• Ida1990

Unga gravida eller unga mammor

Hej jag fick reda på att jag är gravid för ca 3 veckor sen och Jag och min pojkvän har bestämt oss för att behålla barnet och de väntas komma i mitten av Februari. Nu undrar jag om det är någon mer här som kanske är gravid eller nyss har blivit mamma? Gärna någon runt samma ålder som mig.
    Detta är nämligen mitt första barn och jag är livrädd. Vore skönt att kunna dela funderingar och frågor med någon som är i samma sits:) Just nu känner jag mig ensammast i världen med hormoner som spökar och oro inför första ultraljudet.
    hör jätte gärna va er=)
    kram Ida

• Svar på tråden Unga gravida eller unga mammor
  • Emsan1990

Okej :) Japp jag fyller 19 i november :)

• valion

19, kommer kanske va 20 när barnet e fött. BF 8 feb födelsedag 14 feb :)

• chelh
    mupparsmupp skrev 2009-09-09 18:55:55 följande:
    jag är 18, plusade igår
    grattis :)
    Lillkillen i magen, BF: 15 december ♥ läs mer: emach.devote.se
  • Flufftroll
    chelh skrev 2009-09-09 11:21:10 följande:
    ja det är verkligen en härligt känsla att få höra hur det tickar på där inne :) det är olika från perso till person men blogtrycksfall är nog rätt vanligt när man är gravid & jag märker ju det nästan ännu mer eftersom jag vet hur det är att ha det i vanliga fall. Foglossning, hmm, hur ska jag förklara, jag får jätte ont i svanken & i becknet & höfterna & ibland går det ner i ena benet, känns ungefär som enorm växvärk i höfterna & rätt ofta så får man svårt att gå när man väl får foglossning. ja luktsinnet blir helt rubbat, jag har själv blivit väldig känslig om det luktar väldigt mkt parfym t ex.
    Åh isf har jag haft foglossning flera ggr om x) värst var det här om dagen när jag skulle sova och så kunde jag inte pga smärtan, så jag försökte verkligen slappna av osv... idag gick jag till mvc där de gjorde ett g-test och det vart negativt fastän jag vet att detta inte är mitt normaltillstånd! Är helt förvirrad, vad betyder det???

De bokade om tiden tills om en vecka iaf, och de sa att jag förmodligen var låghormonell(stavning?). De kände på min mage och så men eftersom det är beräknat så tidigt så skulle de inte kunna känna ivf... men är så förvirrad just nu! Min pojkvän var ganska lättad men när jag pratade med honom så sa han själv att det lät jättekonstigt. Han håller ju koll på min mens mer än vad jag gör x) samt att hans kära mor är läkare...

Så nästa vecka ska jag dit igen med pojkvännen och då får vi se vad som hänt/inte hänt... eller någonting... har ni haft det såhär?
  • Sandrapaa88

jag är 21, fyller 22 nästa maj =) kanske jag inte är så ung längre? :O

• andeta

Jag vill vara med i den här tråden!

Ska få bebis den 20 januari och är faktiskt ganska skrajj fast det är väldigt efterlängtat :)

• sandro87
    chelh skrev 2009-09-09 13:12:52 följande:
    jag slutade faktiskt också att röka så fort jag fick veta att jag var gravid även fast det inte var bestämmt hur jag skulle göra än. första veckorna från ca v.6-10 så gick jag ner runt 5 kg & sen sen inskrivnignen i v.10 till nu har jag gått upp då som sagt 3 kg.Nej jag har klarat mig ifrån svullna händer & fötter än så länge vilket känns skönt, själv då? ojdå, då har du gått några veckor längre än mig :) jag tycker faktiskt att tiden har gått snabbt hela tiden, kan inte riktigt fatta att det är runt 20 veckor sen som jag fick veta att jag var gravid. tiden bara rusar iväg så man hinner inte riktigt med själv, har svårt att inse att om 3 veckor så är jag i v.30.
    det var ett lätt beslut för mej med när jag fick veta om graviditet, eftersom min var planerad =)
    oj, gick ner 5 kg? illamående?
    från vecka 6-9 var jag superförkyld å åt bara päron å isglass typ, stod stilla på vågen just då men vart värsta hungermonstret eftråt =P hihi

för en vecka sedan har jag börjat svullna =( så av med förlovningsring å på med bekväma tantskor =D men inte så lång tid kvar jue ^^

ja, att nå vecka 30 är en stor milstolpe faktiskt =) då är det bara 10 veckor kvar!!!!
    mupparsmupp skrev 2009-09-09 18:55:55 följande:
    jag är 18, plusade igår
    GRATTIS!!! =)
  • valion

Jag e så förbannad på hälsovårdssystem här var jag bor, har nyss flyttat till en annan stad för att studera fram till julen, så jag är fortfarande inskriven i min förra kommun men bor här tillfälligt, så massa problem det har varit. Fick en mycket sen tid till rådgivningen, 8 veckor sen senaste besök (ska ju vara var 4:e vecka) vid ultraljudet sa de att jag inte e välkommen eftersom detta inte e min kommun så att ja skulle be min kommun betala för att få komma till UL. Ringde massor av samtal till min hemkommun o de sa att enligt lagen har jag rätt till UL där jag studerar, kostnadsfritt. Ringde UL och tjafsade emot och krävde få en tid och jag fick en i v22. så blir ju försenat.
    Har nu fått tjocka gröna flytningar, så tror det e svamp och skulle ringa rådgivningen men de sa att jag inte är deras problem och int evälkommen före mitt första besök där, hum, okej? ringde skolhälsovårdaren på hennes telefontid och hon svarade aldrig. Åkte till hennes kontor på öppentid och ingen var där. Får inte hjälp någonstans ju:/ hälsovåren brukar ju vara bra i finland, men detta gäller tydligen inte denna stad.

• ChAlAn

Jag tänkte hoppa in här jag också.
    22 år om ett par veckor och får första barnet i slutet av april om allt går somd et ska. Jag är ju bara i vecka 7 så jag vågar inte ta ut något i förskott.. Som för flera andra här inne så var min graviditet inte planerad men känns ändå bra nu. Känns så konstigt att det inte ska vara jag och sambon längre., var inte riktigt beredd på att dela honom ännu men det blir nog bra ändå :)

Svar på tråden Unga gravida eller unga mammor