• Svar på tråden Mammor i Jönköping med bf vinter/vår - 09
  • Annizsj
    Lyckie skrev 2009-08-16 09:52:19 följande:
    Lilla L: Så kul att ni får flytta in redan i janari, tiden kommer gå jättefort dit känns det som. Det är så spännande att se vad som händer. Jag längtar verkligen till att vi skall börja gräva nu. Jeaxx: Vad bra att ni har kommit igång så snabbt, så ni kan flytta in redan i vår. Vilket hus blev det? Just nu håller vi på och grejar med ritningen fram och tillbaka till arkitekten. Vi tycker det är svårt att få in allt på 20% av tomten, men det löser sig nog snart :) När Ludde fick testa smakportioner tyckte han inte att det var kul att amma längre. Jag ammade bara på kvällarna och nätterna. Vi (jag) tyckte han vaknade lite väl ofta så för någon vecka sedan gav vi honom välling på kvällen. Vällingen gjorde susen, han blev mätt coh sover nu bra. Jag kan på onsdag. Jag tycker Jeaxx idé var bra. Man kanske kan skriva upp två träffar.
    Skönt att du får sova bättre nu. Har du slutat amma helt nu? Hur gammal är Ludde nu? Jag börjar tro att min mjölk håller på att sina lite. De senaste dagarna har han varit rött skrikig å det kommer inte alls lika mkt längre. Vill inte sluta amma än på ett tag så blir lite orolig. Men jag försöker dricka mkt vatten samt ta det lite lugnare (har svårt att ta det lugnt). Kanske får börja med smakisar vid 4 mån iaf?!
  • Jenniemamman

Hej!

Har bara skummat dessa sidor nu, har haft så mkt att stå i att man glömemr kika in här! Vi har ju iaf flyttat in i huset nu, det är målare, snickare osv här hela dagarna känns det som, haha, men snart är det klart! de 2 sista rumen ska tapetseras nu bara=) känns så skönt och jag är så nöjd med mina val hittills!

Mollie är 8 månader nuoch det är verkligen full rulle nu! Hon kryper för fullt, har visserligen gjort det ett tag men hastigheten ökar hela tiden

Vilgoth är hemam med oss ännu, ska ta tummen ur och söka ny förskoleplats åt honom nu! Har velat vänta med det tills vi likcom flyttat och sådär, har ju inte alls vetat hur länge till det skulle dröja, men vips, sen gick det snabbt och här sitter vi nu! Skulle också viljava med på fika, vi sak till våran ÖF grupp på ons kl 13, så jag skulle ju kunna kliva upp och åka in då.. men jag har ju som sagt båda barnen med mig, 2 oooootroligt vilda barn kan tilläggas.. Men vi får se! Hänger gärna emd nån gång snart annars ändå!!

Bla bla bla.. vad jag skriver, men som sagt så va de ju ett tag sen! Känns som en evighet ju!

Hoppas ni haft en fin helg.

• Caranlachiel

Idag fick Erik sin första majskrok. Den var populär! Något som man kan pilla med OCH som smakar gott. Nyss åt han 225 ml ersättning och däckade rakt av. Så mycket har han nog aldrig ätit på en gång innan.

Lill-Erik kom till oss den 6 april!
  • fru Ingeborg

Annizsj.. nää jag fixar inte heller 5min metoden.. Testade några dagar när han var runt 1år men de ville inte och inte jag heller Men hur man än gör så blir det ju skrik om man inte gör som man brukar...

Vet inte vad de är med min pojk... han är supertrött jämt känns de som.. o han har ju inte sovit sen i okt på dagarna. men får nog snart återinföra det. Idag däckade han nästan innan vällingen och har kinkat nästan hela dagen. Första gången han sa att han var trött var kl 10 idag!!! så i morron får vi nog testa att sova en stund på dagen. Hans mage är ju inte heller bra och eksemen börjar komma tillbaka så i morron får vi ringa barnmott igen när de öppnar efter semestern.

• Ohanna

Hittat hit oxå efter 1 vecka i internetskugga! Veckan på öland var underbar, tröttnade dock något på mina föräldrar sista dagarna, är grymt impad att maken stod ut!

Har skummat igenom typ de 6 sidororn jag missat och det verkar som om det händer en hel del för alla bebisar! Moa fick sin första tand i helgen (typ samtidigt som Fru I;s minsta alltså- kul att de följer varandra de som är födda samma dag ) Men hon var inte gnällig alls- producerade många fler bajsbjöjor bara- 6-7 st/dag istället för de vanliga 3-4. Moa har vänt sig ett par ggr från rygg till mage (troligen av misstag) och 2 dagar vände hon sig massa gånger från rygg till mage men nu har hon inte gjort det mer- verkar som att hon bockat av att hon kan det nu Å håret växer som tusan- de längsta stråna i luggen når nästippen nu!

Mattilda; Funderar oxå på att byta öppnaförskolangrupp- moa är ju 4 mån nästa vecka.

Fikar gärna i veckan! Vilken dag blir det?

• Ohanna

Glömde skriva att vi var på babysim med Moa förra veckan första gången och det gick sådär; vår morgontrötta tjej tyckte visst att simma kl8 var lite väl tidigt- hon SOMNADE i vattnet! Och blev helt förskräckt när hon vaknade upp i vatten! Hon skrek och skrek så vi fick gå upp efter 15min, sen somnade hon direkt och sov som en stock när daniel klädde henne osv... Får göra ett nytt försök på lördag och se hur det går.

Imon ska vi till BVC för xtra viktkoll, eftersom Moa dippat lite, vägde 5200g och var 61cm lång på 3 mån kontrollen. Blir kul att se hur mkt hon ökat de senaste veckorna.

• Katarina m Leon o Matteo

Ohanna, de brukar bli väldigt trötta när de börjar med simmet och jag skulle tro att hon gillade eftersom hon lyckades somna . Häftigt att hon fått så långt hår! Här är de täta men korta.. Hur gammal är Moa nu? Duktig som vänder sig å så!

Fru I, vad bra att du ska söka, verkar ju som om något är fel, sådär ska inte 2-åringar bli helt plötsligt. Hoppas det bara är ngn mindre infektion som spökar!

Caran, ja de där krokarna var poppis hos vår M också. Såg att det kommit med vanilj nu också?! Härligt att det blir garagebygge nu!

Annizsj, vi får prata när vi ses på tisdag för jag skriver med en hand och gnällfis och har eg inga råd att ge . Men väl en kram!

Lyckie, ritar ni helt själva? Vilken arkitekt har ni och är ni nöjda? De där 20 procenten måste garage, förråd etc. ingå i dem också? Vad gäller för en pool vet ngn här det?
    Vi väntar fortfarande på att nästa etapp på Hisingstorp ska släppas men ger nog snart upp för nu verkar det vara flyttat till vintern .
    Härligt förresten att välling gjorde susen!

Thullan, så mysigt med överraskningsbröllop! Hoppas att ni kan komma till ett beslut på namnfronten också!

• Ohanna

Katarina; Moa är 4 månader nästa vecka- HU vad fort tiden går! Å din lilla måste vara kring 3 mån va? Jag hoppas att det är som du säger- att hon gillar att simma, för JAG älskar babysim Är SÅ mysigt! hehehe- huvudsaken är förstås att Moa gillar det, om hon fortsätter somna i vattnet och skrika som en stucken gris så får vi nog lägga simmet på hyllan det viktigaste är ju att Moa tycker det är kul. Går ni på babysim?

Var på BVC idag på 4 månaderskontroll. Gick sådär. Moa hade bara ökat 150 g sen 3 månaderskontrollen och knappt 1 cm på längden, så nu väger hon 5465g och är 61,8cm lång Man får ju ta till millimetrna när de inte växer så mycket I alla fall kom vi fram till att vi ska börja ge Moa ett mål mat (läs; en tesked mosad potatis till att börja med ) vid lunchtid och eftermiddagsgröt redan nu i veckan. Så får vi hålla tummarna att lillskruttan ökar lite mer i vikt nu! Men BVC sköterskan var inte orolig på nåt sätt eftersom Moa utvecklats så bra och är väldigt aktiv osv...

På söndag ska Moa döpas i Gräshagenskyrka och det ska bli så mysigt! Vi blir 30 personer inkl 5 barn, så vi har faktiskt lejt bort både lunchmaten och tårtan Daniels pappa är ju kock och han har en kollega som jobbar på Mårdskogs med kockutbildning. De gjorde maten till vårt bröllop på skoltid och ska göra samma sak med maten till dopet. Supersmidigt- och billigt, betalar ju bara för råvarorna.

Ja just det- jag kommer va mammaledig i höst också och plugga min magistertermin i vår. Så 5 månaders ledighet kvar! Sen tar DAniel över och är alltså hemma från mittan av januari till inskolningen på dagis i augusti.

Jag ska börja gå på öppna fsk nu i höst på hälsan kl 13-15 på onsdagar,vilka mer kommer går? Sabha? Ann-sofie? Nån mer?

• Mattilda

Ohanna : precis som Minerva då :)...hon hade ökat 200g dock;P men bara växt en halv cm.
    Ska du gå redan nu på onsdag på ÖF ? isåfall går jag med :)

Svar på tråden Mammor i Jönköping med bf vinter/vår - 09