• Anonym (mamma)

min 12-åring rakar underlivet.....

Nu behöver jag verkligen råd.

Jag har en 12-årig dotter som jag misstänker rakar sig i underlivet.
    Hon fick könshår när hon var 10 år och hon har som 12-åring ganska mkt hår. Men häromdagen så såg jag en skymt av hennes underliv när hon var på toa...allt gick så snabbt men tyckte att de var rakat där...
    Det är ju inte så att man står och glor på sina barns kön när de börjar bli tonåringar....men när jag sedan såg att rakhyveln som min man använder låg i duschen efter att hon duschat så tror jag nog att hon gör det....

Men jag vet inte hur jag ska göra....tycker inte att det är bra att min 12-åring rakar sig där....men tänk om jag har fel....

Det är ju väldigt hemskt av mig som mamma att fråga en sådan sak om hon inte gör det...och om hon gör det är det ju privat...men snälla hjälp mig med råd.....

• Svar på tråden min 12-åring rakar underlivet.....
  • lemoira
    Henrik33 skrev 2009-06-17 11:01:14 följande:
    Helt rätt. Det hela blir både läskigt och absurt. Jag menar absolut inte det på en 12-åring. Lägger ner rakad-snacket.
    Bra! Att du för fram din åsikt om rakat/inte rakat i andra trådar lägger jag mig inte i, men här är det blir det så jäkla fel.
  • Knytt1
    Henrik33 skrev 2009-06-17 10:52:32 följande:
    Frågan kommer ju upp hela tiden. Inte mitt fel att de som förespråkar babianmuffar börja skrika ut sin glädje över hårtårtans existens.
    Men snälla... Det är ingen som lägger sig i vad du tycker... Frågan gällde inte generellt rakat eller inte, utan om det är ett problem att en tolvåring rakar sig. Har du svårt att fatta, eller?
    Om det stod i TS: "Min 12-åring har sex, vad ska jag göra?" Skulle du då gå in i diskussionen och hävda att "jag tycker att sex är kul!" ? Du missar syftet, tycker jag!
  • hallondröm

Gör för all del ingen stor grej av det hela. Vill hon raka så låt henne göra det. Du kan väl informera att man KAN få svampinfektioner osv. Men det är inte alla som får det.

• redneck girl

tycker inte det är ok på en tolvåring.men det är säkert ett stort tryck på tjejerna i skolan.hon kanske är utvecklad före det andra och inte vill skilja sig från mängden.jag ser inget konbstigt i att föra en öppen dialog med sitt barn om det.jag kan prata om allt med mina döttrar.min äldsta har börjat raka sig i bland.hon är sjutton.men lillasyster på 14 har inte det,och inte tolvåringen heller.men tiden kommer säkert för det.men de kan gott vänta lite...............

• Phlippan87
    Dynamic skrev 2009-06-17 10:39:25 följande:
    Då var end el av oss mer utvecklae rent mentalt, det är den enda slutsatsen vi jkan dra.
    mentalt är jag, och har alltid varit "välutvecklad"... men att snacka om massa könssjukdomar som många aldrig hört talas om och som inte tas upp på sexualkunskapen vet jag inte om det innebär en mental utveckling men men... tyck det om du vill, men ta gärna reda på mer innan du börjar påstå att någon inte är utvecklad mentalt
  • Anonym (Olika)

Är det inte så att vi människor tycker olika, vissa tycker det är fint med en stor buske, andra gillar det väl ansat medans vissa gillar det helrakat.

Jag älskar känslan av att vara nyrakad och enbart har hår på huvudet, det känns mysigt och jag upplever mig själv som sexig :)

Jag började också raka mig i den åldern men det hade inget med sex att göra utan jag såg på efterlyst om en tjej som hade blivit våldtagen och killen hade fått henne att sära på benen genom att dra henne i håret. Därför åkte det av då jag ansåg att det var ganska bra att inte ha det kvar!

• Anonym

Jag hade också hår där nere som 12-åring. Och jag var den enda i klassen som hade det, därför tog jag bort det. Nu är jag 30, och är fortfarande rakad, av bekvämlighetsskäl.

• Phlippan87

Anonym (Olika) skrev 2009-06-17 11:06:26 följande:

Är det inte så att vi människor tycker olika, vissa tycker det är fint med en stor buske, andra gillar det väl ansat medans vissa gillar det helrakat. Jag älskar känslan av att vara nyrakad och enbart har hår på huvudet, det känns mysigt och jag upplever mig själv som sexig :) Jag började också raka mig i den åldern men det hade inget med sex att göra utan jag såg på efterlyst om en tjej som hade blivit våldtagen och killen hade fått henne att sära på benen genom att dra henne i håret. Därför åkte det av då jag ansåg att det var ganska bra att inte ha det kvar!
    finns ju de som har fobi för allt kroppshår utom det på huvudet också... försök övertala dem att de inte ska raka sitt underliv..
    håller med dig helt, alla är vi olika och det måste respekteras... det skadar ingen annan att hon rakar sig där och inte säkert att hon kommer skada sig själv på något sätt heller... långt ifrån alla får problem av att raka underlivet
  • Anonym
    Phlippan87 skrev 2009-06-17 11:05:58 följande:
    mentalt är jag, och har alltid varit "välutvecklad"... men att snacka om massa könssjukdomar som många aldrig hört talas om och som inte tas upp på sexualkunskapen vet jag inte om det innebär en mental utveckling men men... tyck det om du vill, men ta gärna reda på mer innan du börjar påstå att någon inte är utvecklad mentalt
    Att prata allmänt om könssjukdomar och samtidigt prata om vad som är bäst för underlivet är väl inget konstigt. Jag har tex lärt min dotter att sova utan trosor efter som snippan vill ha luft, det har hon vetat sedan hon slutade med blöja...
  • Scarlet

Jag tycker att det ar lite hemskt att detta med rakning har krupit ner sa i aldrarna! Pratade med en kompis syster som ar 14 ar, och i hennes klass rakar sig i stort sett alla helt! De tycker att det ar"ackligt" med har. Och da ar det ju sa klart svart att sta emot trycket. Sa om du forbjuder din dotter fran att raka sig och da blir den enda med har i klassen sa kan det ju bli jattejobbigt for henne!

Det basta ar nog att inte fraga henne direkt, utan att forsiktigt borja prata om grupptryck, sjalvkansla och utseendefixering. Da blir hon forhoppnignsvis stark nog att vaga sta emot grupptrycket och gora det hon sjalv vill!

Svar på tråden min 12-åring rakar underlivet.....