• SuperMajjsan

Druvbörd / Mola

Hej,

Jag fick ett missfall i v 16 (mitten av aug) och det konstaterades att det var en komplett mola

Någon annan som nyss fått detta konstiga, vedervärdiga pissiga besked och som vill följas åt längs den långa vägen mot en ny bebis, genom alla jobbiga provtagningar och läkarbesök och det jobbiga graviditetsförbudet...

• Svar på tråden Druvbörd / Mola
  • Anonym (kommer igen)

Tiden går ändå fort, om en vecka är det nytt hcg-prov och då har det gått 1 månad sen skrapning. En månad!! 1/6 del...bara 5 månader kvar. Försöker peppa mig lite:)
    Men faktiskt så är vardagen så inrutad och planerad så tiden ska nog flyga fram. Nu kan jag ju köra hur mycket skoter jag vill i vinter! Med första barnet fick jag ont av att köra skoter men nu ska jag ju inte vara höggravid i mars/april längre. Även om man hellre hade varit gravid med en bebis så finns det ju ljuspunkter. Gissar att jag är ensam på denna tråd om skoterdrömmar...

• Anonym (kommer igen)

Anonym (Ooops) skrev 2009-11-22 21:13:01 följande:

Å jag födde ett barn i v 26 tillsammans med en mola, det hade aldrig hänt tidigare sa de. Jag mådde ju pyton hela tiden och började blöda i vecka 13-14 menUL visade ju hela tiden att ett hjärta slog, så det var ingen som tänkte på mola då...Hade de upptäckt det tidigare så hade jag inte haft min son idag...Fick grav-förbud i 1 år, men skulle ändå inte ha fler, så det gjorde ingenting.
    Vilken typ av mola hade du? Och föddes din son frisk (föutom förtidigt?) Trodde inte det var möjligt! Han måste ju vara ett litet mirakel!
    Jag har inte stött på nån som haft ett levande foster så jag vet inte om man aborterar/skrapar om fostret lever. Mitt hade då varit dött länge.
    mvh
  • Anonym (Ooops)

Detta var snart 17 år sedan och då hade man nog inte så mycket kunskap om detta, så jag vet inte vad för slags mola jag hade. Vad är det för skillnad?

Läkarna hade inte stött på detta tidigare heller, jag hade väl fler än ett ägg befruktat antar jag.
    Pojken är frisk och kry, det är inget fel på honom.

Anonym (kommer igen) skrev 2009-11-24 19:47:59 följande:

Anonym (Ooops) skrev 2009-11-22 21:13:01 följande:
    Vilken typ av mola hade du? Och föddes din son frisk (föutom förtidigt?) Trodde inte det var möjligt! Han måste ju vara ett litet mirakel!Jag har inte stött på nån som haft ett levande foster så jag vet inte om man aborterar/skrapar om fostret lever. Mitt hade då varit dött länge.mvh
  • Anonym (kommer igen)

Anonym (Ooops) skrev 2009-11-24 22:13:53 följande:
    [citat]
    Detta var snart 17 år sedan och då hade man nog inte så mycket kunskap om detta, så jag vet inte vad för slags mola jag hade. Vad är det för skillnad?

Här finns svar på vad druvbörd/mola är med alla olika varianter:
    www.lakartidningen.se/store/articlepdf/8/895/1247_1250.pdf

• SuperMajjsan

Nu e jag nere på 0,1!! Så himla skönt!

Jag håller med om att tiden faktiskt går ganska snabbt, jag har ju passerat ca hälften av förbudstiden så det känns som att nu börjar det gå framåt!
    Jag försöker också se ljusglimtarna, fast inte i form av att åka skoter jag nöjer mig med att jag kan njuta av ett glas vin och god glögg nu i jul

Wass: Jag ser också fram emot nästa gång

Kram på er allihopa!

• wass

Grattis SuperM, nu ligger vi lika när det gäller Hcg

Ser verkligen fram emot Jul & Nyår

Kram alla på bloggen!

• Epelino

SuperMajsan; Åh vad skönt för dig att det knappt finns något hcg kvar!! Hade du förbud till April eller hur var det??

Själv ska jag ta prover imorn igen och kommer den här gången få mailsvar dagen efter. Med tanke på hur värdet har rasat sen skrapningen så borde jag också vara nere på runt nollan. Men jag vet inte ifall det kankse planar ut lite när det blivit lägre... Vi får se!

Återkommer på Fredag med mina provsvar!!
    Kramar

• wass

Epolino-lycka till imorgon. Kan du inte ringa & fråga om ditt Hcg värde? varför på mail? eller har du valt det själv.

Jag kommer att ta mina prover på tis nästa vecka och kommer att få svar samma dag, typ 4 tim senare! Lika nervös bli man som vanligt

• Epelino

Wass;
    Sist när jag inte fick något svar per brev så ringde jag, men då ville inte sköterskan jag pratade med lämna ut provsvaret utan skulle sätta upp en telefontid med läkaren en vecka senare.....
    Och läkaren glömde ju att skicka provsvaret till mig så då kom vi överens om att det skulle stå i min journal att provsvaren skulle mailas till mig när de var klara.

Du förstår det här är ett pyttelitet sjukhus med väldiga mindervärdeskomplex så allt är väldigt omständigt och omöjligt. Hade önskat att jag bodde kvar i Linköping just nu åtminstone där akutmottagningen är lika stor som hela sjukhuset här!!
    (Lätt överdrivet!!)
    Skämt åsido det är lite jobbigt med ett litet sjukhus, ena dagen blir du undersökt på gyn av en läkare som du sedan möter dagen efter i fruktdisken på kvantum.... Eller förlöst av sambons faster eller sövd av mammas bästa väninna.....

Kram

• wass

Epelino- då förstår jag. Lycka till nu!

Svar på tråden Druvbörd / Mola