• SuperMajjsan

Druvbörd / Mola

Hej,

Jag fick ett missfall i v 16 (mitten av aug) och det konstaterades att det var en komplett mola

Någon annan som nyss fått detta konstiga, vedervärdiga pissiga besked och som vill följas åt längs den långa vägen mot en ny bebis, genom alla jobbiga provtagningar och läkarbesök och det jobbiga graviditetsförbudet...

• Svar på tråden Druvbörd / Mola
  • wass

Epelino,

Usch vad du har gått igenom. Jag drabbades exat för samma sak & detta hände i Maj månad. Jag fick göra en skrapning & allt såg bra ut men efter 3 veckor så fick jag Mola tillbaka, en elarkartad tumör. Fick gå på Cellgifter i 5månader tills mitt Hcg värde låg på 5. Jag går på tätta kontroller & dom sista veckorna så ligger mitt värde nu på 0,1 som är väldigt bra. Jag känner en oro hela tiden i kroppen & svårt att koppla av. Om allt går bra så kan vi försöka i April... Det är ovanligt att man kan få Mola tillbaka, enligt läkare på KS , får väl hoppas på det

Jag är glad att detta forum finns så att man kan skriva av sig & att man inte känner sig ensam om detta..

Kram till er alla

• SuperMajjsan

Epelino och Kommer igen: Välkomna hit! Fast trist som sagt att man är fler som drabbas...

Ang spiral/ piller, när jag frågade min läkare så sa hon att det enda viktiga var att man inte blev gravid förrän hon gav klartecken, hur jag skyddar mig lägger hon sig inte i, men att hon rekommenderade p-piller efetrsom det är den säkraste metoden (spiral också) men eftersom jag inte gilla piller så har vi velat använda andra sätt, menn då sa hon återigen att det är heöt upp till mig men att hon uppmanade mig att vara jätteförsiktig.

Jag håller med dig Epelino att det snurrar så mycket i huvudet, det fanns ingen som dog, men att man känner sig lurad eftersom man trodde att de fanns någon därinne...

Jag läste någonstans att risken för att molan kommer tilbaka är
    partiell mola 2-5%
    komplett mola 20%
    jag vet absolut inte riktigheten i detta, min läkare ville inte säga något alls så det kanske inte stämmer...
    Jag tror att om man har kommit ganska nära noll så är risken väääldigt liten för att det skall komma tillbaka, risken är väl störst i början...

Kram

• Epelino

Wass,
    tack för din omtanke!!

Hur fick du veta att mola börjat växa igen?
    Via blodprover eller ul?

Hur högt låg erat HcG vid skrapningen?

Kramar

• wass

Jag skulle på en uppföljning efter skrapningen & detta upptäcktes på UL ..

Mitt Hcg värde låg på 500,000 vid skrapningen. Under mina cellgift behandlingar så sjönk detta fort har varit utan cellgifter sen den 8sep

Jag tror också att det är en liten risk att det kommer tillbaka igen. Tydligen så säger läkarna så olika.

SuperM, v.48 måndagen den 23Nov bli bra!

Kram

• Epelino

Tack för snabbt svar!!

Mitt Hcg låg på 430 000 vid skrapningen och 4900 en vecka senare, så det var ju en betydlig skillnad.
    Blev lite orolig eftersom jag läst att vissa tjejer haft hcg på 80 000 vid skrapningen. Då kändes mitt värde så himla högt, men ditt var ju högre!
    Hua, ska ta nytt prov på Torsdag och får nog svar på måndagen efter kan jag tänka mig.

Ha en bra dag!!

• wass

Håller tummarna för dig

Jag kommer att ta prover nästa vecka tisdag..

Kram

• Anonym (kommer igen)

Jag fick inget besked idag, de hörde aldrig av sig:(
    Är det någon av er som fått partiell mola som fått röntga lungorna? Jag fick aldrig göra det så jag tänkte att det kanske bara är om man har haft den kompletta varianten? Nån som vet?

• Epelino

Anonym (kommer igen) skrev 2009-11-09 19:34:58 följande:

Jag fick inget besked idag, de hörde aldrig av sig:(Är det någon av er som fått partiell mola som fått röntga lungorna? Jag fick aldrig göra det så jag tänkte att det kanske bara är om man har haft den kompletta varianten? Nån som vet?
    Hej!
    Jag tror att risken för "härdar" i lungorna är mindre vid pertiell än vid komplett.
    Vad jag har läst så är risken för mailignitet 6-32 % vid komplett och 1-5% vid partiell. Kan kanske ha med det att göra.
    Men fråga din läkare istället!!
    Det verkar som om läkarna kan behöva lite frågor ang detta så att de läser på lite om sjukdomen!!

Kramar
  • SuperMajjsan

Skrev ett långt inlägg igår, men såg sen att det bara försvann.... skitdator!

Jag var och tog prov igår igen, får besked idag.. nervöst som alltid...
    Jag hade ganska låga värde för att ha en mola när jag kom in till akuten, 20 000 innan skrapningen och efetr två veckor nere på 225 vilket tydligen var jättebra enl läkaren.

Epelino och Kommer igen, vilka sjukhus tillhör ni?

Om ni inte har läst artikeln som Kommer igen länkade till längre upp så gör det, jag tyckte att den var jättebra! Lite fakta som känns vetenskapliga.

Har fått ett så sjukt begär att titta på barnvagnar, inne på olika sidor varje dag och funderar på vad vi ska ha när det väl blir dags.. hur puckat är inte det innan man ens får försöka bli gravid...

Kram

• Epelino

Hej!

Inte ett dugg puckat!!
    Bara härligt att drömma!!
    Jag har ju en liten på strax 10 månader så jag har fullt upp med annat på dagarna, men visst hade jag oxå börjat tjuvtitta på syskonvagnar innan skitbeskedet kom!!

Lycka till med proverna och dröm vidare!!!

Kramar

Svar på tråden Druvbörd / Mola