• Anonym (mamma)

min 12-åring rakar underlivet.....

Nu behöver jag verkligen råd.

Jag har en 12-årig dotter som jag misstänker rakar sig i underlivet.
    Hon fick könshår när hon var 10 år och hon har som 12-åring ganska mkt hår. Men häromdagen så såg jag en skymt av hennes underliv när hon var på toa...allt gick så snabbt men tyckte att de var rakat där...
    Det är ju inte så att man står och glor på sina barns kön när de börjar bli tonåringar....men när jag sedan såg att rakhyveln som min man använder låg i duschen efter att hon duschat så tror jag nog att hon gör det....

Men jag vet inte hur jag ska göra....tycker inte att det är bra att min 12-åring rakar sig där....men tänk om jag har fel....

Det är ju väldigt hemskt av mig som mamma att fråga en sådan sak om hon inte gör det...och om hon gör det är det ju privat...men snälla hjälp mig med råd.....

• Svar på tråden min 12-åring rakar underlivet.....
  • Tokstolla

Du bör fråga henne tycker jag. Helt utan krussiduller. Ju normalare samtalston och enklare ord du använder ju naturligare kommer hon ta konversationen. Hon behöver egna produkter som hon inte ska blanda ihop med någon annan familjemedlem. Pappa kan få ärr i anskiktet efter att ha rakat sig då man lätt förstör rakbladen (ämnade för skägg) när man rakar annat. För att inte tala om infektionsrisken för båda.

(Personligen dock hade jag nog inte tyckt det var OK om min 12-åring rakade sig. Trimmade osv är väl OK, men rakat? Det finns ju en anledning att vi har mycket hår just där )

• Anonym
    Phlippan87 skrev 2009-06-17 10:11:52 följande:
    som sagt, de flesta ser det nog inte som sexuellt.. jag hade absolut inga tankar på sex när jag började raka bikinilinjen och ansa... jag började som sagt när jag var ca 12, oskulden rök när jag var 19... och jag tvättar mig, men många gånger kan jag inte tvätta mig efter varje toabesök osv så på mig faller dina argument helt... när jag var 12 hade jag iaf ite sett någon porrfilm elelr liknande
    Jag läste porrtidningar som 11-åring men hade ingen tanke på sex förrän jag var 15, hade för övrigt sex innan jag fick mens eftersom jag var sent utvecklad fysiskt med tidig intellektuellt.
    Jag skulle aldrig kunna gå på toa utan att tvätta mig när jag har mens... är jag i skogen eller på camping så har jag våtservetter med mig
    Jag tror tvärtom mot dig att de flesta är mer noggranna med att ansa behåringen när de ska ha sex än när de ska ha mens...
  • sabinaochErik
    Anonym (mamma) skrev 2009-06-16 22:15:16 följande:
    Nu behöver jag verkligen råd.Jag har en 12-årig dotter som jag misstänker rakar sig i underlivet.Hon fick könshår när hon var 10 år och hon har som 12-åring ganska mkt hår. Men häromdagen så såg jag en skymt av hennes underliv när hon var på toa...allt gick så snabbt men tyckte att de var rakat där...Det är ju inte så att man står och glor på sina barns kön när de börjar bli tonåringar....men när jag sedan såg att rakhyveln som min man använder låg i duschen efter att hon duschat så tror jag nog att hon gör det....Men jag vet inte hur jag ska göra....tycker inte att det är bra att min 12-åring rakar sig där....men tänk om jag har fel....Det är ju väldigt hemskt av mig som mamma att fråga en sådan sak om hon inte gör det...och om hon gör det är det ju privat...men snälla hjälp mig med råd.....
    Jag började också göra det när jag var 12år.. Skulle min mamma sagt nått om det då hade jag blivit skit sur..
  • Phlippan87
    Henrik33 skrev 2009-06-17 10:16:24 följande:
    Jag förvånas över att inte fler har dött över att raka sitt kön. Det verkar ju vara förenat med livsfara!
    vänta, jag tror jag dör snart... jag meddelar om det blir så...
    man kan ju få könssjukdomar av alla möjliga anledningar och rakning är en av dem.. sex är en annan osv.
  • Anonym

Min trettonåriga dotter som är en förkrossande fin och söt tjej har riklig hårväxt.
    Hon pratade ganska tidigt med mig om detta, kanske inte som varande ett problem men åtminstone något som hon ville ha råd om och kring.

Redan för ett år sedan började hon gå på salong för att få sina ögonbryn formade.
    Hon har väldigt vackra mörka ögonbryn men utan plock och formning tenderar de att se ut att växa ihop. Jag ville gärna hjälpa henne med den saken (eftersom hon verkligen ville ha hjälp med just ögonbrynen) och att ta henne till en salong kändes därför bra. Där får hon det gjort på ett proffsigt sätt och slipper framtida bekymmer med felplockade ögonbryn som ser ut som smala frågetecken där en del hår aldrig mer växer ut.

Benen började hon använda Veet på förra sommaren.
    Helt okay för mig. Håret under armarna tar hon bort med hyvel. Helt okay för mig.

Könshåret ansar hon i bikinilinjen vid de tillfällen där hon skall bada i annat än stora badshorts.
    Också helt okay för mig.
    Resten av könshåret tycker jag är bra om det får vara kvar av de skäl som finns beskrivna i andra inlägg i tråden. Argumenten för det köpte min dotter rakt av. Hon litar på att det jag säger är något som jag faktiskt vet något (och definitivt mer om än vad hon själv gör) och sådant är därför aldrig något problem oss emellan. Hon är dessutom en stark individ som törs stå upp för sig själv och inte påverkas i någon särskild utsträckning av det grupptryck som kan finnas och finns bland skolkamraterna. Och om en situation skulle uppstå där hon skulle få svårt att stå emot andra så har hon alltid lov att skylla på mig.

Hon är ingen utseendefixerad tjej,
    sminkar sig så gott som aldrig (utom då jag ibland gör det åt henne när hon ska på någon festivitet) men jag har stor förståelse för att hon vill tukta en del av sin behåring. Jag vill bara att hon ska göra det rätt och med för ändamålet rätt utrustning så att hon slipper att dra på sig onödiga problem.

Ungefär så.

• Phlippan87
    Anonym skrev 2009-06-17 10:16:47 följande:
    Jag läste porrtidningar som 11-åring men hade ingen tanke på sex förrän jag var 15, hade för övrigt sex innan jag fick mens eftersom jag var sent utvecklad fysiskt med tidig intellektuellt. Jag skulle aldrig kunna gå på toa utan att tvätta mig när jag har mens... är jag i skogen eller på camping så har jag våtservetter med mig Jag tror tvärtom mot dig att de flesta är mer noggranna med att ansa behåringen när de ska ha sex än när de ska ha mens...
    eller så är man noggrann oavsett... nog faqsen gör jag det fortfarande, trots att jag är gravid och trots att jag inte har någon som helst sex-lust för tillfället... men jag kankse är felskapt..
  • Lyckoprinsessan
    Anonym skrev 2009-06-17 10:19:29 följande:
    Min trettonåriga dotter som är en förkrossande fin och söt tjej har riklig hårväxt. Hon pratade ganska tidigt med mig om detta, kanske inte som varande ett problem men åtminstone något som hon ville ha råd om och kring. Redan för ett år sedan började hon gå på salong för att få sina ögonbryn formade. Hon har väldigt vackra mörka ögonbryn men utan plock och formning tenderar de att se ut att växa ihop. Jag ville gärna hjälpa henne med den saken (eftersom hon verkligen ville ha hjälp med just ögonbrynen) och att ta henne till en salong kändes därför bra. Där får hon det gjort på ett proffsigt sätt och slipper framtida bekymmer med felplockade ögonbryn som ser ut som smala frågetecken där en del hår aldrig mer växer ut. Benen började hon använda Veet på förra sommaren. Helt okay för mig. Håret under armarna tar hon bort med hyvel. Helt okay för mig. Könshåret ansar hon i bikinilinjen vid de tillfällen där hon skall bada i annat än stora badshorts. Också helt okay för mig. Resten av könshåret tycker jag är bra om det får vara kvar av de skäl som finns beskrivna i andra inlägg i tråden. Argumenten för det köpte min dotter rakt av. Hon litar på att det jag säger är något som jag faktiskt vet något (och definitivt mer om än vad hon själv gör) och sådant är därför aldrig något problem oss emellan. Hon är dessutom en stark individ som törs stå upp för sig själv och inte påverkas i någon särskild utsträckning av det grupptryck som kan finnas och finns bland skolkamraterna. Och om en situation skulle uppstå där hon skulle få svårt att stå emot andra så har hon alltid lov att skylla på mig. Hon är ingen utseendefixerad tjej, sminkar sig så gott som aldrig (utom då jag ibland gör det åt henne när hon ska på någon festivitet) men jag har stor förståelse för att hon vill tukta en del av sin behåring. Jag vill bara att hon ska göra det rätt och med för ändamålet rätt utrustning så att hon slipper att dra på sig onödiga problem. Ungefär så.
    Exakt, precis sådan är min dotter också. Hon faller inte för grupptryck och utseendefixering. Det är såå sorgligt att läsa om hur vissa i tråden resonerar och lurar sig själva...
  • Henrik33

Det är väl inte att lura sig själv om man nu inte gillar könshår?

En kuk och en fitta är vacker. Synd att dölja den med massa hår.

• Anonym
    Phlippan87 skrev 2009-06-17 10:19:37 följande:
    eller så är man noggrann oavsett... nog faqsen gör jag det fortfarande, trots att jag är gravid och trots att jag inte har någon som helst sex-lust för tillfället... men jag kankse är felskapt..
    Hur kommer du åt? Jag har försökt med en spegel mellan benen men nu får jag be min man, man kan ju inte ansa helt i blindo med den stora magen som man knappt når om. Min man tycker dock att jag ska låta det växa men jag vill ha bort det inför förlossningen...
  • Anonym
    Henrik33 skrev 2009-06-17 10:24:47 följande:
    Det är väl inte att lura sig själv om man nu inte gillar könshår? En kuk och en fitta är vacker. Synd att dölja den med massa hår.
    Ska du säga det till din dotter när hon är 12???
Svar på tråden min 12-åring rakar underlivet.....