• SuperMajjsan

Druvbörd / Mola

Hej,

Jag fick ett missfall i v 16 (mitten av aug) och det konstaterades att det var en komplett mola

Någon annan som nyss fått detta konstiga, vedervärdiga pissiga besked och som vill följas åt längs den långa vägen mot en ny bebis, genom alla jobbiga provtagningar och läkarbesök och det jobbiga graviditetsförbudet...

• Svar på tråden Druvbörd / Mola
  • SuperMajjsan

Wanna; Vad skönt att ha kommit så långt! Håller tummarna att allt fortsätter bra och att ni får försöka igen i dec!

Var hos läkaren igår och fick svar på mitt senaste hcg, nu är det nere på 5... så obeskrivligt skönt men vägen till mål känns ändå såå lång!
    Hon sa också att om värdet nu håller sig så här bra så borde vi kunna få försöka igen ca 8 månader efter skrapningen, dvs i april... gissa om man vill att vintern ska gå undan!

Men vilken nervpress det är att vänta på provsvaren, var som ett psykfall hela förmiddagen och vet inte hur många gånger jag bröt ihop och fick gå och gömma mig på toa på jobbet..

• Anonym

Hej

Fick missfall i v 12 och det visades att jag hade komplett mola. Detta hände mig 4maj 09. Sen dess fick jag gå på cellgifter eftersom det visades att jag hade fått elakartad tumör. Jag slutade mina cellgifter 8 sep 09 och mina Hcg värde ligger idag på 0,5 Jag får vänta 1år innan vi får försöka på nytt. jag kommer att gå på kontroller va 14-de dag fram till januari. Gissa om man är nervös varje gång man tar dessa blodprover.. Det ända som jag är rädd för nu är att om det kommer tillbaks igen , enligt min läkare har hon fått ett återfall på 12år det känns ju lugnande iallafall...

Hoppas att du mår bra

• Anonym

Hej!
    Jag fick också en kompett mola som var en elakartad variant en såkallad invasiv mola. Avslutade min cellgiftsbehandling den 31 januari -09. Alla mina prover har varit bra sedan dess. Har nu bara två prover kvar att lämna. Detta året har faktiskt gått otroligt fort ändå. Ibörjan var jag nervös över provsvaren, men jag har nu insett att det inte är någon risk att detta kommer tillbaks. Det är bara att blicka framåt och hålla tummarna att nästa graviditet inte blir en druvbörd.

• SuperMajjsan

Isch vad obehagligt att det blev ilskna molor för er båda anonyma på slutet.. hur har cellgiftsbehandlingarna gått?

Hru har ni andra det?

Själv har jag gått in en liten svacka, nu när värdena gått ner så pass bra och oron sjunker undan lite för detta så kommer man tillbaka till att det aldrig blev någon bebis
    Har dessutom ett par kompisar som antingen är gravida eller precis har fått bebis, och jag missunnar dem absolut inte glädjen i detta men jag tycker lite mer synd om mig själv just nu, skulle ju ha varit en av dem och sitta och diskutera ömma tuttar, växande mage och visa UL-bilder... Usch, det gör så ont! Längtar så mycket efter att få vara där igen, trots att man kommer att vara som ett vandrande nervsammanbrott innan man får ut en liten bebbe...

• Anonym

Hej

Jag slutade med cellgiftbehandlingen den 8 sep och idag ringde jag KS, och mitt Hcg värde låg på 0,2 kan ändå säga att jag har denna Oro ständigt i kroppen, den lär sitta där tills man försöker att skaffa barn igen ....Tänker mycket på att jag skulle fått min lilla bebis 1nov men men, man får försöka om igen om ett par månader om mina värden ligger så pass bra, man vet ju aldrig..

Det skulle var jätte kul att få veta vad ni alla bor någonstans. Skulle vara jätte kul att få ses..

Till Super majjsan/ jag vet hur du känner dig, men allt ordnar sig till slut ska du se.

• SuperMajjsan

Jag bor i Stockholm, går också på KS!

Hade också tyckt att det vore så kul att ses, prata med någon som förstår så väl vad man går igenom...

Jag tänker också på min lilla bebis som skulle kommit 7 feb, inte så nära som 1 nov men ändå...

Anonym: Är det ett år efter cellgiftsbehandlingens slut som ni får försöka igen eller hur räknar dom?
    Jag fick senast beskedet att det borde vara ok att försöka mån efter skrapningen, dvs bortåt april...

Kram

• Anonym

Hej Super M

Jag bor i sundbyerg och är 37år. Det skulle vara jätte kul att ses en dag och berätta var vi har gått igenom.

japp, det är okej att försöka mån efter skrapningen då bli det i Juni för oss.. Men jag tror att det inte ät så faligt att börja lite tidigare.

Om du också gå på KS, vilken läkare har du? Jag har Ulrika Jarneborg..

Kram

• Anonym

Mycket stavfel när jag skriver. Har en dotter som sitter & stör mig ibland

Hoppas ni kan läsa ändå..

• Leone i Västerås

Jag hade mola/druvbörd 2004, vilket upptäcktes i ve 22 pga att jag fick enorma blödningar och hade börjat öppna mig. Dessutom var det inte bara mola, utan även en liten flickbebis.
    Jag blev inlagd och sängliggande för att förhindra att förlossningen startade, men i ve 23 fick jag allvarlig havandeskapsförgiftning och så startade förlossningen bara "pang på" utan att kunna stoppas.
    Min lilla tjejja dog under de 40 minuter det tog innan hon föddes. Helt normalutvecklad, fin och frisk!

Jag skrapades och de trodde att det skulle räcka, men efter två veckor såg de att molan fortsatte växa. Den var elakartad och jag fick cellgifter i drygt ett halvår med jobbiga komplikationer.

Fick sedan grav-förbud i 12 månader, men blev gravid efter 7.

Fick en liten kille -06 och en tjej 07, och våren -08 förlorade jag ännu ett friskt och normalutvecklat barn i ve 17 pga att jag fått en mola igen. Den gången upptäcktes det på rutin-ul, och det var fruktansvärt jobbigt att ta beslutet att avsluta den graviditeten.
    Tyvärr fanns det inga andra val.

Vill gärna ha fler barn men vet inte om jag orkar gå igenom det igen.

Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
  • Anonym

Hej Leone

usch vad du har gott igenom tänker verkligen på dig.
    Jag blev verkligen beröd.

Kram & hoppas att du mår bra idag.

Svar på tråden Druvbörd / Mola