• Anonym (mamma)

min 12-åring rakar underlivet.....

Nu behöver jag verkligen råd.

Jag har en 12-årig dotter som jag misstänker rakar sig i underlivet.
    Hon fick könshår när hon var 10 år och hon har som 12-åring ganska mkt hår. Men häromdagen så såg jag en skymt av hennes underliv när hon var på toa...allt gick så snabbt men tyckte att de var rakat där...
    Det är ju inte så att man står och glor på sina barns kön när de börjar bli tonåringar....men när jag sedan såg att rakhyveln som min man använder låg i duschen efter att hon duschat så tror jag nog att hon gör det....

Men jag vet inte hur jag ska göra....tycker inte att det är bra att min 12-åring rakar sig där....men tänk om jag har fel....

Det är ju väldigt hemskt av mig som mamma att fråga en sådan sak om hon inte gör det...och om hon gör det är det ju privat...men snälla hjälp mig med råd.....

• Svar på tråden min 12-åring rakar underlivet.....
  • MBert

Men förklara du då hur hårsäckarna kan ändras av att man kapar av toppen på hårstået. Det gör de inte! Och det är hårsäckarna som bestämmer hårkvaliteten.

Håret upplevs som sagt som grövre eftersom det växer ut samtidigt och med en grov bas (kapad rakt av).

• Anonym (joni)

har inte läst tråden, endast ts...

Jag började raka mig när jag var 13 år, hade sina orsaker, men inget jag eller någon annan lidit av iallafall ;)

• MBert
    Anonym skrev 2009-06-18 14:30:21 följande:
    Man kan ju jämföra med silkepil som i längden ger glesare och tunnare hårstrån. Sedan jag började använda det på benen har mina hår blivit färre och mycket tunnare, behöver nu endast använda silkepil en gång i månaden. Tror inte att det hade blivit så om jag rakat benen...
    Skillnaden är att du med en silkepil eller vaxning drar ut hårroten och i vissa fall förstör hårsäcken. Då kan det inte bildas nya hårstrån där.
  • Anonym
    MBert skrev 2009-06-18 14:31:10 följande:
    Men förklara du då hur hårsäckarna kan ändras av att man kapar av toppen på hårstået. Det gör de inte! Och det är hårsäckarna som bestämmer hårkvaliteten. Håret upplevs som sagt som grövre eftersom det växer ut samtidigt och med en grov bas (kapad rakt av).
    Hårsäcken påverkas dock om du ständigt rycker bort håret, till slut växer det inte ut längre och inte lika snabbt...
  • Anonym
    MBert skrev 2009-06-18 14:31:10 följande:
    Men förklara du då hur hårsäckarna kan ändras av att man kapar av toppen på hårstået. Det gör de inte! Och det är hårsäckarna som bestämmer hårkvaliteten. Håret upplevs som sagt som grövre eftersom det växer ut samtidigt och med en grov bas (kapad rakt av).
    En inflammerad hårrot kan kanske påverka håret för resten av hårets livstid? Inte så konstigt? Eller är det också en myt, att hårsäckar lätt kan bli inflammerade av rakning?

Om jag KLIPPER håret på ena sidan blir ju de topparna också kapade men inte f*n blir håren grövre för det, varen utseendemässigt eller känslomässigt. Men av rakning, jo.
  • MBert

Om vi nu ska tillbaka till ämnet så är det bättre att vaxa än att raka eftersom hårstrået då växer ut med toppen först, så att säga. Ett kapat hårstrå har vassa kanter ute i änden medan hår som växer "naturligt" är mjuka i toppen. Det blir alltså mindre slitage i hårsäcken som i böjliga områden (ex. bikinilinjen) är gjorda för att hårstrået ska kunna "röra" sig lite. Det är då det blir röda prickar och inflamerade hårsäckar.

• Arentorpbebis

var inte detta en tråd om hur hon ska göra ifall hennes dotter rakar sig?

• MBert
    Anonym skrev 2009-06-18 14:33:01 följande:
    Hårsäcken påverkas dock om du ständigt rycker bort håret, till slut växer det inte ut längre och inte lika snabbt...
    Jo men mitt svar handlade om rakning. Då påverkas inte hårsäcken!
  • Anonym
    MBert skrev 2009-06-18 14:36:55 följande:
    Jo men mitt svar handlade om rakning. Då påverkas inte hårsäcken!
    Jo, det gör den visst. Du menar alltså att det inte blir inflammerat om man vaxar istället?? Eller menar du tvärtom?

Jag vet av erfarenhet hur det funkar.
  • MBert
    Anonym skrev 2009-06-18 14:34:11 följande:
    En inflammerad hårrot kan kanske påverka håret för resten av hårets livstid? Inte så konstigt? Eller är det också en myt, att hårsäckar lätt kan bli inflammerade av rakning?Om jag KLIPPER håret på ena sidan blir ju de topparna också kapade men inte f*n blir håren grövre för det, varen utseendemässigt eller känslomässigt. Men av rakning, jo.
    Nej, rakning är samma sak, bra att det sker närmare huden. Fråga en frisör!
    Därmed lämnar jag detta OT snack.
Svar på tråden min 12-åring rakar underlivet.....