• Amazina

Boende i Schweiz del 9

Välkommen till del 9 i Schweiztråden!
    Här träffas alla vi som på något sätt har anknytning till Europas vackra alpland!

• Svar på tråden Boende i Schweiz del 9
  • Ain

07barn: hej och välkommen. Jag tror inte att det finns nagon här som bor i Zug. Men jag kan ju missta mig.

• Amazina

Någon som vet var man kan köpa vattentäta byxor och jacka/overall second hand till en liten skrutta som kryper? Hon ska bara ha dem när hon leker ute på dagis och dyl och jag känner inte att det måste vara nytt. Huvudsaken är bara att hon inte blir blöt och kall.

Och jag undrar fortfarande om någon har sett katrinplommonpuré någonstans i Zürich...

• MammaMjau

Katrinplommonpuré är en stående beställning från Sverige för vår del, har inte hittat nån nånstans. När vi precis hade flyttat hit hackade vi torkade plommon och la i gröten, nu har vi några burkar från Sverige... Jag frågade i en affär hur de gör här i Schweiz när barnen blir förstoppade och fick svaret att de köper nåt från apoteket (alltså inte katrinplommon, har inte kollat upp det noggrannare).

• Ain

Vad konstigt, jag har aldrig tänkt pa att man kanske inte hittar katrinplommonpure i Schweiz. Vi har det ju i Frankrike... (fast utblandat med äpplen typ).

Idag var jag pa Miniklubben - SWEAs mammaträff. Det var trevligt, även om slutet blev trakigt med en olycka. Om det är nagon i Geneve som vill ha emailen till hon som ordnar det kan ni ju inboxa mig. Nästa träff pratade de om skulle bli den 27:e tror jag.

Sedan kan jag ocksa berätta att vi ska fa bebis nr 2 i början av April Just nu sitter vi och funderar pa var bebisen ska födas. Var försäkring täcker privata sjukhus, men där har man ett egenbidrag pa 2000 CHF, medan det är helt gratis pa universitetssjukhuset. Det lutar ända at privat, eftersom det är sa mycket närmare där vi bor. Men det känns ju som man kunde haft mycket roligt för 2000 CHF ocksa.

Regnkläder och overall: kanske ebay?

• Olsson22

Grattis Ain!

Det bara ploppar ut svensk/schweiziska bebisar här!

Kram Isa som har 10 dagar kvar till hemfärd...

• Amazina
    Ain skrev 2009-10-06 15:14:09 följande:
    Vad konstigt, jag har aldrig tänkt pa att man kanske inte hittar katrinplommonpure i Schweiz. Vi har det ju i Frankrike... (fast utblandat med äpplen typ). Idag var jag pa Miniklubben - SWEAs mammaträff. Det var trevligt, även om slutet blev trakigt med en olycka. Om det är nagon i Geneve som vill ha emailen till hon som ordnar det kan ni ju inboxa mig. Nästa träff pratade de om skulle bli den 27:e tror jag. Sedan kan jag ocksa berätta att vi ska fa bebis nr 2 i början av April Just nu sitter vi och funderar pa var bebisen ska födas. Var försäkring täcker privata sjukhus, men där har man ett egenbidrag pa 2000 CHF, medan det är helt gratis pa universitetssjukhuset. Det lutar ända at privat, eftersom det är sa mycket närmare där vi bor. Men det känns ju som man kunde haft mycket roligt för 2000 CHF ocksa. Regnkläder och overall: kanske ebay?
    Grattis till graviditeten!!!
  • Mamba

Amazonas

Jag känner till i alla fall 2 st second hand i Zurich.

men så såg jag att wehrli på Schaffhauserstrasse har REA på allt. 50% på kläder! Jätte bra med overaller i små storlekar och regnkläder. Dit skulle jag åka om jag var du, fanns inget i mina killars storlekar men i småstorlekarr.
    En kompis köpte reima overall för 25 frassar.

Second Hand affärer i Zurich känner jag till 2 st.

En längst 9:an / 10:an på Haldenbach stoppet (efter Seilbahn Rigiblick)
    Du går ner till höger längst en nedförsbacke och där är en fräsch butik. Inte öppen på torsdagar.

Sen finns det en mellan tramstoppet bucheggplatz och laubi weg med 11:an eller 15. Också superfräch second hand, bara öppen i början av veckan på förmiddagen.

Kolla du Wehrli först, du vet vart det ligger eller? Gå av 14 eller 7 på Guggachstrasse (mina gamla hoods) och gå ner för backen på höger sida så ligger det där.

• Helena S

Jag missade också lunchen i Zrh, var på frukostdate med slma den morgonen och sedan var jag tvungen att åka hem o vila.... 2 veckor kvar till bf och en massa graviditetsproblem kan man väl sammanfatta det med

Ain:
    Grattis!!

Amazonas:
    För katrinplommonpure, har du provat Müller (ligger bla i källaren på Jelmoli)? Annars är ju te det som rekommenderas till allt och lite till här

Mamba:
    Var du tvungen att säga att dom har rea på Wehrli?! Nu måste jag nästan ta mig in till stan, behöver bla en bilbarnstol modell större till Alvin.... hmm undrar hur man övertalar J att vi skall dit imorn. Jag kommer inte så långt själv pga onda sd så han är "ledig" från jobbet (dvs han har sagt upp sig så behöver typ inte gå dit så många dagar till antar jag) när barnen inte är på dagis! Det var förresten länge sedan vi träffades, hoppas allt är bra med er!!

07barn:
    hej och välkommen till tråden. Jag vet inte om det är någon här i tråden som bor i Zug, men det finns många svenskar i det området... har bla träffat några på sv.kyrkans barnsång i Zrh som bor i Zug med omnejd. Vi bor inte heller i Zrh, men åker in dit varje fredag (mer eller mindre) för lite svensk sång.

• Räkmamman

Grattis Ain!! Kul med ännnu fler bäbisar Det verkar som jag fâr ledigt ett helt âr frân jobbet när bäbis 2 kommer! Obetalt men skönt att ha nâgot att komma tillbaks till IFALL man skulle vilja... Och välkommen 07barn! Vet att internationella skoan i Zug har fler svenska barn sâ det borde ju finnas en hel del svenskar där med.

Svar på tråden Boende i Schweiz del 9