• Jencie

Ord vi säger i olika delar av Sverige

Det är intressant det här med språk och dialekter, det finns ett gäng sköna ord där ute som vi använder oss av där vi kommer ifrån med när vi åker till någon anna del av Sverige blir folk mycket förvirrade.

Har ni några såda typiska ord, där ni bort som gör folk förvirrade?

Vet att här i västsverige säger vi bl a :

TYKA / TYKEN = Bråka, eggla
    KNÖ = Flytta dig

som folk som ha svårt att först vad det betyder.

• Svar på tråden Ord vi säger i olika delar av Sverige
  • Lillanonna

Det uppenbara:
    Bamba - skolmatsal

• södertälje

Har rötterna i Övertorneå
    Less-man har tröttnat på något
    Fara-man ska åka någonstans
    Droska-Taxi
    Ids int-orkar inte
    Sen har man en massa insugs ljud typ joo när man håller med någon,sen finns det en massa andra ljud som jag inte kan förklara på datan,man måste höra.
    Ex blir man sur om man träffar någon på stan som skriker hej högt och tydligt,jag nickar bara till och tittar på personen,då säger han varför hälsade du inte,men det var ju det jag gjorde,nickade för att säga hej jag ser dig.

• bambiboken

jag är västgöte och har bara kommit på ett ord som många inte förstår

DÄLP - grop, dal

annars tycker jag ju att folk ite förstår vad vi säger pga dialekten också....

Kanske har fel?

• bambiboken
    andeta skrev 2009-07-03 15:41:08 följande:
    Jag vet inte riktigt, just nu kan jag inte komma på något mer än att vi ifrån hälsingland byter ut dem två sista bokstäverna i ord... Tex:Kvinnor= KvinnERoch att vi säger bös till små skräp så som smulor.
    det gör vi västgötar med..använde ordet BÖS
  • nano

Bor själv i Sala (västmanland) men har släkt i småland och de anvder ordet "redigt" vädligt ofta. Betyder väl ung "riktigt" fast lite kraftigare.
    Typ "det är var redigt gott".

• ogidin

Kommer från gränstrakterna mellan Småland och Skåne så min dialekt är nog en blandning. Men de flesta dialektala orden kommer från släktingar som bor i Småland.

grebba - flicka
    here - pojke
    luka - rensa ogräs
    loj - ful
    krösamos - lingonsylt (tror jag, har inte hört på länge)
    speta - träflisa i fingret
    tjåligt - tråkigt, synd, otur el liknande
    redig - riktig
    grina - gråta
    hie - snår
    hia dig - lugna dig
    ids inte - typ "pallar inte"
    'na - henne (Jag fick den av 'na = jag fick den av henne)
    hansa - hans (Ofast i sammanhanget "hansa kääääring" = hans fru)
    vespa - geting
    klöka - få kväljningar
    'en - han (Vad sa 'en = Vad sa han)
    päre (r) - potatis
    kåv - korv (vi sväljer ganska många "r")

Sedan har min mammas släkt helt egna ord som är lite festliga, kommer dock bara på dessa ord nu:
    twäääätom - genväg
    tre tarre - tredje våningen

• julibebis08
    Themis skrev 2009-07-03 15:38:08 följande:
    Skåneland forever hyllebär= fläderbär, kommer direkt från danskans "hyld" eller hyldeblomst= fläderbuskehie= busksnårillhie=jävligt igenväxt aggressivt busksnår med nässlor typhia sig= vänta, ha tålamodpiggaso= igelkottklydderöv= klantarsle, inkompetent person. En del hävdar att det är en synonym till "hantverkare" men det tycker jag är lite elakt. igår attes = igårkvällblära= blåsa (som skoskavsblåsa)brännesnuda= soppa på rimmat fläsk med rotsaker och kålebblatrae= äppelträdpäreträ= idiot alt. päronträdflinemidda= nån som skrattar jämt vare sig det passar eller ejforrtröden= avundsjuk, missunnsamgalen= arg (med "a" uttalat som i "katt". Gaulen= galen)illbatting= elakingjiddor= bråknällad= ivrig (som bränd av nässlor)pogga= grodasjatte= fegisskobojden = skogsbygden, norr om Hässleholmtållor= tofflorörla= drälla omkring , springa planlöst
    Haha jag bor i skåne men har aldrig hört ett enda ord du skrev =)
  • småliv

Vet inte om ordet " fubbick" bara gäller i skåne?

Men jag gillar det skarpt

• Flina78

Har flyttat från Småland till Göteborg. Här förstår inte min vänner om jag säger att man fått en speta i handen, det heter tydligen flis(a) här. Inte heller heter det att man "myllar" någon när man trycker snö i ansiktet.

Va de sakerna jag kom på i all hast

Svar på tråden Ord vi säger i olika delar av Sverige