• Judas

Aga?

Agar ni era barn?
    När jag växte upp fick jag ta emot örfilar när jag hade betett mig illa. Jag tycket att en liten "lavett" alt dask på rumpan kan vara ett bra sett att lära barnen veta hut?
    Vad tycker ni?
    Motivera era svar tack!

• Svar på tråden Aga?
  • Maggis
    Mjesec skrev 2009-10-01 20:20:55 följande:
    Aha då hänger jag med :DJa precis, men jag anser att kanman inte uppfostra sina barn utan aga, har mangjort något fel i grunden. Man ska inte behöva ta hjälp av det. Behöver man ta till andra saker så finns hjälp att få.
    Just så tycker jag också. Det är märkligt att man tycker att barnet ska straffas för föräldrarnas tillkortakommanden.
    //Maggis
  • Mjesec
    Maggis skrev 2009-10-01 20:30:43 följande:
    Just så tycker jag också. Det är märkligt att man tycker att barnet ska straffas för föräldrarnas tillkortakommanden.
    Mern precis! att barnen inte förstår rätt och fel är inte deras fel, det är föräldrarna!
  • majess

snacka om att hårddra...att säga gud vad jobbig du är till ditt barn är det oxå aga??? vad mycket krav ni måste ha på er som inte ngn gång kan brista i ertr föräldraskap utan att genast kalla det aga...

• Plutteli
    majess skrev 2009-10-02 16:25:58 följande:
    snacka om att hårddra...att säga gud vad jobbig du är till ditt barn är det oxå aga??? vad mycket krav ni måste ha på er som inte ngn gång kan brista i ertr föräldraskap utan att genast kalla det aga...
    Krav? Inte ett dugg, men så ser jag inte föräldraskapet som nått jobbigt.

Sen är det en stor skillnad att säga att DU är jobbigt och att ditt SÄTT är jobbigt.
  • Veladis
    majess skrev 2009-10-02 16:25:58 följande:
    Vad hårddrar vi?
    Lagen?
    Den är ju som den är.
    ATt säga "gud vad jobbig du är" är inte trevligt och respektfullt, men det är inte aga. Aga handlar om kroppsbestraffning.
    Sedan var det ju faktiskt du som kom med åsikten att amning skulle vara aga, vilket blir intressant i kombination med det ovanstående inlägg.
  • Plutteli
    Veladis skrev 2009-10-02 16:49:46 följande:
    Vad hårddrar vi? Lagen? Den är ju som den är. ATt säga "gud vad jobbig du är" är inte trevligt och respektfullt, men det är inte aga. Aga handlar om kroppsbestraffning. Sedan var det ju faktiskt du som kom med åsikten att amning skulle vara aga, vilket blir intressant i kombination med det ovanstående inlägg.
    Nä, lagen om Aga innefattar inte bara fysisk bestraffning utan psykiskt också.
  • Veladis
    Plutteli skrev 2009-10-02 16:52:38 följande:
    Nä, lagen om Aga innefattar inte bara fysisk bestraffning utan psykiskt också.
    Ja, fast det är ju betydligt svårare att ringa in.
  • Plutteli
    Veladis skrev 2009-10-02 16:55:25 följande:
    Ja, fast det är ju betydligt svårare att ringa in.
    Förvisso, fast jag tycker personligen att alla typer av tillmäten menade att såra barnet är att betrakta som aga. Tex att säga att ens barn är så korkat att ett tåg är smartare eller liknande...
  • Veladis
    Plutteli skrev 2009-10-02 16:58:01 följande:
    Förvisso, fast jag tycker personligen att alla typer av tillmäten menade att såra barnet är att betrakta som aga. Tex att säga att ens barn är så korkat att ett tåg är smartare eller liknande...
    Absolut. Det finns ju psykisk misshandel också, och den används alldeles för ofta på barn. Och märks kanske mindre? Det beror dock på så mycket mer än just de orden man väljer, tonfall, kroppspråk, intentioner. Men säger man något just för att såra är det ju självklart.
    Att slå är alltid aga - där är gränsen väldigt, väldigt tydlig och jag förstår inte att man kan missa eller misstolka den. Eller strunta i eller inte låtsas om den...
  • Plutteli
    Veladis skrev 2009-10-02 17:02:42 följande:
    Absolut. Det finns ju psykisk misshandel också, och den används alldeles för ofta på barn. Och märks kanske mindre? Det beror dock på så mycket mer än just de orden man väljer, tonfall, kroppspråk, intentioner. Men säger man något just för att såra är det ju självklart. Att slå är alltid aga - där är gränsen väldigt, väldigt tydlig och jag förstår inte att man kan missa eller misstolka den. Eller strunta i eller inte låtsas om den...
    Jo precis, blev själv utsatt för mycket psykisk misshandel, men i kombo med fysisk misshandel så kunde minsta blick/ord bli hemskt för mig som andra kanske inte direkt tänkte på.

Nä jag fattar heller inte hur man kan tycka att vissa slag är ok men andra inte, slag som slag liksom. Om ens sambo ger en en örfil lär man ju inte tycka att det är mer ok än ett knytnävsslag (förutsatt att man int er för nedbruten psykiskt innan...)