• Judas

Aga?

Agar ni era barn?
    När jag växte upp fick jag ta emot örfilar när jag hade betett mig illa. Jag tycket att en liten "lavett" alt dask på rumpan kan vara ett bra sett att lära barnen veta hut?
    Vad tycker ni?
    Motivera era svar tack!

• Svar på tråden Aga?
  • Hannah76

grön banan skrev 2009-09-04 12:52:28 följande:

Ok, du delar min åsikt, antar jag.
    Eh.. Nej absolut inte.
    Det var en fråga till dig.
  • grön banan
    Hannah76 skrev 2009-09-04 12:56:54 följande:
    grön banan skrev 2009-09-04 12:52:28 följande:
    Eh.. Nej absolut inte.Det var en fråga till dig.
    Vad är det du undrar?
  • Hervor 1
    Ledilnaan skrev 2009-09-04 12:46:40 följande:
    En dask är inte misshandel, då den inte ger smärta, kroppskada eller sjukdom Lagens definition på misshandel. 5 § Den som tillfogar annan person kroppsskada, sjukdom eller smärta döms för misshandel till fängelse i högst två år, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader. Ur 3 kap. brottsbalken
    Aga betyder lättare former av våld som inte lämnar synliga märken eller skador. Aga är en form av misshandel och det är, sedan 1979, olagligt att aga barn punkt slut.
  • Natahlie87
    Ledilnaan skrev 2009-09-04 12:48:52 följande:
    grön banan skrev 2009-09-04 12:47:51 följande: Beror på hur hård den är. En lätt dask på en blöja kan jag lova inte känns.
    Måste bara fråga.. Hur ska din son lära sig att det är fel att slå/göra illa sin lillebror när du slår honom? Ger inte det ett lite otydligt budskap?
  • Judas

Förtydligande: Lätta örfilar ger man först vid 4 års ålder.

• grön banan
    Natahlie87 skrev 2009-09-04 12:58:47 följande:
    Måste bara fråga.. Hur ska din son lära sig att det är fel att slå/göra illa sin lillebror när du slår honom? Ger inte det ett lite otydligt budskap?
    Precis. Mamma slår mig, men jag får inte slå.
  • grön banan
    Judas skrev 2009-09-04 12:59:04 följande:
    Vem säger det? Lika olaglgit i alla fall där vi befinner oss.
  • Hervor 1
    Tygtiiger skrev 2009-09-04 12:54:51 följande:
    Ledilnaan: om dasken på en blöja är så lätt så den inte känns, hur kan den då vara en markering? Hur kan den då "lära" ditt barn något? Eller är det egentligen så att du daskar till för att få ut din egen ilska och frustration och känna att du minsann markerar för ditt barn? Isåfall rekommenderar jag att du lappar till en kudde istället, då kan du slå betydligt hårdare. När jag har markerat mot mitt barn så har jag rutit till så rutorna skallrar (när han försökte stoppa en gaffel i tv:ns antennuttag), annars grälat. När han var liten och bet oss så lade vi ner honom på golvet så fort han bet, det tog skruv.
    Bara nyfiken, varför behövde han lägga sig ner efter att ha bitit?
  • hundpuss
    Judas skrev 2009-09-04 12:59:04 följande:
    Av vilken anledning?
  • Judas
    Vision400 skrev 2009-09-04 13:00:18 följande:
    Av vilken anledning?
    Då förstår barnet bättre innebörden av det.
Svar på tråden Aga?