• Anonym (mamma)

min 12-åring rakar underlivet.....

Nu behöver jag verkligen råd.

Jag har en 12-årig dotter som jag misstänker rakar sig i underlivet.
    Hon fick könshår när hon var 10 år och hon har som 12-åring ganska mkt hår. Men häromdagen så såg jag en skymt av hennes underliv när hon var på toa...allt gick så snabbt men tyckte att de var rakat där...
    Det är ju inte så att man står och glor på sina barns kön när de börjar bli tonåringar....men när jag sedan såg att rakhyveln som min man använder låg i duschen efter att hon duschat så tror jag nog att hon gör det....

Men jag vet inte hur jag ska göra....tycker inte att det är bra att min 12-åring rakar sig där....men tänk om jag har fel....

Det är ju väldigt hemskt av mig som mamma att fråga en sådan sak om hon inte gör det...och om hon gör det är det ju privat...men snälla hjälp mig med råd.....

• Svar på tråden min 12-åring rakar underlivet.....
  • Anonym (Olika)

Men man kan inte ha ett sånt snack med en 12 åring!Eller jo men jag kan lova dig att att 12 åringen känner sig ensam om sina tankar då!

Jag hörde det 100 gånger av min pappa och det kändes meningslöst..inte särskilt stöttande utan bara typiskt förälder snack! För det var något jag vill göra men han förstod inget!

Mamma däremot var öppen och pratade mycket om hur hon var i den åldern och hur hon hade lånat sin systers bh och stoppat den med strumpor och vi har haft dom roligaste samtalen genom åren någonsin! Hon slår alla tjejvänner jag har haft med stora mått!

• Anonym
    Mopsan skrev 2009-06-17 11:38:22 följande:
    Nej man måste inte tycka nånting. MEN det är äckligt med kombinationen, mens, binda och hårigt underliv. det är djävligt äckligt rent ut sagt. Och sen förstår inte jag hur människor överhuvudtaget kan se att de har någon som helst rätt att uttrycka en åsikt om en 12 årig flickas underliv! Hon är som sagt 12 och då har hon ändå rätten och insikten att bestämma vad hon tycker är fräscht eller äckligt. vilken djävla mardröm om det skulle komma nått kontroll freak o tala om för en hur ens underliv ska vara. Du måste väll ändå vart 12 själv en gång? snacka om att riva broar i relationen till dottern genom att ta upp den frågan.
    Man får ju uppenbarligen inte bestämma själv, du har ju skrivit tusen gånger om hur "djävla äckligt" det är med hårigt underliv och mens. DU kanske tycker det, men skriv det inte som att det vore en SANNING!
  • grodanboll85
    Anonym skrev 2009-06-16 22:46:24 följande:
    det hade väl antagligen blivit så även om du inte rakat dig..
    ne du de tror jag inte faktiskt
  • MyggaMygg

I den åldern rakade jag mig också men i syfte för att det var pinsamt inget annat.

• grodanboll85
    FaberCastell skrev 2009-06-16 22:50:36 följande:
    Fast om du vill slippa känna dig svettig ska du inte raka dig under armarna. Håret tar upp fukten (som en svamp) och leder bort den istället för att den ska rinna på huden.
    jag vill inte ha hår under aramarna så är de bara känner mej mkt fräschare utan hår under armarna
  • lyckospeja

Vad jag provat själv är det tusen gånger äckligare att ha mens ihop med rakat underliv. Helrakat generellt var ingen hit, kändes äckligt både fysiskt och psykiskt på nåt vis. Jag provade det bara en gång, aldrig mer. Men det är ju jag.

Rakade benen började jag nog göra vid 15 års ålder ungefär. Bara för att prova liksom, och sen blev jag fast, eftersom håren syntes mer sen...
    Under armarna minns jag inte så noga, var väl så fort det började växa där. Och det gör jag regelbundet eftersom jag upplever att det är fräschare så, att jag luktar mindre svett än med hår där.

Tycker alla får göra som de vill med sitt kroppshår. Men om flickan fått idén från nåt annat än att hon känner sig fräsch på det viset, pga media och sån skit som präntar i tjejer att man ska se ut på ett visst sätt för att duga, då förstår jag att hennes mamma blivit nojig.

• Anonym (jag med)

det gjorde jag också, av den anledningen att jag var först i klassen på den biten och ville inte visa det pga rädsla för att dem skulle reta mig..

• FH Mamma
    Valle skrev 2009-06-17 11:16:15 följande:
    Min 12 åriga dotter försökte raka benen för ca 2 år sedan... men hon bara skar sig... Frugan pratade med henne om hårväxt här o där... Så nu låter hon bli att raka benen o mellan benen... Bara under armarna då hon tävlar i dans och vill se fin ut då... Fattar inte varför man skall skämmas över att komma i puberteten och få bröst o hår... tror hon o hennes kompisar e mer stolta över detta. Sedan e det klart att tjejer i den åldern tar efter vuxna med mer o mer saker... Så det e klart att de kanske hör o ser att äldre kompisar o släktingar rakar sig så vill de med göra det... Varför började ni tjejer raka er? kom ni på det själva eller såg ni andra göra så?? Jag rakade Porrpung några gånger av ren nyfikenhet...
    Jag började raka mig (bara ben och under armarna) när jag blev kanske 16 år för mina kusiner brukade skojja med min mamma för att hon inte rakade benen.
  • gintonic77

Jag skulle nog säga att jag sett att hon använder pappas hyvel och fråga henne om hon kanske inte ville ha en egen mer avsedd för kvinnor, då kan man ju passa på att fråga vilka områden hon har den till och bara fråga varför.

Det är ju inte vare sig farligt eller olagligt så varöfr inte låta henne hållas? Det växer ju dessutom ut igen om hon skulle vilja ha hår där nere senare.

• Anonym (C)

Jag tror att jag också var typ 12-13 när jag rakade mig mellan benen första gången.
    Det var inget sexuellt alls.. förlorade inte min oskuld föräns vid 15.

Jag var inte heller generad över hårväxten tror jag.. det var mer för att jag sett min syster inte ha hår mellan benen när vi bastade och jag var nyfiken helt enkelt..

Men fråga henne vart hon rakar sig, och varför, och säg till henne att ej använda andras rakhyvlar..
    Om du är orolig för att det skulle vara något sexuellt så behöver det ju inte vara det bara för att hon rakar sig.. hon kanske sett någon som gjort det eller som är hårlös som vuxen och ville göra likadant..

Svar på tråden min 12-åring rakar underlivet.....