• Ida1990

Unga gravida eller unga mammor

Hej jag fick reda på att jag är gravid för ca 3 veckor sen och Jag och min pojkvän har bestämt oss för att behålla barnet och de väntas komma i mitten av Februari. Nu undrar jag om det är någon mer här som kanske är gravid eller nyss har blivit mamma? Gärna någon runt samma ålder som mig.
    Detta är nämligen mitt första barn och jag är livrädd. Vore skönt att kunna dela funderingar och frågor med någon som är i samma sits:) Just nu känner jag mig ensammast i världen med hormoner som spökar och oro inför första ultraljudet.
    hör jätte gärna va er=)
    kram Ida

• Svar på tråden Unga gravida eller unga mammor
  • chelh
    Pernillaa skrev 2009-09-07 17:59:43 följande:
    Jag blev tillsagd att man ska göra det runt v15 och v30. Men jag har ingen riskfaktor men än övervikt. Mina värden var bra och som sagt jag har inga problem med att göra det om de ser att värden höjs. Jag mådde SKIT i flera dagar efteråt så det är inte värt att hamna på samma ställe igen OM jag kan slippa det. Men som sagt ligger jag i riskzon så fine :).
    ah okej, men det verkar faktiskt vara olika från ställe till ställe när & hur många gånger dom gör glukosbelastningen bara man iallafall gör den en gång under graviditeten. Jag ska dränka det totalt med citron så går det förhoppningsvis ner lättare :)
    Lillkillen i magen, BF: 15 december ♥ läs mer: emach.devote.se
  • Pernillaa
    chelh skrev 2009-09-07 18:37:29 följande:
    ah okej, men det verkar faktiskt vara olika från ställe till ställe när & hur många gånger dom gör glukosbelastningen bara man iallafall gör den en gång under graviditeten. Jag ska dränka det totalt med citron så går det förhoppningsvis ner lättare :)
    Jo visst är det så :).
    Det värsta var inte att dricka sörjan för min del. Utan det värsta för mig var att jag var helt utslagen i flera dagar efteråt. Hade ont i hela kroppen och fick feber osv :S
  • chelh
    Pernillaa skrev 2009-09-07 18:42:34 följande:
    Jo visst är det så :). Det värsta var inte att dricka sörjan för min del. Utan det värsta för mig var att jag var helt utslagen i flera dagar efteråt. Hade ont i hela kroppen och fick feber osv :S
    usch okej det var ju inte bra, hoppas att jag slipper ifrån det iallafall, har iofs druckit sånna sockerlösningar innan när jag var mindre utan att bli sjuk efteråt men usch ja, hoppas verkligen inte jag blir sjuk denna gången.
  • Pernillaa
    chelh skrev 2009-09-07 19:13:40 följande:
    usch okej det var ju inte bra, hoppas att jag slipper ifrån det iallafall, har iofs druckit sånna sockerlösningar innan när jag var mindre utan att bli sjuk efteråt men usch ja, hoppas verkligen inte jag blir sjuk denna gången.
    Varför drack du det som mindre? :O
  • chelh

har haft en sjukdom i magen så skulle jag göra en undersökning så skulle jag dricka det först för att dom skulle kunna se bättre i magen typ.

• Flufftroll

Hallo, jag räknas väl till ung gravid om något xD

Är 17 år och i vecka 7, 6+1, bf den 1a maj. Arbetarnas dag!

Ska till bvc på onsdag för att kolla på blodtrycket, har lågt blodtryck så det kan bli lite jobbigt... Sen ska jag på inskrivning den 25e sept... läskigt läskigt, då kommer jag få göra vul och höra hjärtslag...shiet xD

På onsdag ska jag ta med mig pojkvännen till bvc, han vet nämligen inte än men jag vet hans position, "helst abort men eftersom det inte är din grej så finns jag där för er"... hade nämligen ett missfall i juli...

Vad är era symtom? Molvärk, illamående, förhöjt kroppstemp och luktsinne som en varg är mina hittills... och uppsvälldheten på kvällarna, man ser ju nästan gravid ut ju!

Idag berättade jag för mina bästa vänner, som redan kommit överens om att de ka bli gudföräldrar (de mest ansvariga i min närhet förutom jag =P ) och gudfadern hade svååååårt att smälta det hela, det tog honom 13 hela "duuuude" innan han fatta!!

Undrar hur det blir när pojkvännen får veta....

• Flufftroll

Och så vill jag be om ursäkt för mitt livs berättelse, inte meningen!

• chelh
    Flufftroll skrev 2009-09-07 22:39:03 följande:
    Hallo, jag räknas väl till ung gravid om något xD Är 17 år och i vecka 7, 6+1, bf den 1a maj. Arbetarnas dag! Ska till bvc på onsdag för att kolla på blodtrycket, har lågt blodtryck så det kan bli lite jobbigt... Sen ska jag på inskrivning den 25e sept... läskigt läskigt, då kommer jag få göra vul och höra hjärtslag...shiet xD På onsdag ska jag ta med mig pojkvännen till bvc, han vet nämligen inte än men jag vet hans position, "helst abort men eftersom det inte är din grej så finns jag där för er"... hade nämligen ett missfall i juli... Vad är era symtom? Molvärk, illamående, förhöjt kroppstemp och luktsinne som en varg är mina hittills... och uppsvälldheten på kvällarna, man ser ju nästan gravid ut ju! Idag berättade jag för mina bästa vänner, som redan kommit överens om att de ka bli gudföräldrar (de mest ansvariga i min närhet förutom jag =P ) och gudfadern hade svååååårt att smälta det hela, det tog honom 13 hela "duuuude" innan han fatta!! Undrar hur det blir när pojkvännen får veta....
    man är ung så länge man känner sig ung så om du känner dig ung så passar du självklart in här :) hehe!
    usch det med lågt blodtryck är inte alls kul, får jätte lätt blodtrycksfall & sen jag blev gravid har det blivit ännu värre med det faktiskt så går jag inne på ett köpcentrum så får jag sätta mig ner flera gånger under tiden jag är där.
    att få höra hjärtslagen lugnar exakt all oro man kan ha, det finns fortfarande dagar då jag kan vara enormt nojig över att något är fel men dom dagarna man varit hos sin bm & fått höra hjärtljuden är guld värda för det stillar ens oro i några dagar eftr besöket.
    Var glad över att du har en pojkvän som finns där för dig vad du än gör för det är många killar som inte kan acceptera att man vill behålla utan försöker tvinga en till abort.
    Eftersom jag har gått så pass långt som jag har så har jag inte några värsta symptom, är det att man blir känslig för lukter & foglossning & sådär men resten försvann runt v.15 :) iallafall för mig!
  • dellisch

nu ska jag snart iväg på inskrivning :) ska bli så spännande.. men lite läskigt :/

• chelh
    dellisch skrev 2009-09-08 09:27:12 följande:
    nu ska jag snart iväg på inskrivning :) ska bli så spännande.. men lite läskigt :/
    inget att oroa sig för, det enda jag fasade för på inskrivningen var blodprovet, har nämligen värsta sprutfobin, men jag hade bedövningsplåster som alltid annars så det hjälpte att lindra skräcken lite :)
    Lycka till!
Svar på tråden Unga gravida eller unga mammor