• Ida1990

Unga gravida eller unga mammor

Hej jag fick reda på att jag är gravid för ca 3 veckor sen och Jag och min pojkvän har bestämt oss för att behålla barnet och de väntas komma i mitten av Februari. Nu undrar jag om det är någon mer här som kanske är gravid eller nyss har blivit mamma? Gärna någon runt samma ålder som mig.
    Detta är nämligen mitt första barn och jag är livrädd. Vore skönt att kunna dela funderingar och frågor med någon som är i samma sits:) Just nu känner jag mig ensammast i världen med hormoner som spökar och oro inför första ultraljudet.
    hör jätte gärna va er=)
    kram Ida

• Svar på tråden Unga gravida eller unga mammor
  • valion
    ChAlAn skrev 2009-09-10 10:02:15 följande:
    Jag tänkte hoppa in här jag också. 22 år om ett par veckor och får första barnet i slutet av april om allt går somd et ska. Jag är ju bara i vecka 7 så jag vågar inte ta ut något i förskott.. Som för flera andra här inne så var min graviditet inte planerad men känns ändå bra nu. Känns så konstigt att det inte ska vara jag och sambon längre., var inte riktigt beredd på att dela honom ännu men det blir nog bra ändå :)
    Grattis till graviditeten :)
  • Pernillaa
    valion skrev 2009-09-10 09:54:05 följande:
    Jag e så förbannad på hälsovårdssystem här var jag bor, har nyss flyttat till en annan stad för att studera fram till julen, så jag är fortfarande inskriven i min förra kommun men bor här tillfälligt, så massa problem det har varit. Fick en mycket sen tid till rådgivningen, 8 veckor sen senaste besök (ska ju vara var 4:e vecka) vid ultraljudet sa de att jag inte e välkommen eftersom detta inte e min kommun så att ja skulle be min kommun betala för att få komma till UL. Ringde massor av samtal till min hemkommun o de sa att enligt lagen har jag rätt till UL där jag studerar, kostnadsfritt. Ringde UL och tjafsade emot och krävde få en tid och jag fick en i v22. så blir ju försenat. Har nu fått tjocka gröna flytningar, så tror det e svamp och skulle ringa rådgivningen men de sa att jag inte är deras problem och int evälkommen före mitt första besök där, hum, okej? ringde skolhälsovårdaren på hennes telefontid och hon svarade aldrig. Åkte till hennes kontor på öppentid och ingen var där. Får inte hjälp någonstans ju:/ hälsovåren brukar ju vara bra i finland, men detta gäller tydligen inte denna stad.
    Förstår att du blir arg, så ge inte upp! :)

Här där jag går tycker jag alla är riktigt jävla snofsiga och trevliga för att inte tala om slarviga.
    Önskar att här hade funnit en privat mödravård för då hade jag vänt mig dit omedelbums!
  • Emsan1990

Valion : Ja det var verkligen riktigt oschysst! Jag hde också varit arg. Stå på dig :)!

• Sandrapaa88
    valion skrev 2009-09-10 09:54:05 följande:
    Jag e så förbannad på hälsovårdssystem här var jag bor, har nyss flyttat till en annan stad för att studera fram till julen, så jag är fortfarande inskriven i min förra kommun men bor här tillfälligt, så massa problem det har varit. Fick en mycket sen tid till rådgivningen, 8 veckor sen senaste besök (ska ju vara var 4:e vecka) vid ultraljudet sa de att jag inte e välkommen eftersom detta inte e min kommun så att ja skulle be min kommun betala för att få komma till UL. Ringde massor av samtal till min hemkommun o de sa att enligt lagen har jag rätt till UL där jag studerar, kostnadsfritt. Ringde UL och tjafsade emot och krävde få en tid och jag fick en i v22. så blir ju försenat. Har nu fått tjocka gröna flytningar, så tror det e svamp och skulle ringa rådgivningen men de sa att jag inte är deras problem och int evälkommen före mitt första besök där, hum, okej? ringde skolhälsovårdaren på hennes telefontid och hon svarade aldrig. Åkte till hennes kontor på öppentid och ingen var där. Får inte hjälp någonstans ju:/ hälsovåren brukar ju vara bra i finland, men detta gäller tydligen inte denna stad.
    OJ! jag har också flyttat från finland två år sedan, men jag får allt hjälp jag måste ha så det är väldigt skumt :( vart ifrån Finland kommer du ifrån?
  • valion

tack alla, jo, jag ska stå på mej, utan skinn på näsan går detta inte. Det e så synd, för min förra rådgivning var jättebra, och allt gick precis som man ville, var en liten kommun (sandrapaa88) hemkommun är pedersöre, nära jakobstad om det säger dej något. Men Åbo är ju en stor stad så här tänker väl ingen på mammornas bästa. Fick som tur va en kur medicin idag, har kollat upp fakta eftersom man inte ska använda antibiotika under graviditeten, men denna verkar nog vara säker. Nån som har råkat ut för bakterier i underlivet och använt "dalacin" ?

• Pernillaa

Jag har tyvärr lätt för att dra på mig urinvägsinfektioner och käkade antibiotika senast förra veckan för det. Ingen som sa att det skulle vara farligt? Det var t.o.m läkaren på barnmorskemottagningen som skrev ut det.

• Lullabay

Jag är 20:) BF 22 februari, då kommer jag alltså vara 21. Är i vecka 17 nu, känns bra faktiskt :D

• Sandrapaa88

Hur känner ni alla andra erat graviditet? jag känner nästan ingenting, som att man inte ens skulle vara gravid.. ingen illamående.. ingenting.. :) skönt men ändå orolig! har tid till inskrivning den 28nde. hoppas jag får höra hjärtljud då.. om jag ber de lär dom ju göra de? och då får man veta mycke mer också. =) oo vad jag längtar dit. :P

• janniahlholm
    Sandrapaa88 skrev 2009-09-13 23:02:26 följande:
    Hur känner ni alla andra erat graviditet? jag känner nästan ingenting, som att man inte ens skulle vara gravid.. ingen illamående.. ingenting.. :) skönt men ändå orolig! har tid till inskrivning den 28nde. hoppas jag får höra hjärtljud då.. om jag ber de lär dom ju göra de? och då får man veta mycke mer också. =) oo vad jag längtar dit. :P
    men vilken vecka är du i? det brukar vara svårt att höra hjärtljud innan v 12,  dom flesta BM kollar därför inte ens innan :P på mig lyssnade BM första gången när jag var där sist, då var jag i v 25 :P
Svar på tråden Unga gravida eller unga mammor