• Judas

Aga?

Agar ni era barn?
    När jag växte upp fick jag ta emot örfilar när jag hade betett mig illa. Jag tycket att en liten "lavett" alt dask på rumpan kan vara ett bra sett att lära barnen veta hut?
    Vad tycker ni?
    Motivera era svar tack!

• Svar på tråden Aga?
  • Nilsfar
    majess skrev 2009-10-01 08:27:10 följande:
    jag har inte problem med diskussioner..bara tycker att denna börjar tråka ut mig med fokuseringen på utvecklingsstörda..jag kan gärna återgå till aga.
    Nu var det ju faktiskt du själv som drog igång diskussionen genom att uttala dig på ett mycket grovt sätt om autism och dess orsaker.
  • Maggis
    Mjesec skrev 2009-10-01 19:39:05 följande:
    Har inte läst tråden, och säkert någon som sagt det. MEN det handlar inte om vad man tycker, i Sverige iadg är aga olagligt, och därmed inte handlar om vad man tycker. Hade det varit lagligt hade det varit en annan sak, då hade det varit vd folk tycker. Men om du inte känner för att betala något, snattar du det då med?
    Sant så.
    Men problemet är ju att många inte tolkar aga på samma sätt som lagtexten gör. Det har vi flera exempel på här.
    //Maggis
  • Mjesec
    Maggis skrev 2009-10-01 19:55:16 följande:
    Sant så. Men problemet är ju att många inte tolkar aga på samma sätt som lagtexten gör. Det har vi flera exempel på här.
    Jo visst är det så, men aga är ju redan att bara daska på rumpan.
  • Mjesec

kanske ska förtydliga mig:
    Har man för avsikt att det ska kännas (göra bara lite ont eller mera) på sitt barn om det så bara är att lugga eller dra i örat så anser jag att det är aga.

• Plutteli
    Mjesec skrev 2009-10-01 19:59:52 följande:
    Precis!
    Lagen säger ju rätt tydlig att ALL typ av fysik och psykisk bestraffning som är till för att frambringa smärta, rädsla eller skam är att betrakta som aga. Så det är med andra ord aga att kalla sitt barn för idiot också!
  • Mjesec
    Plutteli skrev 2009-10-01 20:01:58 följande:
    Precis!Lagen säger ju rätt tydlig att ALL typ av fysik och psykisk bestraffning som är till för att frambringa smärta, rädsla eller skam är att betrakta som aga. Så det är med andra ord aga att kalla sitt barn för idiot också!
    ja precis! Och så enkelt är det faktiskt! förstår inte hur folk kan tolka detta fel. Alla borde nog läsa lagen minst en gång.
  • Plutteli
    Mjesec skrev 2009-10-01 20:05:25 följande:
    ja precis! Och så enkelt är det faktiskt! förstår inte hur folk kan tolka detta fel. Alla borde nog läsa lagen minst en gång.
    Ja man tycker det, men verkar som vissa vill misstolka på alla sätt de kan för att rättfärdiga daskar här och där.
  • Maggis
    Mjesec skrev 2009-10-01 19:59:52 följande:
    Vilket ju är precis vad jag menar! Aga är dask på handen, smäll i rumpan, lavett eller vad man nu föredrar. Men många anser att en dask på handen inte är aga utan något som är nödvändigt för att barnet ska bli väluppfostrat. Och då struntar man ju helt uppenbart i vad lagen säger eller så vet man helt enkelt inte vad lagen säger.
    //Maggis
  • SaramedM
    majess skrev 2009-09-30 22:33:46 följande:
    Hejsan mamman 2008,kul o ses igen:) Joina min tråd:www.familjeliv.se/Forum-5-172/m47687189.html
    förlåt men vad sjutton håller du nu på med?

" riktiga män som inte hänger på kvinnoforum" det är ju patetiskt
  • Mjesec
    Maggis skrev 2009-10-01 20:09:06 följande:
    Vilket ju är precis vad jag menar! Aga är dask på handen, smäll i rumpan, lavett eller vad man nu föredrar. Men många anser att en dask på handen inte är aga utan något som är nödvändigt för att barnet ska bli väluppfostrat. Och då struntar man ju helt uppenbart i vad lagen säger eller så vet man helt enkelt inte vad lagen säger.
    Aha då hänger jag med :D
    Ja precis, men jag anser att kanman inte uppfostra sina barn utan aga, har mangjort något fel i grunden. Man ska inte behöva ta hjälp av det. Behöver man ta till andra saker så finns hjälp att få.