• SuperMajjsan

Druvbörd / Mola

Hej,

Jag fick ett missfall i v 16 (mitten av aug) och det konstaterades att det var en komplett mola

Någon annan som nyss fått detta konstiga, vedervärdiga pissiga besked och som vill följas åt längs den långa vägen mot en ny bebis, genom alla jobbiga provtagningar och läkarbesök och det jobbiga graviditetsförbudet...

• Svar på tråden Druvbörd / Mola
  • SuperMajjsan

Puh, ringde precis KS och fick svar på senaste provet, 0,2

Finns inget som är värre just nu än väntan på svaret... tog provet i måndags och brukar alltid kunna ringa morgonen efter, men igår hade dte inte kommit och då snurrar karusellen igång i huvudet direkt...
    Nu kan man slappna av i en vecka innan man går igång iför nästa prov...

• Epelino

Vad skönt för dig att det sjunker!!

Måste det ner på 0 innan du får börja försöka bli gravid?
    Hur länge sedan gjorde du din skrapning? (Står säkert högre upp i tråden...)
    Min läkare sa att mitt hcg borde var normalt innom 8 veckor!! Kan man lite på det?

kram på dej

• Anonym (kommer igen)

Jag bor i Västerbotten och har lååååångt till sjukhus. 35 mil fick jag åka för skrapning. Vidare har jag 23 mil till det sjukhus som ska ha uppföljning på mig så jag räknar inte med att jag ska få träffa nån läkare nå mer. Jag får lämna blodprov till distriktsköterskan eller barnmorskan, blott 13 mil bort. Nåja, man väljer ju var man bor:)
    Jag hade 'bara' 11000 i hcg innan skrapning, det låter ju sjukt lågt jämfört med flera här.
    Min syskonvagn står snällt och väntar i garaget - en dag ska den användas! Även om min dotter kommer vara tok för stor för att åka vagn vid det laget. Så fortsätt kolla in vagnar - jag ser det som en 'målbild'. Det är dit vi ska en dag.

• Anonym (kommer igen)

Glömde skriva att jag fått bekräftat att det var Partiell mola.

• SuperMajjsan

Det är snart 4 månader sedan jag skrapades, 18 augusti och fast det inte kändes så just då så har tiden faktiskt gått ganska snabbt...

På KS så räknas hcg-värde under 5 som 0 och vad jag förstår så ska man ligga stabilt därunder för att ens tänka på att försöka på nytt.
    Läkaren sa till mig att förbudet räknas från när skrapningen gjordes, dvs åtta månader från 18 aug, såvida jag hade bra värden.
    Inom åtta veckor skall man ner på under fem för att det ska räknas som om man har ett gynnsamt förlopp.
    Jag hade 1,9 på åtta veckors dagen.

Det är alltid jobbigt med tråkiga besked, dvs 'inget vanligt missfall du kan försöka efter nästa mens', men samtidigt är dte skönt att få allt bekräftat och veta var man står och hur man ska gå vidare.
    Bra det där med målbild! Jag ska se min fina vagn som mål!!

Kram!

• Epelino

Min läkare sa att vi inte fick bli gravida på 6 månader.
    Det verkar som om det är olika för olika sjukhus.
    Läkaren jag har verkar ta väldigt enkelt på hela grejen, skönt på ett sätt, men det känns ibland som om han gör det för att jag ska vara lugn.
    Nya prover imorn, och vul på Tisdag.
    Hoppas bara på det bästa, att skiten är helt väck.
    Jag ska erkänna att första två veckorna efter skrapningen var jag superlugn och hade inte en tanke på att det skulle kunna börja växa igen.
    Men så hittade jag den här tråden och insåg att det inte är helt självklart att allt bara kommer bli bra.
    Så nu går jag runt och känner efter, och jag har haft en viss molvärk i magen och lite gulbruna flytningar sista veckan till och från. Så nu misstänker jag ju såklart att det är nåt skit kvar!
    men men inte så mycket annat att göra än att invänta provsvar och ultraljud.
    Jag tillhör föressten lilla Västerviks sjukhus!

• wass

Hej
    Har inte varit på topp dom senaste dagarna man tänker så jävla mycket & allt snurrar i huvudet...

SuperM, grattis värdet går ner på tisad nästa vecka är det jag som skall till kS & ta prover.....

Jag skrapades 4maj och får vänta 1år till ett nytt försök.

Jag va & träffade min sambos vän som hade fått barn för 2veckor sen, gissa om det kändes jobbigt
    längtan efter barn är enormt stort & tiden går sakta...

Det jag har hört från KS & min läkare så bli man frisk, finns en lite chans att man kan få det tillbaka. Min läkare sa att hon har fått ett återfall på 12år, känns då lite lugnare..

Kram till er alla på denna tråd.

• Epelino

Godmorgon på er!

Jag undrar om någon vet ifall det finns någon statistik på hur många kompletta molor som får utplånas med cellgift??

Har aldrig varit sånhär förrut, men nu är jag väldens hypokondriker och känner efter hela tiden!!!!

• wass

Hej

kan inget om denna statistik om komplett mola. Men när jag fick reda på att mola hade kommit tillbaka så sa läkaren att detta är inte så vanligt. Men jag kan bara säga att: Läkarna har nog inte sån koll på denna Mola!!!
    Dom vet nog inte så mycket om denna skuma sjukdom!

Själv har jag miljoner frågor om denna Mola..
    Vad händer om jag bli gravid nu?? Dör jag då eller!!

Kram på er

• Epelino

Mer pengar åt molaforskningen!

Skämt å sido, det verkar faktiskt vara så att läkarna inte riktigt har koll på molor.
    Förhoppningsvis tar de i i överkant med alla kontroller och gravförbud!

Fick igår en inbjudan till cellprov mitt uppe i alltihop.
    Men jag ska ju till gyn på Tisdag för ett vul, borde inte gynläkaren kunna ta cellprovet då på en gång , när jag ändå ligger redo så att säga??
    Det känns nämligen som om mitt underliv exponerats tillräckligt för i år nu!
    Först en förlossning där jag syddes rätt rejält och fick gå på tre kontroller efteråt.
    Sen återbesöket på Mvc där hon skulle känna efter så att jag kunde knipa ordentligt, så vul när molahelskottat hittades, plus operationen och nu återbesök.
    Kanske bara är jag som är kinkig....

Jaja, om han inte går med på det så kommer jag avboka cellprovet och ta det nån gång i vår istället.

Tack alla för en underbar tråd!!
    Kram kram

Svar på tråden Druvbörd / Mola