• Judas

Aga?

Agar ni era barn?
    När jag växte upp fick jag ta emot örfilar när jag hade betett mig illa. Jag tycket att en liten "lavett" alt dask på rumpan kan vara ett bra sett att lära barnen veta hut?
    Vad tycker ni?
    Motivera era svar tack!

• Svar på tråden Aga?
  • Nilsfar
    majess skrev 2009-10-02 16:25:58 följande:
    snacka om att hårddra...att säga gud vad jobbig du är till ditt barn är det oxå aga??? vad mycket krav ni måste ha på er som inte ngn gång kan brista i ertr föräldraskap utan att genast kalla det aga...
    Ett litet tips är att säga "Gud vad jag tycker att det är jobbigt att du gör så" till ditt barn istället för "Gud vad du är jobbig"

I det ena fallet tillrättavisar du ett betende i det andra nedvärderar du barnet som person och påverkar ditt barns självkänsla negativt, speciellt om det händer ofta.
  • majess
    Nilsfar skrev 2009-10-02 17:44:08 följande:
    [citat]
    Ett litet tips är att säga "Gud vad jag tycker att det är jobbigt att du gör så" till ditt barn istället för "Gud vad du är jobbig" I det ena fallet tillrättavisar du ett betende i det andra nedvärderar du barnet som person och påverkar ditt barns självkänsla negativt, speciellt om det händer ofta.
    [/citat
    men ärligt,att va så överpedagogisk är ju ingen,spelaqr ingen roll vad ni säger,jag är helt övertygad om att en o annan groda slinker ur era munnar med för ingen är så perfekt.
  • Nilsfar
    majess skrev 2009-10-02 18:31:33 följande:
    [citat]Ett litet tips är att säga "Gud vad jag tycker att det är jobbigt att du gör så" till ditt barn istället för "Gud vad du är jobbig" I det ena fallet tillrättavisar du ett betende i det andra nedvärderar du barnet som person och påverkar ditt barns självkänsla negativt, speciellt om det händer ofta.[/citatmen ärligt,att va så överpedagogisk är ju ingen,spelaqr ingen roll vad ni säger,jag är helt övertygad om att en o annan groda slinker ur era munnar med för ingen är så perfekt.
    I grund och botten handlar det om att visa sitt barn respekt.

Att slå barnet och trycka ner dess självkänsla ingår inte i det.

Ett barn som ofta utsätts för sådana handlingar mår till slut inte bra.

Jag tycker du skall fundera på varför du känner att du måste säga till ditt barn att det är jobbigt. Varför gör du det?
  • majess
    Nilsfar skrev 2009-10-02 18:42:02 följande:
    I grund och botten handlar det om att visa sitt barn respekt. Att slå barnet och trycka ner dess självkänsla ingår inte i det. Ett barn som ofta utsätts för sådana handlingar mår till slut inte bra. Jag tycker du skall fundera på varför du känner att du måste säga till ditt barn att det är jobbigt. Varför gör du det?
    det har faktiskt hänt,inte så mycket ngn enstaka gång när det ex har kommit o tjatat om ngt för 118gången trots att jag varit "pedagogisk"innan när jag tex har suttit i telefon...men på 12 år har det kanske hänt 4-5 ggr...mina barn känner sig inte nedvärderade för jag har alltid tagit en diskussion efter där jag sagt att förlåt att jag sa så men du måste sluta avbryta för det var ett viktigt samtal,efter det har de fattat.jag bara pekar på att jag tror att det finns rätt många föräldrar som faktiskt gör så utan att deras barn blir traumatiserade till livet o ringer BRIS
  • Nilsfar
    majess skrev 2009-10-02 18:51:32 följande:
    det har faktiskt hänt,inte så mycket ngn enstaka gång när det ex har kommit o tjatat om ngt för 118gången trots att jag varit "pedagogisk"innan när jag tex har suttit i telefon...men på 12 år har det kanske hänt 4-5 ggr...mina barn känner sig inte nedvärderade för jag har alltid tagit en diskussion efter där jag sagt att förlåt att jag sa så men du måste sluta avbryta för det var ett viktigt samtal,efter det har de fattat.jag bara pekar på att jag tror att det finns rätt många föräldrar som faktiskt gör så utan att deras barn blir traumatiserade till livet o ringer BRIS
    Gör du det fem gånger så lär inte ditt barn bli traumatiserat för livet. Tyvärr så är det vanligt att det snarare handlar om fem gånger om dagen eller mer.

Jag får ett intryck av att du i dina inlägg försöker förringa detta. Det är det jag reagerar mot. Inte att du fem gånger under 12 år blir förbannad och säger dumma saker till dina barn som du sedan ångrar.
  • Plutteli
    Nilsfar skrev 2009-10-02 17:44:08 följande:
    Ett litet tips är att säga "Gud vad jag tycker att det är jobbigt att du gör så" till ditt barn istället för "Gud vad du är jobbig" I det ena fallet tillrättavisar du ett betende i det andra nedvärderar du barnet som person och påverkar ditt barns självkänsla negativt, speciellt om det händer ofta.
    Precis!
    För barnet blir det en stooor skillnad!
  • Maggis
    [citat]Ett litet tips är att säga "Gud vad jag tycker att det är jobbigt att du gör så" till ditt barn istället för "Gud vad du är jobbig" I det ena fallet tillrättavisar du ett betende i det andra nedvärderar du barnet som person och påverkar ditt barns självkänsla negativt, speciellt om det händer ofta.[/citatmen ärligt,att va så överpedagogisk är ju ingen,spelaqr ingen roll vad ni säger,jag är helt övertygad om att en o annan groda slinker ur era munnar med för ingen är så perfekt.
    Nej då, perfekt är ingen. Och grodor slinker ur min mun ibland. Men då ber jag om ursäkt. Jag skulle aldrig tala så till någon annan utan att be om ursäkt efteråt och detsamma gäller mina barn.

Fel gör alla. Vissa verkar bara ha lite mer insikt om sina tillkortakommanden än andra.
    //Maggis
  • SaramedM
    klart det spelar roll vad man säger till sitt barn!!

Och nej ingen är perfekt men man kan ju ha ett mål att jobba emot
  • majess
    SaramedM skrev 2009-10-02 21:28:47 följande:
    klart det spelar roll vad man säger till sitt barn!! Och nej ingen är perfekt men man kan ju ha ett mål att jobba emot
    självklart...har icke sagt ngt annat.men som vissa här går på så kan man ju inte tro att de är annat än totalperfekta där inte en groda slinker ur käften.........
  • Maggis
    majess skrev 2009-10-02 21:50:57 följande:
    självklart...har icke sagt ngt annat.men som vissa här går på så kan man ju inte tro att de är annat än totalperfekta där inte en groda slinker ur käften.........
    Fast jag tror personligen mer att det handlar om vad man har för grundsyn på barnuppfostran och hur man ser på sina barn överlag, snarare än att man tror att man är perfekt.

Att inte vilja slå sina barn (eller att andras ungar ska ha stryk) och se dem som en självklar del i familjen som ska få säga sitt lika mycket som andra familjemedlemmar är inte att vara perfekt. Det är bara ett sätt att betrakta barnuppfostran på. Andra ser det på annat vis och tror att barn behöver hållas på mattan för att bli vettiga folk av.

Mitt problem är när vissa tar till olagligheter för att få uppfostra sina barn som de vill och jag är övertygad om att våld av alla sorter alltid är sämre än andra alternativ och det argumenterar jag utifrån. Så enkelt är det. Hur andra sedan tolkar den övertygelsen, är ju inte mitt bekymmer.
    //Maggis