• Judas

Aga?

Agar ni era barn?
    När jag växte upp fick jag ta emot örfilar när jag hade betett mig illa. Jag tycket att en liten "lavett" alt dask på rumpan kan vara ett bra sett att lära barnen veta hut?
    Vad tycker ni?
    Motivera era svar tack!

• Svar på tråden Aga?
  • Maggis
    majess skrev 2009-09-30 19:46:07 följande:
    P ä r l a n skrev 2009-09-30 19:39:07 följande: därför att de barn som får från start vara med o delaktiga i precis allt ,där föräldrarna aldrig låter barnet vänta,ger dem en tillsägelse för att de tar ur kakfatet utan att de ens kanske är hemma.......de barnens föräldrar sitter härinne o predikar för att barn ska va me på allt och i geb´ngäld får de jobbiga,bitande,rivande ,nypande barn.De barnen skulle behövt en dask på handen som en akutåtgärd.För det handlar om i mina ögon att om man har den ideologin som förälder att ungar skall synas först o främst,det är de ungarna som gör dumheter.För mig är det tvärtom än för dig,jag anser att det är de barnen som får för mycket uppmärksamhet,o blir felaktigt bortskämda på det sättet,det är de barnen som beter sig illa....
    Att vara delaktig har ingenting med att bli bortskämd att göra. Du får ursäkta men hör du inte själv hur bakvänt det låter? Alla har väl för sjutton behov av att bli sedda, få vara med och känna sig duktiga? Även om det säkert finns de som förnekar den saken.

Ungar ska inte synas först och främst; de ska synas lika mycket som alla andra i omgivningen. De ska tillåtas att synas och få vara med. Hur hade du själv reagerat om du inte fick vara delaktig i det din familj pysslar med? Om någon sa till dig att du inte fick vara med för att inte bli bortskämd? Att du blir en bortskämd skit om dina barn och din man lyssnar på vad du säger och låter dig ta del av deras tankar och känslor?

För det är just precis den typen av retorik du använder och den faller av den enkla anledningen att barn fungerar som vem som helst i sociala sammanhang om de bemöts som de små människor de är.

Fast det känns som att det kvittar precis vad man skriver; för dig verkar det endast finnas två lägen. Antingen stenhårt hållna, alternativt daskade rara små barn eller snorungar som blivit sådana för att de är gränslösa. Mellantingen tycks inte ens existera och föreställningen om att barn som blir sedda, blir felaktigt bortskämda känns så skruvad att jag inte ens orkar kommentera den biten.
    //Maggis
  • Morbid Mistress
    majess skrev 2009-09-30 20:05:49 följande:
    Morbid Mistress skrev 2009-09-30 20:01:56 följande: ja du fast kanske inte iaf.......resultatet behöver inte bli introvert,på gränsen till borderline som rycker benen av grodor......
    Hur menar du nu?
  • Maggis
    majess;

I övrigt så är det inget konstigt alls med små barn som bits som en del av sin utveckling. När de blir så glada att de ger kärleksbett eller frustrerade för att inte orden räcker till när de blir arga. Till exempel. Det har inte ett skit med dålig fostran att göra, att barn bits. Däremot om de tillåts bitas utan åtgärder.

En bra mamma tar bort barnet och markerar alternativt lär sig se tecknen och hindrar. Jobbar man aktivt så slutar barnet så småningom med bitlusten. En dålig mamma bits tillbaka eller smäller till ungen. Enligt mig.
    //Maggis
  • majess

Morbid Mistress skrev 2009-09-30 20:06:25 följande:

Hur menar du nu?
    jo jag menar detta:om man ger barn uppmärksamhet när som helst och hur som helst så blir de såna barn som när mamma kanske är på banken o den gången inte kan gå ner på barn nivå och tjata en stund så säger mamma så här att du får vänta nu lilla du...DÅ hamnar ungen på rygg o skriAR O beter sig illa,för att det barnet är inte van med att mamma inte genast kommer ner på ögonhöjd o gör dem delaktiga....men har du barn som lärt sig att vid vissa tillfällen vet jag att inte avbryta mamma,tex vid banken,då är barnet tyst o snällt o går till lego bänken......
  • SaramedM
    majess skrev 2009-09-30 20:03:44 följande:
    jag ska faktiskt undanta dig från mina åsikter eftersom du har ett barn med särskilda behov som inte har samma inlärning som andra barn.Där kan jag förstå att man får följa barnet ordentligt.jag vet att just autism o asperger är rätt tuffa diagnoser hos barn o ungdomar,så om du låter ditt barn styra din verklighet förstår jag det.
    fast mina åsikter har jag haft hela tiden,och M har också gränser !
  • majess

så morbid mistress:bli inte skrämd om ditt barn inte beter sig som cro magnon,det är nog bara väluppfostrat o lyckligt

• SaramedM
    majess skrev 2009-09-30 20:05:49 följande:
    Morbid Mistress skrev 2009-09-30 20:01:56 följande:ja du fast kanske inte iaf.......resultatet behöver inte bli introvert,på gränsen till borderline som rycker benen av grodor......
    va?

och ett tillägg; jag låter inte M styra min verklighet
  • majess
    SaramedM skrev 2009-09-30 20:14:12 följande:
    fast mina åsikter har jag haft hela tiden,och M har också gränser !
    jag har mina hela tiden med fast dem riktar sig till barn utan särskild problematik,de andra får lss personal ta hand om åsikter med,för jag är inte insatt i deras problematik,däremot vet jag att mer delen av lagen om lvu gäller autistiska barn
  • SaramedM
    majess skrev 2009-09-30 20:16:53 följande:
    jag har mina hela tiden med fast dem riktar sig till barn utan särskild problematik,de andra får lss personal ta hand om åsikter med,för jag är inte insatt i deras problematik,däremot vet jag att mer delen av lagen om lvu gäller autistiska barn
    HAB ger inte mycket hjälp tyvärr måste jag erkänna

vadå LVU och autistiska barn?
  • Morbid Mistress
    majess skrev 2009-09-30 20:14:36 följande:
    så morbid mistress:bli inte skrämd om ditt barn inte beter sig som cro magnon,det är nog bara väluppfostrat o lyckligt
    jag förstår seriöst inte hur du menar. Cro magnon är vad jag vet ett folkslag som levde i Frankrike för omkring 35000 år sedan och vad de har med barns betende vet jag inte.