• Judas

Aga?

Agar ni era barn?
    När jag växte upp fick jag ta emot örfilar när jag hade betett mig illa. Jag tycket att en liten "lavett" alt dask på rumpan kan vara ett bra sett att lära barnen veta hut?
    Vad tycker ni?
    Motivera era svar tack!

• Svar på tråden Aga?
  • SaramedM
    majess skrev 2009-10-03 20:52:13 följande:
    Visst är det skillnad,men som jag skrev tidigare så kan man ju faktiskt bete sig dumt som förälder o tröttna o sen be om ursäkt....se inlägg nr1022...attt säga till sitt barn på skarpen är inte att fräsa ifrån på ett sätt man ber sina barn om ursäkt för efter....men att säga nåt i stil med att "nu får du minsann sluta,du är skitjobbig som alltid kommer tjafsande när jag är i telefonen,lägger du inte av med det får du inget lördagsgodis!det är mänskligt o det tror jag händer alla,även er vad ni än har för bättre alternativ o tala med era barn så tror jag inte att ni kan leva upp till dem i verkligheten.vad ni än säger.
    ja det händer alla, skillnaden är att jag inte tycker det är ok
    Och förlåt men om man tycker att vissa barn behöver agas så har man inte en bra attityd mot barn
  • Veladis
    majess skrev 2009-10-03 20:52:13 följande:
    Visst är det skillnad,men som jag skrev tidigare så kan man ju faktiskt bete sig dumt som förälder o tröttna o sen be om ursäkt....se inlägg nr1022...attt säga till sitt barn på skarpen är inte att fräsa ifrån på ett sätt man ber sina barn om ursäkt för efter....men att säga nåt i stil med att "nu får du minsann sluta,du är skitjobbig som alltid kommer tjafsande när jag är i telefonen,lägger du inte av med det får du inget lördagsgodis!det är mänskligt o det tror jag händer alla,även er vad ni än har för bättre alternativ o tala med era barn så tror jag inte att ni kan leva upp till dem i verkligheten.vad ni än säger.
    Det må vara mänskligt att tjafsa med sina barn, men man kan tjafsa på olika sätt också.
    Jag använder i och med min inställning till föräldraskap och barnsyn i allmänhet inte konsekvenser eller hot om konsekvenser som inte har med handlingen/beteendet i sig att göra. Inga hot om uteblivet lördagsgodis/veckopeng, TV-förbud etc om det inte har med just dessa saker att göra. Jag fördömer inte heller barnet i sig och säger "du är jobbig" etc, utan jag går på handlingen/beteendet "jag tycker det är väldigt jobbigt när du gör sådär". Jag är ingen perfekt förälder, men detta vågar jag säga att jag i princip aldrig gör. Inte som pedagog heller.
    Min främsta brist som förälder är nog att jag har temperament och höjer rösten onödigt mycket, när det egentligen bar behövs lite "skärpa" i rösten. Särskilt när jag är stressad. Fast det gör jag mer sällan på jobbet än hemma . Jagär väldigt medveten om det och jag jobbar på det. Tar jag i för mycket när jag bråkar/tjafsar med mina barn ber jag alltid om ursäkt efteråt.
  • majess
    SaramedM skrev 2009-10-03 21:02:54 följande:
    ja det händer alla, skillnaden är att jag inte tycker det är ok Och förlåt men om man tycker att vissa barn behöver agas så har man inte en bra attityd mot barn
    om man tycker att barn skall ammas för länge anser jag inte heller att man har en bra inställning till barn.allt handlar ju om inställning eller hur??
  • SaramedM
    majess skrev 2009-10-03 21:11:55 följande:
    om man tycker att barn skall ammas för länge anser jag inte heller att man har en bra inställning till barn.allt handlar ju om inställning eller hur??
    nej FÖR länge nej men det tycker inte jag heller så det är inget du behöver oroa dig för
    Desutom kan du inte jämföra amning med att slå barn!
  • MalinEddie
    Jag har inte läst tråden men jämför du aga med amning?!
  • Maggis
    Veladis;

Vi är nog ganska lika där. Jag har också en tendens att höja rösten onödigt mycket om jag är stressad eller trött. Men liksom du jobbar jag på det.
    //Maggis
  • SaramedM
    MalinEddie skrev 2009-10-03 21:13:39 följande:
    ja de gör hon, eller i alla fall långtidsamning med aga( och det var den snälla jämförelsen i tråden kan jag säga.....)

Hon har slut på argument eftersom hon anser att vissa barn behöver ett kok stryck och övergår då till personangrepp
  • Veladis
    Fast det är ju skillnad i att tycka om enskilda företeelser och barnsynen i det stora hela. Anser man att det är OK att slå på barn räknar man ju dem som mindre värda. Att välja att erbjuda sitt barn amning länge påverkar ju inte synen på barns värde. Sen kan man "tycka" vad man vill om det.
  • majess
    MalinEddie skrev 2009-10-03 21:13:39 följande:
    daska på en hand lite löst för att markera jajja är inte aga för mig.att amma sitt barn upp i 4 års åldern är det för mig för då har man i mina ögon ett maktutövande mot barnet som är invant i en negativ spiral där mammans behov går före barnets,för det är mammans ansvar att stoppa amning......så amning i sig inom normala former och barnmisshandel=nej verkligen ingen jämförelse.
  • SaramedM
    majess skrev 2009-10-03 21:17:45 följande:
    daska på en hand lite löst för att markera jajja är inte aga för mig.att amma sitt barn upp i 4 års åldern är det för mig för då har man i mina ögon ett maktutövande mot barnet som är invant i en negativ spiral där mammans behov går före barnets,för det är mammans ansvar att stoppa amning......så amning i sig inom normala former och barnmisshandel=nej verkligen ingen jämförelse.
    Min amning har aldrig varit något annat än i normal form!!!!! Vilket behov hos mamma skulle det fylla?

Att daska är aga och att tycka att det är ok säger en del om synen på barn