• Svar på tråden Mammor i Jönköping med bf vinter/vår - 09
  • Caranlachiel

fru Ingeborg: Vad skönt att däcken kom! Fick du nån kompensation?

• april19

Tack för tipsen!

Det verkar som både acta och brio är hyfsat smala, vilket ju känns som en rätt viktig sak då vi hoppas på att Aston skall få något syskon i framtiden att sitta bredvid..

• fru Ingeborg
    Caranlachiel skrev 2009-09-04 10:08:24 följande:
    fru Ingeborg: Vad skönt att däcken kom! Fick du nån kompensation?
    En röd åkpåse till vår gröna vagn ska komma. blir väl en stor chock att se... De var välmedvetna om vilken färg vi hade på vagnen så funderar på om de ville jävlas med oss men men.. den kostar 795 i butiken så de är ju en bra kompensation så sett.. fast vet inte om de är värt de veckorna utan vagn ändå... En annan tjej här på fl har haft samma problem med dem och mot henne var de mycket trevligare i mailet och hennes mail har ju råkat komma bort o leveranserna de har skrivit om stämmer inte alls mot dem vi fick höra!!
  • jeaxx77

Ariel,
    Vi har besafe easy kid x1 till vilja.
    Hon sitter jättebra i den än så länge och fördelen med den är att den är ställbar i ryggstödet så hon kan vila i den när man åker långt. Nackdelen är att den är tung och klumpig och ganska svår att montera. Normalt sett monterar man ju inte så ofta utan den sitter ju ofta där den sitter men iom att Vilja blir åksjuk så spyr hon ner den med jämna mellanrum och då är det ett himla meck att få dit den igen efter tvätt...

Thullan, välkommen tillbaka

• Caranlachiel

jeaxx: Ja det där med tung och klumpig är ju en stor poäng. Vi har två bilar och oftast blir det att Erik åker i den bilen jag använder, men det händer ju att vi åker iväg alla tre och att då behöva flytta en stor och klumpig bilbarnstol känns ju inte så kul... Får åka till Babyproffsen och prova helt enkelt tror jag!

• Once

Tack för frukost på ikea tjejer!!

april19: Vi har en Britax High-way eftersom vi är så långa i vår familj så är även lilla H det och för att hon ska få bäst ben utrymme och slippa ha fötterna i sätet har vi valt den fördelen är med att hon kommer upp högre och kan titta ut genom fönstret bättre och ser vad som händer under resorna. Även lilla M har fått en likadan som storasyster och hon gillar den med bra mkt bättre än babyskyddet tycker hon. M sitter i framsätet och H i baksätet och det passar utmärkt för dem... Haigh-way går inte att vända sen utan när de väl ska vända kommer vi skaffa ngt annat men det problemet löser vi om 2år för H sen får M ärva den lösningen

• jeaxx77

Cara: Ja det är det bästa. Alla bilbarnstolar passar olika bra beroende på vilken bil man har. säkerheten är ju såklart det viktigaste och där ligger besafe högt men samtidigt är ju alla stolar som säljs i Sverige godkända ur säkerhetssynpunkt. Även om en stol har bra värden på säkerhetstesten så finns det ju risk att man monterar den fel om den är svårmonterad. Vi kommer förmodligen inte köpa en besafe till visa, där tittar vi istället på Acta Graco och låta Vilja ta den och Visa får vår besafe

• Caranlachiel

Mmm men apropå det här med att stolarna är godkända ur säkerhetssynpunkt: det finns ett gäng punkter som stolarna måste uppfylla och det är tillverkarna själva som avgör om deras produkter fyller kraver eller inte. Det är alltså ingen oberoende part som ser till att kraven uppfylls! Helt sjukt. Sen jag fick reda på det så ser jag alltid till att kolla på olika oberoende tester, först då får man en opartisk åsikt om bilbarnstolen eller vad det nu kan gälla.

• jeaxx77

Jo jag vet men som besafe tex fick bäst i test i en tidning (vi föräldrar tror jag). En av motiveringarna var att den var lätt att montera och att rätt montering ökar säkerheten. Jag förstår inte hur de kan säga att den är lättmonterad. Det är stödben som ska fästas i öglor och öglor som skall skruvas fast under bilstolens skenor, underband som skall fästas i öglor, låsbyglar som skall skruvas ut i sätet plus bältesdragningen genom låsbygeln förstås.
    Vi har en britax i mina föräldrars bil och den fäster man på någon minut, vår stol äkert 20minuter att montera dit.

• jeaxx77

Sen ska jag inte bara risa den för Vilja sitter jättebra i den och vi har haft väldig nytta av viloläget i den iom att jag ofta åker långt med henne och iom att hon blir åksjuk så åker jag alltid när hon ska sova. Den är dessutom iinte särskillt bred utan man kan lätt sitta två personer i baksätet bredvid bilstolen.

Svar på tråden Mammor i Jönköping med bf vinter/vår - 09