• Anonym (mamma)

min 12-åring rakar underlivet.....

Nu behöver jag verkligen råd.

Jag har en 12-årig dotter som jag misstänker rakar sig i underlivet.
    Hon fick könshår när hon var 10 år och hon har som 12-åring ganska mkt hår. Men häromdagen så såg jag en skymt av hennes underliv när hon var på toa...allt gick så snabbt men tyckte att de var rakat där...
    Det är ju inte så att man står och glor på sina barns kön när de börjar bli tonåringar....men när jag sedan såg att rakhyveln som min man använder låg i duschen efter att hon duschat så tror jag nog att hon gör det....

Men jag vet inte hur jag ska göra....tycker inte att det är bra att min 12-åring rakar sig där....men tänk om jag har fel....

Det är ju väldigt hemskt av mig som mamma att fråga en sådan sak om hon inte gör det...och om hon gör det är det ju privat...men snälla hjälp mig med råd.....

• Svar på tråden min 12-åring rakar underlivet.....
  • Valle

Min 12 åriga dotter försökte raka benen för ca 2 år sedan... men hon bara skar sig... Frugan pratade med henne om hårväxt här o där... Så nu låter hon bli att raka benen o mellan benen... Bara under armarna då hon tävlar i dans och vill se fin ut då...

Fattar inte varför man skall skämmas över att komma i puberteten och få bröst o hår... tror hon o hennes kompisar e mer stolta över detta.

Sedan e det klart att tjejer i den åldern tar efter vuxna med mer o mer saker... Så det e klart att de kanske hör o ser att äldre kompisar o släktingar rakar sig så vill de med göra det...

Varför började ni tjejer raka er? kom ni på det själva eller såg ni andra göra så??

Jag rakade Porrpung några gånger av ren nyfikenhet...

• Anonym
    Valle skrev 2009-06-17 11:16:15 följande:
    Min 12 åriga dotter försökte raka benen för ca 2 år sedan... men hon bara skar sig... Frugan pratade med henne om hårväxt här o där... Så nu låter hon bli att raka benen o mellan benen... Bara under armarna då hon tävlar i dans och vill se fin ut då... Fattar inte varför man skall skämmas över att komma i puberteten och få bröst o hår... tror hon o hennes kompisar e mer stolta över detta. Sedan e det klart att tjejer i den åldern tar efter vuxna med mer o mer saker... Så det e klart att de kanske hör o ser att äldre kompisar o släktingar rakar sig så vill de med göra det... Varför började ni tjejer raka er? kom ni på det själva eller såg ni andra göra så?? Jag rakade Porrpung några gånger av ren nyfikenhet...
    När jag var i den åldern var det tvärtom, de som inte hade fått hår skämdes och de som fått var stolta över att visa det

Själv hade jag inget och tyckte det var asjobbigt...
  • Samsmamma
    Valle skrev 2009-06-17 11:16:15 följande:
    Min 12 åriga dotter försökte raka benen för ca 2 år sedan... men hon bara skar sig... Frugan pratade med henne om hårväxt här o där... Så nu låter hon bli att raka benen o mellan benen... Bara under armarna då hon tävlar i dans och vill se fin ut då... Fattar inte varför man skall skämmas över att komma i puberteten och få bröst o hår... tror hon o hennes kompisar e mer stolta över detta. Sedan e det klart att tjejer i den åldern tar efter vuxna med mer o mer saker... Så det e klart att de kanske hör o ser att äldre kompisar o släktingar rakar sig så vill de med göra det... Varför började ni tjejer raka er? kom ni på det själva eller såg ni andra göra så?? Jag rakade Porrpung några gånger av ren nyfikenhet...
    jag började också nån gång i 12-13-årsåldern, men då bara bikinilinjen, benen och under armarna. Jag tror att jag tog bort allt en gång för att testa, men det kliade så förbannat så det gjorde jag inte om. Rakade allt på gymnasiet men har återgått till enbart bikinilinjen och lite till för det blir svampinfektion annars, det blir för tätt i trosorna helt enkelt. Man får ansa lite snyggt istället.

Varför man började? Jaaa... det var väl sommar och baddags, och så stack det ut. Och det var ju hemskt pinsamt.
  • Mopsan

Pinsamt? grupp tryck? men gud ge er! Det är förbannat äckligt rent ut sagt att vara orakad speciellt om man har mens och använder bindor! Hon är 12 år! låt för guds skull flickan ha sitt eget underliv ifred utan att ni ska kasta era moralpredikningar över henne!

• Anonym

Man är fortfarande ett barn när man är 12 år och varför SKA man tycka att hår är äckligt???

• Anonym (Olika)

Jag har fobi mot hår på mig själv :) haha ganska skumt...killens hår har jag inget problem med! Tycker inte något är snyggare än det andra utan det är mer känslan jag trivs med och inte utseendet :)

Man upptäcker så mycket i den åldern och man vill pröva på så mycket...man är nyfiken, vill känna sig lite vuxen och oftast är det ju för att man tyckte mamma var så fin när hon skulle gå ut när man var mindre :)

Man undrar ju också mycket hur man kommer att se ut när man har växt färdigt och så mycket annat. När man är 12 och är på väg in i tonåren behöver man stöd på ett helt annat sätt än att mamman förklarar om hon tycker det är okej eller inte.

Låt tjejerna upptäcka sig själva på det viset dom själva vill och prata med dom istället för att tycka och tänka så mycket...låt dom förklara och visa att ni kan prata om såna saker öppet. Var ett stöd och hjälp dom istället för att få panik!

Börja panikprata om pojkar och sex och hur svaga alla tjejer är som aldrig kan tycka saker själv och hur världen utnyttjar dom konstant är helt fel enligt mig!

• Anonym

Anonym (Olika) skrev 2009-06-17 11:30:07 följande:

Jag har fobi mot hår på mig själv :) haha ganska skumt...killens hår har jag inget problem med! Tycker inte något är snyggare än det andra utan det är mer känslan jag trivs med och inte utseendet :) Man upptäcker så mycket i den åldern och man vill pröva på så mycket...man är nyfiken, vill känna sig lite vuxen och oftast är det ju för att man tyckte mamma var så fin när hon skulle gå ut när man var mindre :) Man undrar ju också mycket hur man kommer att se ut när man har växt färdigt och så mycket annat. När man är 12 och är på väg in i tonåren behöver man stöd på ett helt annat sätt än att mamman förklarar om hon tycker det är okej eller inte. Låt tjejerna upptäcka sig själva på det viset dom själva vill och prata med dom istället för att tycka och tänka så mycket...låt dom förklara och visa att ni kan prata om såna saker öppet. Var ett stöd och hjälp dom istället för att få panik! Börja panikprata om pojkar och sex och hur svaga alla tjejer är som aldrig kan tycka saker själv och hur världen utnyttjar dom konstant är helt fel enligt mig!
    Vänd på det, prata i stället om att vara stark i sig själv och att man inte måste göra som alla andra. Prata om att känna efter vad man själv vill och tycker...
  • Henrik33
    Anonym skrev 2009-06-17 11:31:47 följande:
    Anonym (Olika) skrev 2009-06-17 11:30:07 följande:
    Vänd på det, prata i stället om att vara stark i sig själv och att man inte måste göra som alla andra. Prata om att känna efter vad man själv vill och tycker...
    Men om man vill göra som alla andra?
    Vad gör man då?
  • Anonym
    Henrik33 skrev 2009-06-17 11:32:54 följande:
    Men om man vill göra som alla andra? Vad gör man då?
    Ja, då gör man ju det som ett medvetet val
    Det viktiga är ju att prata om det, för och nackdelar...
    Jag pratar gärna med min 11-åring om detta och vi har en bra kontakt!
  • Mopsan
    Anonym skrev 2009-06-17 11:29:46 följande:
    Man är fortfarande ett barn när man är 12 år och varför SKA man tycka att hår är äckligt???
    Nej man måste inte tycka nånting. MEN det är äckligt med kombinationen, mens, binda och hårigt underliv. det är djävligt äckligt rent ut sagt. Och sen förstår inte jag hur människor överhuvudtaget kan se att de har någon som helst rätt att uttrycka en åsikt om en 12 årig flickas underliv! Hon är som sagt 12 och då har hon ändå rätten och insikten att bestämma vad hon tycker är fräscht eller äckligt. vilken djävla mardröm om det skulle komma nått kontroll freak o tala om för en hur ens underliv ska vara. Du måste väll ändå vart 12 själv en gång? snacka om att riva broar i relationen till dottern genom att ta upp den frågan.
Svar på tråden min 12-åring rakar underlivet.....