• SuperMajjsan

Druvbörd / Mola

Hej,

Jag fick ett missfall i v 16 (mitten av aug) och det konstaterades att det var en komplett mola

Någon annan som nyss fått detta konstiga, vedervärdiga pissiga besked och som vill följas åt längs den långa vägen mot en ny bebis, genom alla jobbiga provtagningar och läkarbesök och det jobbiga graviditetsförbudet...

• Svar på tråden Druvbörd / Mola
  • Anonym (kommer igen)

Jag måste hålla med om att kunskapen har varit låg hos de läkare jag mött. En konstaterade att han får nog läsa på om det här och att han kanske kan vara bättre förberedd nästa gång han möter någon som jag. Ärligt och ödmjukt, men jag vill helst inte vara den som de ska 'öva' på. Jag vill ju som alla andra ha bäst hjälp på en gång.
    Ultraljudet på det stora sjukhuset gjordes också av nån som skulle öva. Aldrig har ett vul gjort ont för mig innan. Som tur var kom överläkaren in och gjorde om allt. När vi kom in och satt oss ner så sa hon(den första läkaren alltså) typ 'Jaha, och vad hade ni på hjärtat?' som att vi kommit in på eget bevåg och bara ville titta till magen lite. Jag försökte säga att vi har fått akuttid och blivit skickade hit från ett annat sjukhus men det kändes inte som att hon liksom fattade att det inte var som det skulle med mitt foster. Sen sa hon under vul att 'ja, fostret är inte vid liv längre' som att hon berättade vad hon skulle äta till lunch. Vi hade redan fått veta det tre dagar innan som tur var men det visste ju inte hon. Överläkaren är som tur var super och det är hon som ska hålla i uppföljningen av mig. Men de skulle nog kunna läsa på lite, jag har fått tre olika bud ang ny graviditet. Från att man kan bli gravid 1 månad efter att värdet är nere på 0, till 6 månader eller 1 år. svårt att veta vem man ska lyssna på.
    God natt!

• SuperMajjsan

ÅT HELVETE MED ALLA OLIKA FÖRBUDSTIDER!!!!!

hur vsårt ska det vara att komma överrens om ett tidsspann efter att man är nere på 0? Jag fattar inte...

Det är ju ganska ovanligt i västvärlden, men hur gör dom tex i sydostasien där detta skit tydligen är mycket vanligare?? Man kanske ska söka på det på google.. om man kan hitta något...

Epelino; Jag hade samma dilemma med cellprovet, jag fick kallelse i juni när jag precis fått veta att jag var gravid och då vill man ju inte ta det så jag väntade och nu när jag var på ett av mina återbesök så frågade jag läkaren, och aldrig har jag sett någon bli så glad.. hon ville gärna ta ett prov på mig! Jag tänkte ju precis osm du, när man ändå ligger där med benen i vädret så kan man väl få gjort allt skit på samma gång...

Sen kan man ju undra varför en stor del av läkarkåren är kall och okänslig?! Speciellt i sådana här fall.. visst om jag har halsfluss kan jag väl stå ut med en dryg otrevlig jäkel, men inte när jag har förlorat mitt barn och riskerar att få cancer... borde vara straffbart att inte ha empati och jobba med sådant här...

Kram på er!

• Epelino

Godmorgon!
    Imorn ska jag träffa min läkare för ett återbesök, det har på Tordag gått 4 veckor sedan skrapningen.
    Jag har laddat med frågor till honom som jag förväntar mig någorlunda kompetenta svar på, han är trots allt överläkare!!
    Jag vill bla veta om man har högre risk att utveckla annan cancer?
    Och hur många molor som slutar med cellgift?
    Så vill jag veta varför hcg värdet skilljer så mycket mellan olika kvinnor med Mola?

Har ni fler frågor jag borde ställa?

• wass

Hej Epelino

Mycket bra frågor! hoppas att du får svar på alla. Är nyiken

Kram

• SuperMajjsan

Fråga läkaren om han kan förklara hur det kan förekomma så olika svar på tid ang grav förbudet!

Annars hade du bar frågor, jag ska fundera lite under dagen så skriver jag i em om jag kommer på något mer! Bra initiativ

Kram!!

• wass

Hej

Tog prover imorse på Ks, få vänta i 4tim innan jag får svar. Passade även på att fråga min läkare om mitt förbud & hon svarade att jag får vänta tills augusti näst år, gissa om jag känner mig neren idag vill bara gå hem från jobbet & bara gråta...

Kram på er!

• wass

Eftersom jag fick elakartad tumör efterskrapningen (operationen) & fick cellgiftbehandling :( livet är allt orättvist..

Tänkte snart ringa KS & se hur mitt Hcg ligger!

Kram

• Epelino

Wass;
    Lider med dig, din stackare.... Hoppas att Hcg värdet är bra iallafall!!

Jag går här och är lite funderande....
    För jag tog prover i Torsdags och har inte fått provsvaren ännu, läkaren sa att han skulle skicka dem till mig så fort de var klara. Nu har de inte kommit och jag har en tid hos honom i eftermiddag (sen innan) så nu går jag ju såklart och tror att det är något galet och att det är därför han inte skickat svaret utan vill ta det muntligt sen istället!!

På Ks får ni alltså svar inom 4 timmar??

• wass

Ringe Ks och mitt hcg va på 0,1

Kram

Epelino, lycka till i eftermiddag, allt kommer att gå bra. Vi finna här!!!

Svar på tråden Druvbörd / Mola