Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Engelvinge

Pinsamt att handla på LIDL?

Kom in i fikarummet på jobbet idag och hörda vilda diskussioner om LIDL. Inte första gången saken tas upp, jag vet, men ÄR det verkligen pinsamt att handla där? Ska man skämmas, köper man "sämre" mat där än på andra affärer?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Pinsamt att handla på LIDL?
  • Ilonasmamma

sen har de bra och billiga grönsaker och frukt...ibland halv priset mot andra butiker.

• Lundby87

Inget passar på mig hanlat något där någon gån tycker inte det är så billigt då det finns få svenska varor i den där jag bor och sedan kostar dem svenska få saker dem har kanske bara 3 kr mindre så väljer då att inte handla där då deras sortiment inte är vad jag vill ha när jag handlar.

• Madida

Tycker det visar att man är en vettig människa om man ser till sin ekonomi och handlar billigare om man kan.

jag handlar på Lidl ibland, just för att det ligger precis utanför mitt hem. Men där handlar jag främst mjölk, godis, bröd eller nåt annat som jag helt plötsligt har ett akut behov av

• snillis
    Madida skrev 2009-07-07 20:17:07 följande:
    Tycker det visar att man är en vettig människa om man ser till sin ekonomi och handlar billigare om man kan. jag handlar på Lidl ibland, just för att det ligger precis utanför mitt hem. Men där handlar jag främst mjölk, godis, bröd eller nåt annat som jag helt plötsligt har ett akut behov av
    Det finns ju annat än pengar som avgör om man är en "vettig" människa, som etik och moral tex.
  • Thegran

handlar sällan på lidl, men det händer. spec eftersom det var närmsta affären när vi bodde i förra lägenheten. skämdes inte alls, bra varor till bra priser.
    men själva affären är ju inte lika trevlig som ica tex.

• Mirva
    Atamon skrev 2009-07-07 10:03:44 följande:
    De har inte ett överflöd av rättvisemärkta produkter men de har ett märke som heter Fairglobe som är rättvisemärkt. (Samt att de brukar ha närproducerade grönsaker och lokala äggmärken)Det där med motstånd till facket är ju helt beroende på vilket land som en kedja finns i, det går ju att jämföra med att Ikeaanställda blev hindrade från att vara med i facket i USA. Men angående Lidl och Sverige så är detta med facket inte något problem eftersom de följer Sveriges lagar angående lön och arbetsvillkor och går under Handels avtal precis som mosterYster skriver om. Det finns många Ica/Coop handlare som inte är schyst med sin personal heller och bara ger dåliga scheman att jobba på, det finns gott om småpåvar i handelsbranschen
    Aha, ja det låter ju bra att de har några rättviseprodukter, men jag är ändå skeptisk.
  • Madida

snillis: Ja, bland annat. Att man tar hand om sin ekonomi är en av sakerna som gör att jag anser att en människa är vettig.
    Att inte handla på Lidl för att man skäms över det...DET är pinsamt. Och inget en vuxen vettig människa borde göra.
    Det anser jag.

• En Tjej
    LaFontaine skrev 2009-07-07 12:05:42 följande:
    Jag handlar ganska sällan på Lidl eftersom det är rätt långt att åka, men jag skulle hellre handla mina färskvaror i den butiken än i den Willysbutik som ligger nära. Där är köttet alltid grönt... Min mormor och morfar däremot handlar ofta på Lidl. De är från forna Jugoslavien och har hittat många kryddor och korvar som påminner om jugoslaviska sådana. Det är lite roligt med annorlunda och nya saker, det är ytterst sällan mitt välsorterade Ica tar in jugoslaviska örtkryddor.Hur som, jag är vän med en av sveriges rikaste 80-talister. Jag känner ingen, och då menar jag ingen, som samlar lika många rabattkuponger och extrapriserbjudanden som hon gör. Toalettpapper kan man lika gärna köpa Euroshopper som dekorerat Lambi, är hennes melodi. De som ser det pinibla i att hålla kostnaderna nere ter sig sällan vara någon "högre" klass. Snarast är det, som Moster Yster påpekade, radhusmedelklass som måste vara lite bättre än grannen...
    ja, de har massa roligt sånt man saknar på ica med dess felix o findus hysteri
  • en glad

Jag köper helst produkter med bra kvalitet, gärna ekologiskt och närproducerat och då går Lidl bort....

• riskakan
    Engelvinge skrev 2009-07-06 19:01:50 följande:
    Kom in i fikarummet på jobbet idag och hörda vilda diskussioner om LIDL. Inte första gången saken tas upp, jag vet, men ÄR det verkligen pinsamt att handla där? Ska man skämmas, köper man "sämre" mat där än på andra affärer?
    Öhh..?

Det klart att lågprisbutiker inte alltid har lika bra kvalitetsvaror som dyrare butiker, men varför skulle man "skämmas"? Nu brukar jag inte handla på LidL - tycker inte de har så bra utbud - men jag har aldrig ens tänkt tanken att det skulle vara "pinsamt"... ! :-O

Varför är inte Willys lika pinsamt i så fall? Eller ICA? De har väl inte heller alltid superbra varor... Konsum är egentligen den enda butikskedja som genomgående har det - b la för att de satsar så mycket på ekologiskt och rättvisemärkt. Men även om jag gillar Konsum, kan jag villigt erkänna att jag ibland låter bli att handla där för att jag inte har råd
Svar på tråden Pinsamt att handla på LIDL?