bygga upp en god kommunikation mellan er så att hon kan våga ta upp även sådana här saker med dig. lycka till!

• AdoXa
    Henrik33 skrev 2009-06-16 23:19:58 följande:
    Fast det är ju fräschare...
    Sådana där uttalanden blir jag tokig på! Det är som att säga att "jamen blonda tjejer ÄR ju snyggare". Det handlar ju bara om en persons uppfattning om vad som är "bäst" och det kan man inte fastslå som någon slags objektiv sanning.

Dessutom är det precis som många här i tråden skrivit att man svettas mer och luktar mer svett om man rakar sig under armarna, men det kanske är din definition på att vara fräsch? Eller så har du ingen självinsikt i varifrån dina värderingar kommer, för de verkar ju inte vara så vetenskapligt belagda iallafall.
  • Henrik33
    AdoXa skrev 2009-06-17 07:40:59 följande:
    Sådana där uttalanden blir jag tokig på! Det är som att säga att "jamen blonda tjejer ÄR ju snyggare". Det handlar ju bara om en persons uppfattning om vad som är "bäst" och det kan man inte fastslå som någon slags objektiv sanning. Dessutom är det precis som många här i tråden skrivit att man svettas mer och luktar mer svett om man rakar sig under armarna, men det kanske är din definition på att vara fräsch? Eller så har du ingen självinsikt i varifrån dina värderingar kommer, för de verkar ju inte vara så vetenskapligt belagda iallafall.
    Så säger alla som inte rakar sig.
Svar på tråden min 12-åring rakar underlivet.....