Prisssan skrev 2009-09-20 15:20:50 följande:
Såå nu är denna dag nästan slut och snart dags för op. Imorgon ska jag prata länge och nog med fritids- Roxy ska vara där hela dagen, sa jag det? Fröken tyckte inte att vi skulle låta henne vara hemma en dag från skolan och C vägrar stanna hemma med henne så skolan tyckte att hon kan få vara på fritids.Bara vi hinner till 18 30 innan fritids stänger, när var du hemma igen Mammis och när skulle du vara där?Mamma ska hämta gummis i nödfall. Om jag inte kommit ut till fem så får C ringa mamma så att hon hämtar gummis när hon slutar kl 18.Farmor kan inte ta Roxy då hon är väldigt sjuk och går på strålbehandling, vi vill inte lämpa över ansvaret på henne en hel dag när vi är så långt borta.Jag är fruktansvärt nervös över att vara så långt borta från gummis och såklart är jag helt onåbar, klart C fixar allt och åker hem om något skulle hända henne<.-<9 <men jag har lite kotrollbehov... hade mått bäst av att veta att mina älsklingar var tryggt hemma och väntade på mig Han vägrar- min plats är vid din sida, säger han och tycker bara att allt handlar om mitt kontrollbehov... han får ju ändå inte vara med innan, under och efter op.
Kramar om, många tankar och känslor & sin inre rädsla och stress är runt dig/er nu.
Vid min sista OP så fick vi ordnat så att strax innan 06 lämnade vi dottern hos en, ja & dottern känner. Så där fick hon äta frukost sen skulle hennes dottern endå till sitt dagis, så runt 8-9 tiden körde hon vårt o barn till hennes dagis.
Min man var med mig på sjukhuset, och denna operation Bad jag, pga min oro sorg och ångest att min man ska få vara vid min sida tills jag somnar in.. (för får pappor vara med på deras fruars kejsasnitt då alla partner får någor fint, underbart) så ansåg jag att ja hade rätten att få med min man in.. och de fick jag. så han fick ta på sig en mössa och speciella kläder över sina vanliga. och satt på en stol och höll min ena hand.
Tanken var att ja även skulle få rätten at få ha min man hos mig då ja vaknade upp för att få tröst mm. Men någon stanns brast komunikationen och ingen visste vart ja var. tills en av de 2 läkarna som Op.ade mig fann min man.
Iom jag blivit Op:ad så pass många gånger så sa jag till dr innan .. Att de känns inte bra för mig att veta att jag M å s t e hem om de är så att jag mår lika dåligt efter nakos + smärta som jag brukar.
Så då innan OP blev de bestämt så att jag på morgonen innan ja fördes in på OP kom på en sal.
Sen fick ja en säng på en sal.
Och mycket riktigt klarade jag inte av att komma hem den dagen,
Egentligen var jag inte iform dagen efter heller, men fick morfin ca 1 timme innan min man hämtade hem mig. Han behövde åka till jobb dagen efter, så de var bara att bita ihop.
Fast personal & läkare ifråga satte om ja verkligen orkade, klarade av att åka hem
Oftast upplever jag vid en laparskopi mest smärta under revbensbågarna, axlarna, nacke och huvud, av gasen de blåser upp en med, en de 3 små snitten som de gör, även fast de första dagarna kan strama och ngn gång göra lite mer ont för en stund.
Ha mjukis brallor, mys kläder med dig, = inga byxor som sitter åt, och att du räknar in att magen kommer vara uppsvälld några dagar efter op:n
de brukar oftast vara super bra och förstående lugna personal vid opertion de som ska söva en.
men jag vill inte med min text säga, eller på något sätt "skrämma" upp dig..
Sen är vi alla olika, hur vi reagerar på narkosmedlet, hur smärt känslig man är, vad man gjort, med mera. jag har opererats iaf 10 gånger.
Sen vart nedsövd för att bli skrapad, nedsövd för att de via slidan gå in och punktera systor förutom de andra operationerna.
har jag vart Otydlig, eller du undrar något, eller vad som säg till..
Och ja hoppas du "känner" mig såpass nu att du vet att jag inte menar något illa med min text
*kramas*