• SuperMajjsan

Druvbörd / Mola

Hej,

Jag fick ett missfall i v 16 (mitten av aug) och det konstaterades att det var en komplett mola

Någon annan som nyss fått detta konstiga, vedervärdiga pissiga besked och som vill följas åt längs den långa vägen mot en ny bebis, genom alla jobbiga provtagningar och läkarbesök och det jobbiga graviditetsförbudet...

• Svar på tråden Druvbörd / Mola
  • Anonym

Hej..
    Jag har haft det, men det är drygt ett år sen nu... Hur har det gått med dina Hcg värden?

• anniki81

Hej!

Fick konstaterad mola november 2007, i v 14. Inte nyss, men tiden går snabbt ändå. Fråga gärna om du har några frågor. Hoppas det går bra för er och att värderna sjunker som de ska. Hur långt gravförbud har ni fått?

• SuperMajjsan

Hej!

Värdena har gått ner ganska bra vad jag kan förstå,
    gått från 20 000 innan skrapning, sen till 10 000 morgonen efter, 2 veckor senare 223 och 4 veckor senare 22, var och tog nytt prov imorse som jag får svar på på onsdag... olidliga väntan...

Har dessvärre fått olika svar på grav-förbudet, har hittills inte träffat samma läkare två gånger utan alla olika men första sa ett halvår, nästa sa MINST ett år och senast var beskedet ett halvår... hur svårt kan det vara att ha samma syn?

Hur har det gått för er?

Kram

• anniki81

Haha, konstigt det där, jag fick oxå 3 olika sorts bud på gravförbuden, först ett halvår, sen 1 år och sen blev det till slut 8 månader. Hade olika läkare hela tiden oxå. Man blir så besviken på alla sorts bud.
    Det verkar ju sjunka bra dina värden iallafall. Jag har mina värden uppskrivna på min pres om du är nyfiken.

Det har gått bra efter allt väntande. Blev väl ett halvårs väntande ytterligare efter gravförbudet innan jag lyckades bli gravid igen, men det hade inget med molan att göra utan jag hade det svårt innan molan att bli gravid oxå. Blev då gravid men fick ett missfall i v 5, vanligt och inte mola den gången, sen innan jag ens hade fått tillbaka mensen efter missfallet så blev jag gravid igen och nu sitter jag hemma och väntar på att de 3 sista veckorna ska gå innan BF. Såå spännande. Hoppas det går bra för er oxå!

• SuperMajjsan

anniki81: Vad roligt att det äntligen är så nära!! Så spännande!

Jag ska till läkaren igen på onsdag och då ska jag stå på mig ordentligt och få veta när vi får försöka igen... jag har som tur är inte haft svårt att bli gravid så man hoppas ju att det ska ta sig lika lätt nästa gång också..

Lindis: Mola är att man blir gravid men istället för att det utvecklas ett foster så blir det en typ av tumörvävnad som ser ut som druvor, därav namnet.
    Den kan komma tillbaka fast man har blivit skrapad och därför får man ett graviditetsförbud på mellan ett halvår och ett år.

• Anonym

Hej på dej SuperMajjsan!

Jag känner verkligen med dig...jag är själv i rätt liknande sitts och har letat länge här på familje liv för att hitta andra som skrivit om eller upplevt druvbörd. Hittade någon gammal tråd, men där hade alla haft den "lätta" varianten, partiell mola... Jag fick precis som du veta att jag hade komplett mola. Fick beskedet för ca 4 veckor sedan och var då gravid i ca 9 veckan. Min första graviditet. Fruktansvärt mycket ångest och tårar har det varit, men nu ser man att hcg värdet sjunker och jag hoppas på att få försöka igen om 6 månader!
    Det är ju omöjligt att veta vad som är normalt i en graviditet, kanske speciellt om man aldrig varit gravid förr.. jag hade lite bruna flytningar och orolig som jag är åkte jag in för att göra ett vul. Då såg de att det inte såg normalt ut och först trodde de att det var ett vanligt missfall. Bara det blev ju som en chock och att två dagar senare få veta att det inte räckte med ett missfall utan dels behöva vänta på att ens få försöka igen + canser risken blev totalt kaos. Men man kommer ur det svarta hålet och vi har väldigt bra sjukvård!
    Hade ett värde på 95 000 första gången och det sjönk till 2500 efter operationen. Idag fick jag veta att jag är nera på 48!! Snacka om lycka när man ser att allt går åt rätt håll! Lycka till och skriv gärna hur det går för dig!

• SuperMajjsan

Hej Anonym!

Trist att höra att du också drabbats men skönt att inte vara ensam...

Jag har en kille på 1,5 år så detta var min andra graviditet, men man har inte bättre kolla att något är fel för det, tyvärr...

Ska iväg till sjukhuset i efetrmiddag och få veta svaret på senaste provet, usch så himla nervöst och olustigt fastän värdet hade gått ner så mycket till förra gången.
    Veckan emellan provtagningarna känns allt nästan som vanligt men från det att man vaknar på morgonen den dag man ska ta prov tills dess att man fått svaret så är jag tillbaka på ruta ett igen. Håll tummarna för mig i eftermiddag...

Vad skönt att ditt värde ochså har gått ner så bra! Vilket sjukhus går du på?

• wanna

Hejsan!
    Vill börja med att beklaga, jag lider verkligen med dig.
    Jag drabbades av (partiell) druvbörd i juni i år. Fick inte beskedet förrän i augusti dock (när jag befann mig i utlandet) det var en hemsk tid innan man kom tillrätta med vad det egentligen varit som hänt. Lungröntgen och blodprov var- och varannan vecka är inget skoj, tro mig jag vet. Nu har jag på sätt och vis accepterat det hela och jag fick 6 månaders graviditetsförbud från det att jag skrapades (i början av juni).
    Så i december får vi försöka igen FÖRUTSATT att mina värden är bra. Vid mitt första blodprov som jag inte gjorde förrän i mitten av augusti låg mig hcg-värde på under 1 och det har legat på samma under alla mina provtagningar, nu behöver jag bara göra blodprov en gång i månaden fram till den 3 december. (Då är det exakt 6 månader sedan skrapningen). Ska göra ett blodprov på fredag, sen har jag bara två gånger kvar, FÖRHOPPNINGSVIS! :)
    Stort lycka till alloihopa, vi klarar detta!
    Har ni frågor är det bara att höra av sig, jag hjälper till så gott jag kan.
    Stor kram

Svar på tråden Druvbörd / Mola