• Svar på tråden Mammor i Jönköping med bf vinter/vår - 09
  • Ohanna

Mattilda; kul med 25 årsfest! Kan ju vara svårt med maten i början men testa att blanda potatisen med smör och bröstmjölk så kan det bli godare för henne! Och ge bara typ 1/2 tesked i början til shon vänjer sig. Och mosa inte bara potatisen eler morot eller vad du ger, utan pressa i vitlökspress och bland amed bröstmjölk, smör eoch/eller kokspadet så att det är nästan rinning i början- eller i alla fall lika lös konsistens som gröten. Om potatisen inte funkar- testa något annat istället! Palsternacka och morot är sött i smaken och brukar gå hem hos bebbarna! (Varning morot- får du det på kläderna så går det inte bort om du inte dränker det i yes diskmedel och tvättar direkt...) Moa har ätit alla grönsaker, rotfruker och kött bra. Men frukten är det svårare med. Av banan får hon kväljningar så det testade jag 3-4 dagar sen gav jag upp. Då gav jag istället (som du tipsade om) blåbär och päron och du även äpple, hallon och alla de andra burkfruktpureerna! Lycka till! Å ha så kul ikväll!!

• Caranlachiel

Mattilda: Hur gammal är Minerva nu? Erik har ätit rotfruktspuréer sen han var 3,5 månad, vid 4 månader började jag med gröt och vid 4,5 med fruktpuréer. Matpuréer med kött och annat i har jag börjat prova sen 5 månader, men han verkar inte gilla det alls. Har haft lite ångest över det där och känt att han inte bara kan äta gröt liksom, men sen kom jag på att han är ju bara 6 månader och det är nu som bvc och andra instanser rekommenderar att man börjar med smakportioner så att han inte äter kött än är ju inte nån fara alls. Han har många månader på sig att börja gilla det! Bara han äter så är jag nöjd.

• Ohanna

Caran; Mattilda; Jag började med gröt på em och rotfrukts samt grönsakspureér till lunch vid 3,5månad, fruktpuré gav jag först vid 5 månad och nu vid 5 1/2 har jag gett henne kyckling och köttfärs och det har gått problemfritt! Nu i helgen ska hon få lax för förtsta gången Men mattilda, som Caran säger, Minerva är ju bara precis 6 månader och det är ju nu man brukar börja med smakportioner så om du långsamt försöker föra in rotfrukter och grönsaker så blir nog BVC nöjda. Jag menar, om hon inte vill äta alls så får ni ge det ett par försök ett antal dagar, går det inte alls så kanske ni får vänta några dagar och sen försöka igen osv... Då kan du ju iaf säga till BVC att ni verkligen försökt. Det ordnar sig nog! Annars kanske minerva föredrar burkmat framför hemlagat? Endel barn är ju sådana- eller tvärtom- äter bara hemlaget

• Mattilda

Som Ohanna sa så är Minerva precis fyllda halvåret ja :)..
    Är burkmat jag testat förutom potatisen då.

ja det stämmer ju det där med att det vanliga är att dom börjar med smakisar nu :) men eftersom hon fått gröt och pureer i 2 månader så kändes det konstigt :) men fortsätter så här och försöker testa lite grönsakspureer och ser om det funkar :)

när börjar dom äta välling föresten ?..hon går ju upp i vikt som hon ska iallafall med amningen och gröten :)

• Caranlachiel

Mattilda: Välling finns att köpa från 6 månader tror jag det är. Men Erik har än så länge inte gillat det. Just nu blandar jag hälften välling och hälften ersättning och det gillar han. (ersättning har han ätit i 3 månader nu istället för amningen som inte funkade)

• jeaxx77

Mattilda: Barn är så olika med maten. Fortsätt att testa du men gör ingen stor grej av det. Rätt var det är så äter hon det som om hon aldrig gjort annat Tycker inte du ska stressa upp dig över det, hon växer ju som hon ska och de finns ju de som helammar väldigt länge.
    Visa älskade gröt förut men nu äter hon det inte alls. Hon äter välling på morgon o innan hon sover, ersättning på natten och till mellis på dagen och sedan äter hon vanlig mat till lunch o middag. Hon ratar allt vad fruktpuré heter. Här ska det vara "kött o potatis" eller pasta...mat för en karl med andra ord

• FruGöransson

Mattilda: håller mé de andra, tror inte att du behöver stressa pga detta, hon växer ju som hon ska :)

Nu känns det som att det snart borde vara dags för en fika tycker jag, jag nästan missade ju förra. Någon fler som känner för att fika nästa vecka? Jag föreslår tisdag kl. 10??

Ha en trevlig kväll alla!

• Thullan

Hej!
    Inne snabbt bara.
    Fika på tisdag är en dålig dag =) Jag kan onsdag eller torsdag nästa vecka. Tisdag är uppbokad med frukost på ikea sen en liten tur inne på ikea oxå med min bästa vän.

Nu ska nattas barn för imon döps goa Isolde =)

Trevlig helg.

• FruGöransson

Jag kan inte onsdag men torsdag funkar :)

• Caranlachiel

Torsdag funkar för mig också.

På tisdag ska jag förresten till Bankeryd till en kompis som har Me&I-party (www.meandi.se). Jag får ta med en kompis, nån som känner sig manad? Först till kvarn eftersom jag bara får ta med en.

Svar på tråden Mammor i Jönköping med bf vinter/vår - 09