• Svar på tråden Mammor i Jönköping med bf vinter/vår - 09
  • Elof och Dagny

Morsning!

Ett tag sen jag skrev nu igen. Har varit fullt upp i veckan, stadsparken med thullan + barn, träffat kompisar, starten på babymassage m.m. Skojigt men man blir trött... Till råga på allt så slog ryggen till i tisdags em. Vet inte om det är ischias men det är samma som jag fick regelbundet under graviditeten å då var det både ischias samt rygg å fogar. Försöker göra övningar så ofta som möjligt så det kan bli bra igen, har varit en pärs att gå fram å tillbaka till dagis dessa dagar men det har varit värt det så jag har kunnat vila lite medans kira är på dagis. Isolde kräver inte att mamma rör på sig lika mkt..

Kul att höra framsteg med smakportionerna! Det tar ju lite tid för de små att vänja sig, hihi. Här har vi fortfarande inte börjat än, känner ingen brådska what so ever, men hon följer spännande våra måltider så det kan nog bli dax snart... SKa hämta hem vår ikea-stol från mina föräldrar bara först.

Jeaxx: vad härligt att ni hittat vinterkläder till båda tjejerna! jag fasar lite för det själv, overaller är ju svindyra på typ kappahl och lindex. får nog bli en sväng till ullared till å införskaffa. isolde kommer ha de overaller kira hade sin första vinter, de är bara i fleece och jag hoppas hon nöjer sig med att sitta i vagnen då, då kira gjorde det. blir hon väldigt rastlös eller avis på storasyster som får springa som hon vill så får vi väl införskaffa en då isf. tror dock att hon bara kryper på sin höjd å det kan hon få göra inomhus tycker mamma.

fru I: skönt att det funkar så bra med skolan!

cara: hungrig å övertrött är ingen rolig kombination...

annizsj: jobbigt, hoppas det snart blir bättre!

*Kira 070516 & Isolde 090421*
  • Annizsj

Elof o Dagny-- Visst är det smidigt när de är födda nästan exakt samma tid på året? Man slipper köpa allt det där dyra som skor, overaller mm. Den enda stora utgiften blir nog bilbarnstol, blir väl kanske dags i november? Hur stor är Isolde nu?

Morgonen har varit underbar, NOT!!! Viggo lyckades somna om kl 6. Men vaknade en halvtimme senare, för att somna om igen, men vaknar igen..å skriker å är helt övertrött.....suck.....Jag lever inte idag...Nu vaknade han igen....SKönt att iaf kvällarna har blivit bättre här hemma, men jag ogillar kvällar skarpt!!!!

• Caranlachiel

Annizsj: Usch vad jobbigt du verkar ha det just nu! Lider verkligen med dig. Här hemma är det inte mycket bättre. Har kommit fram till att det måste vara en utvecklingsfas för Erik nu. Förstår inte vad det kan vara annars.

Lill-Erik kom till oss den 6 april!
  • Annizsj
    Caranlachiel skrev 2009-08-28 10:47:50 följande:
    Annizsj: Usch vad jobbigt du verkar ha det just nu! Lider verkligen med dig. Här hemma är det inte mycket bättre. Har kommit fram till att det måste vara en utvecklingsfas för Erik nu. Förstår inte vad det kan vara annars.
    Det kan mkt väl vara en utvecklingsfas Erik är i. Hur sover han om nätterna? Sover han i sin säng? Vi får peppa varandra!
  • Annizsj

caranl-- Nu läste jag vad du hade skrivit ang Eriks sömn. Det låter som om han måste försöka bli lagd innan han blir övertrött . Inte alltid lätt att veta när det är dags, men man får testa sig fram. Hoppas ni får en bättre dag idag....Här känns det faktiskt som om det bara kan bli bättre nu.

• Caranlachiel

Annizsj: Men hur kan han bli övertrött varenda gång?! Han vaknar ju och är fortfarande trött liksom, oavsett hur länge han sovit så blir han trött på en gång igen. Han sover bra på nätterna, mellan 20-7 ungefär. Då vaknar han vid 3 och vid 5 och äter men somnar om igen.

För en timma sen gick det bättre att lägga honom. Han fick ligga i sin säng och titta ut genom fönstret och jollra tills han blev irriterad, då gick jag in och sjöng för honom och vaggade sängen lite - då somnade han. Inte ett pip. Skönt!

• fru Ingeborg

Annizsj Fick tipset av en annan mamma på dagis att lägga sig i den äldstas säng (eller den som brukar somna sist) med båda barnen o läsa. När den ena somnat bär man över till den rätta sängen osv.. Känns som det ska försökas här när Leah är lite större. Funkar nog inte riktigt än. Hennes är snart 3 och 1.

I dag har jag klippt stora killen på klippsalongen. Gick superbra även om han tjura så satt han med sin godispåse o titta på pippi i en militärbil men ledsamt att klippa bort hans fina lockar men de var ett måste...

Imorgon åker vi till Ullared Ska bli så skoj

• Redberry

Caranlachiel: Min första tanke var att han kanske hade ont i öronen för smärtan förvärras när de ligger ned, men sen läste jag att han sov bra på nätterna. Tyvärr är vissa barn så, mitt första var lika dan sov aldrig mer än 20 minuter i stöten på dagen och max en tim i stöten på natten....konstigt att man inte gick under...

Några tips:

1. Lägg en pet flaska med varmt vatten i sängen så det inte är kallt när du läger ner honom.
    2. Gör utrymmet i sängen mindre genom ant lägga en filt eller sätt i typ, barnvagns liften.
    3. sov i en T-shirt lägg den nära honom så luktar han dig
    4. Läste att du gav ersättning. (så här gör jag med tvillingarna) Lägg honom i sin säng ge vällingen när han ligger där i själv, alt luta flaskan på en nalle el liknande, och ge honom sin snuttefilt och släck ner. Jag startar även en speldosa. När han ätit färdigt ger du honom ex nappen och går ut. (kan kanske behövas lite vagning på rumpan)
    5. somnar du honom i famnen så ha en filt runt honom så när du lägger ner honom i sängen hamnar filten underst och då känner han fortfarande denna under sig samt att den värmer lite..

Hoppas några av mina tips kan hjälpa.

• Caranlachiel

Redberry: Tack för tipsen!

Men jag kom nog på vad det var för fel nu. Han har alltid varit tydlig med när han är trött som sagt, börjar gnugga sig i ögonen. Lägger man honom inte då så blir han snart röd runt ögonen och verkligen jättetrött, men fortfarande inte övertrött. Nu verkar det som om gnugget inte längre behöver betyda att han är trött. Han kliar sig lite i ögonen bara eller nåt. För nu fick han vara uppe 1,5 timma efter han gnuggade sig och det gick jättebra. Han gick omkring i gåstolen och var så nöjd så. Han vill helt enkelt vara vaken längre stunder nu, och jag försökte lägga honom när han fortfarande inte var så trött! Känner mig som en idiot... Haha. Sen började han ju gnugga sig i ögonen igen nu men då syntes det på honom att han inte orkade koncentrera sig osv, så då var han ju verkligen trött. Och sure enough - jag lade honom ner och han somnade direkt. Skönt om det "bara" var detta som var problemet!

• Annizsj

Redberry-- Det var många bra tips. ENdel har jag redan upptäckt själv, men bra med flera. Sömn är helt klart det störta "problemet" som småbarnsförälder. jag blir hemsk när jag inte får sova! USch! Nu har vi haft en hemsk vecka, men samtidigt har vi gjort framsteg med Viggo. Han somnar numera själv i sin säng. Sitter nu i rummet jämte, efter bara 5 min verkar han ha somnat, har gått in med kanske 1 min mellanrum, gosar å klappar på honom massor! Det jobbiga är att han fått Milos förkylning, så vi får se hur natten blir. Inatt ska iaf storebror sova hos farmor. Det är andra gången han sover där. Saknar honom så det gör ont. Men det här var nog det bästa för oss alla. Åhhhh va jag längtar tills vi åker å hämtar honom imorgon. Är så trött nu så jag börjar snart att lipa
    Ni verkar få sova iaf, va skönt. Det måste vara jättetufft med twins plus en till liten pojke. Är faktiskt glad att vi "bara" fick en till liten, vet inte hur jag skulle göra annars Funkar allt bra hos er?

Nu ska jag smyga in till Viggo......
    natti!

Svar på tråden Mammor i Jönköping med bf vinter/vår - 09