• Anonym (mamma)

min 12-åring rakar underlivet.....

Nu behöver jag verkligen råd.

Jag har en 12-årig dotter som jag misstänker rakar sig i underlivet.
    Hon fick könshår när hon var 10 år och hon har som 12-åring ganska mkt hår. Men häromdagen så såg jag en skymt av hennes underliv när hon var på toa...allt gick så snabbt men tyckte att de var rakat där...
    Det är ju inte så att man står och glor på sina barns kön när de börjar bli tonåringar....men när jag sedan såg att rakhyveln som min man använder låg i duschen efter att hon duschat så tror jag nog att hon gör det....

Men jag vet inte hur jag ska göra....tycker inte att det är bra att min 12-åring rakar sig där....men tänk om jag har fel....

Det är ju väldigt hemskt av mig som mamma att fråga en sådan sak om hon inte gör det...och om hon gör det är det ju privat...men snälla hjälp mig med råd.....

• Svar på tråden min 12-åring rakar underlivet.....
  • Suzisuze

Ja, först och främst så tror jag heller inte att det är så sexuellt som vi vuxna tror. Alla varelser har ju en sexualitet, precis som små barn kan onanera utan att för den sakens skull vilja ha sex ( rätt självklart!). Som tonåring med tidigt utvecklad hårväxt tror jag att man dels jämför sig med de små hårlösa väninnorna och man vill ju inte se allt för pubertal ut. Jag minns iaf när vi var små, de som hade hår på kroppen i 5 klass, jösses- värsta apdjuren, tyckte vi då. Omoget, självklart! Men unga barn och hår hör ju inte ihop så hårväxen visar att en ny fas påbörjas- pubertet. Man vill ju vara plattbystad om väninnorna e det, men sen vill man ha D -kupa bara för att en i klassen kan använda BH.

Prata med dottern om håret och rakningen. Se till så hon har bra hyvel och sköter hygienen så blir det nog bra. Fråga om hon tycker det är jobbigt , både före å sen efter rakning ( stubbet kan ju klia satan)

• Anonym

men gud vilket världsproblem kände ja när ja läste Ts första gången..

Låt henne hålla på..Köp en egen rakhyvel till henne bara för inte fräscht att låna pappas ,som han rakar sitt skägg me kanske..

Va nog oxå runt 12 när ja börja raka mej..oxå av ren nyfikenhet!
    Hon har kanske äldre kompisar som pratat om rakning m.m..

• Anonym (en mamma)

Köp en gilette rakhyvel med gel.. slå in det i ett fint rosa paket och ge det till dottern då ni är ensamma!

Du behöver INTE säga vad du tror/vet men att hon har om hon känner för att raka sig i framtiden!

Lycka till tS!

• Phlippan87
    Anonym skrev 2009-06-17 11:14:09 följande:
    Att prata allmänt om könssjukdomar och samtidigt prata om vad som är bäst för underlivet är väl inget konstigt. Jag har tex lärt min dotter att sova utan trosor efter som snippan vill ha luft, det har hon vetat sedan hon slutade med blöja...
    nej, men att börja rabbla det och det för sin dotter för att man är orolig för att hon rakar underlivet tycker jag är att gå till överdrift.. att prata om det och säga att det kan leda till olika sjukdomar osv är en helt annan sak... iaf i mina ögon
  • Anonym

jag skulle nog säga att det är för tiddigt, och om hon skulle slinta och skära sig.
    tror inte att jag börga raka mig förrän i 15årsåldern, men benen börgade man med tiddigare. kanske skulle kunna ha ett "mor+dotter" samtal och prata utan att gå rakt på sak, och kanske få henne att vänta el ge henne andra altenativ, (för ju mer man rakar desto mer kommer det) kanske kan ge henne en rakaparat (silkepil typ)

• mammamadeleine

Bara läst TS, svårt sånt där, min dotter är bara 6 än så länge men man funderar ju på sånt ibland ändå! Asså ja kan förstå henne om hon vill raka bikini linjen, om hon nu fick hår såpass tidigt, men samtidigt kanske hon känner sej mer bekväm med mindre hår där och då tycker jag det är upp till henne, det är ju faktiskt hennes kropp! Bättre att kanske ta ett diskret snack med henne om det, och framförallt köpa riktiga hyvlar som är för tjejer istället så hon slipper anv pappans, inte helt hygienisk för nån av dom!

Men jag hade nog försökt fråga henne ändå, även om det är pinsamt, bättre va en jobbig morsa en gång för mycket än för lite!

• Anonym (26åring)

Jag tycker inte att det är nåt konstigt med det. Jag började ansa bort lite hår, typ bikinilinjen eller vad det nu heter, när jag var 13-år. Bara för att jag tyckte det var för mycket hår.

• marsed
    gintonic77 skrev 2009-06-17 12:00:20 följande:
    Jag skulle nog säga att jag sett att hon använder pappas hyvel och fråga henne om hon kanske inte ville ha en egen mer avsedd för kvinnor, då kan man ju passa på att fråga vilka områden hon har den till och bara fråga varför. Det är ju inte vare sig farligt eller olagligt så varöfr inte låta henne hållas? Det växer ju dessutom ut igen om hon skulle vilja ha hår där nere senare.
    Jag har ingen riktig koll på NÄR min dotter (nu 17 år) började raka sig mellan benen men minns att jag såg att hon köpt och använt engångshyvlar och då frågade jag om det bara var till benen eller även till könet. För OM det även var till könet så var det viktigt med hygienen för att undvika att få små kliande utslag och helst inte använda samma hyvel till ben och kön. Jag frågade henne även om varför hon börjat raka sig mellan benen. Det klart att man som mamma oroar sig över VARFÖR ens 12-åring rakar sig mellan benen, om det är för att leva upp till något ideal, för att man skäms eller för att man bara vill testa osv. Sen kan man ju inte förbjuda eftersom det ändå är barnets integritet men visst kan man ha en öppen dialog ändå så att barnen/ungdomarna förstår att det är OK att INTE göra som alla andra om nu DET är orsaken.
  • Bevabus

Låt hon göra som hon vill..hon är på väg att bli vuxen..
    Hon kan bestämma själv om hon vill raka sig där nere eller inte.

• EmilochTilda

Endast läst TS

JAg förstår din dotter, i den åldern är det otrolligt viktigt att inte sticka ut. Det hjälper inte hur mkt man som mamma säger att det inte är fel att vara annorlunda m.m. Med tanke på mobbingen som råder i skolorna i dagens samhälle så skulle nog även jag tänka på vad jag gör och varför..

Om det nu är så att hon har "mkt" hår växt i jämnförelse med sina kompisar så kan ajg förstår henne att hon vill ta bort för att hon ska se likadan ut så att säga. Jag tycker inte att du ska ta upp det iaf inte om du är emot det. Snarare som ngn tidigare skrev, ta med henne på stan och shoppa "jag håller snart på att bli vuxen" paket eller ge henne "för ev framtida bruk" men du ska nog inte frågesätta det blir nog bara dumt..

Lycka till!!

Ps. Du kan väl berätta hur det gick den? Ds

Svar på tråden min 12-åring rakar underlivet.....