• SuperMajjsan

Druvbörd / Mola

Hej,

Jag fick ett missfall i v 16 (mitten av aug) och det konstaterades att det var en komplett mola

Någon annan som nyss fått detta konstiga, vedervärdiga pissiga besked och som vill följas åt längs den långa vägen mot en ny bebis, genom alla jobbiga provtagningar och läkarbesök och det jobbiga graviditetsförbudet...

• Svar på tråden Druvbörd / Mola
  • SuperMajjsan

Wass: Då säger vi måndag v 48, dvs 23 nov. Måndagar är enklast för mig eftersom det är enda dan som jag inte hämtar på dagis.

Vad skönt att värdet håller sig stabilt Är alltid en lättnad att få beskedet att det är bra!

Anonym Kram: Vad tråkigt med din typ av skit också! Vad gör man om man får det? och vad gör man efterråt?

Kram!

• Anonym (Kram!)
    SuperMajjsan skrev 2009-11-05 08:39:34 följande:
    Anonym Kram: Vad tråkigt med din typ av skit också! Vad gör man om man får det? och vad gör man efterråt?Kram!
    Fick ta cellgift för att få bort graviditeten (satt ju utanpå livmodern). Blödde i 3 månader. Har sedan gått på täta kontroller / provtagningar.
  • SuperMajjsan

Fy, vad mycket konstiga vändningar en graviditet kan ta... att något som bara skall vara lycka kan vändas till sorg och så mycket mer...

Hur mår du nu? När får du försöka igen?

• Anonym (Kram!)

Nu mår jag bara bra tack! Läkaren trodde att allt skulle vara borta till årsskiftet, och då får vi börja försöka igen, äntligen... Hur länge har du kvar innan ni får försöka igen?

• SuperMajjsan

Om alla provsvar håller sig bra, vilket de än så länge har gjort så verkar det som om vi får försöka från april... känns ju länge när man tänker fem månader, men jag försöker dela upp det, fram till jul kommer tiden att flyga, sedan skall vi på weekend-resa i början av feb och sedan är det nästan april...

När upptäcktes ditt utomkveds?

• wass

Men om allt ser så bra ut. Varför får man inte börja tidigare? Jag hade kontakt med en tjej som drabbat samma som vi/jag, men hon fick bara förbud i 6månader..Konstigt... men men vi får ett roligt nytt år som vi ser fram emot!

Jag & min sambo ska också åka på weeked i januari ska bli så kul.

Snart syns vi

Kram på er.

• Anonym (kommer igen)

Hej!
    Jag har fått partiell druvbörd konstaterad i vecka 17, trist, trist på alla sätt och vis. Gjorde skrapning i veckan och ska få besked på måndag om vad det 'egentligen' var. Graviditets förbud i första hand i 6 månader, men om värdena inte rasar nog fort blir det 1 år.
    Jag tyckte denna artikel gav bra med svar:
    www.lakartidningen.se/store/articlepdf/8/895/1247_1250.pdf

väntar nu bara på måndagens besked.../kramar till er andra som drabbats av detta!

• Anonym (Kram!)
    SuperMajjsan skrev 2009-11-05 21:41:09 följande:
    Om alla provsvar håller sig bra, vilket de än så länge har gjort så verkar det som om vi får försöka från april... känns ju länge när man tänker fem månader, men jag försöker dela upp det, fram till jul kommer tiden att flyga, sedan skall vi på weekend-resa i början av feb och sedan är det nästan april...När upptäcktes ditt utomkveds?
    Jo, jag vet, det känns som en evighet. Men tiden går som sagt väldigt fort. Hoppas att dina provsvar fortsätter att vara bra!!! Mitt utomkveds uptäcktes i början av april, då var jag i v. 10. Så det var sju månader sen. Kan inte fatta att det gått så lång tid, det går som sagt FORT!
  • Epelino

Hej!
    Jag skrapade för misstänkt mola för ca 3 veckor sedan.
    Vi har en liten så någon ny graviditet var inte direkt tänkt men självklart blev vi väldigt glada när vi "plussade" och började planera för en liten till.
    Jag fick alla typiska gravtecken gånger 1000 ungefär. Kräkdes bara jag hostade till och var helt orkeslös. Jag sa många gånger till min sambo att det här får bli det sista barnet om jag ska må så här!! Vissa mornar kunde jag knappt ta mig ur sängen. Vi var på inskrivning hos Bm och eftresom vi inte riktigt visste när jag kunde ha blivit grav så fick vi tid för ett "träningsultraljud" där de skulle få fastställa graviditetens längd.
    Vi ordnade barnvakt till Lillan och begav oss till MV för att få se Liten. Vi misstänkte att jag var i ca v 11-12.
    Bm påbörjade Ul och sa efter en liten stund bara att -Ja, här finns det inget foster iallafall!! Men jag ska hämta en annan Bm för det finns något annat!!
    Vi blev helt stela och kalla och undrade såklart vad som hände. In kom en anna Bm som också konstaterade att det inte fanns något foster men något annat.
    De började stimma och ringa gynjouren utan att varken förklara eller berätta vad de misstänkte för oss, och i mitt huvud snurrade det ordentligt. Grejen var den att under mina värsta illamåendedagar så skojade jag om att det nog inte var en bebis utan en cancerknöl i magen.
    Vi fick åka hem utan förklaringar men med en tid på gyn morgonen efter.
    Där fick vi konstaterat att det förmodligen var en Mola jag hade i magen. Jag fick förklaringar till mitt extrema illamående och till att jag kände mig så svullen över magen.
    Min livmoder och moderkaka var tydligen lika stort som en gravid i v 16.
    Fick tid för skrapning morgonen efter och blev ivägskickad på provtagning och lungröntgen.
    Dagen efter skrapades jag och fick åka hem igen. Morgonen efteråt vaknade jag upp och hade sån extrem energi, jag hade inte varit så pigg på så länge. Jag gick upp 03.15 och storstädade, bakade och bytte gardiner. ( Låter sjukt jag vet!!)
    En vecka efter op så tog jag nya prover och häromdagen ringde läkaren.
    Det var en komplett mola jag hade i magen och ska nu fortsätta att ta prover till Hcg är nere på noll samt totalt grav förbud. Det hade sjunkit extremt på bara en vecka!!
    Jag känner att det är skönt att det inte var ett vanligt missfall eller att fostret hade dött utan i en komplett mola har det ju aldrig funnits något foster, men i mitt huvud har det ju funnits en bebis, så just nu har jag det lite jobbigt att reda ut alla tankar.
    Men jag har så mycket frågor och läkaren verkar inte ha så stor koll

Vet någon om det är vanligt att det blir följder av en komplett mola?? Kan det börja växa igen?
    Eller är det vanligast att Hcg sjunker till noll och att man får försöka igen?
    Läkaren ville att jag skulle sätta in en spiral, men jag vill absolut inte det, äter hellre mina mini-piller, hur har ni gjort?

ber om ursäkt för långt inlägg med förmodligen en massa stavfel.... men jag behövde tydligen skriva ur mig lite!

Kramar

Svar på tråden Druvbörd / Mola