• SuperMajjsan

Druvbörd / Mola

Hej,

Jag fick ett missfall i v 16 (mitten av aug) och det konstaterades att det var en komplett mola

Någon annan som nyss fått detta konstiga, vedervärdiga pissiga besked och som vill följas åt längs den långa vägen mot en ny bebis, genom alla jobbiga provtagningar och läkarbesök och det jobbiga graviditetsförbudet...

• Svar på tråden Druvbörd / Mola
  • Epelino

Hej!
    Nu är jag hemkommern rån sjukhuset. Och jag ställde nog endel jobbiga frågor till läkaren men han var bra och tog sig tid att leta rätt på alla svar till mig.
    Vissa väldigt luddiga då han hela tiden skyllde det på att det finns för lite statistik att gå på eftersom molor är så ovanliga.
    Men.... varför vi haft så olika höga hcg vid operation berodde på hur stor molan var och hur länge man gått med den. Ju större mola dessto mer hcg.

Han skrev även ut ett Pm som Linköpings universitets sjukhus givit ut för ett år sedan och där stod det klart och tydligt att om Hcg är normalt inom 8 v och inget annat uppkommit så är det gravförbud i 6 mån från skrapning som gäller.
    Men om Hcg inte sjunkit som det borde eller att molan blivit malign så gällde gravförbud 1 år.

Han trodde inte att det fanns högre risk för annan cancer eftersom mola inte är en cancer utan bara beter sig som en.

Ca 1 % av alla molor behövde tas bort med hjälp av cellgifter.

Men som sagt hela tiden talade han om att all var uppskattningar och att man helt enkelt inte visste.
    Men förmodligen var det väldigt mycket "livrem och flytväst" Alltså man tar det säkra före.

Mitt Hcg prov sen o Torsdags visade 230, alltså klart neråt. Men mitt förtroende för läkaren sjönk då han erkännde att han glömt att skicka mig svaret. Har alltså gått med en klump i magen och oroat mig för att han hade GLÖMT!
    Dock hade patologen hittat något i min mola som avvek ifrån standarnden för kompletta och partiella molor, och tyckte att uppföljning skulle ske....
    Men läkaren menade på att eftersom Hcg:t sjunker så bra så behövde vi inte oroa oss utan allt går enligt plan.

Så till sist.... Jag gjorde något som jag nu skäms lite över.....
    Han ville göra ett vul för att se så att allt såg bra ut, (jag avskyr gynundersökningar!) Jag frågade om det verkligen var nödvändigt eftersom hcg sjunker, men han tyckte att det vore bra eftersom det står i LiU:s uppföljningsplan att det ska göras. Så motvilligt klädde jag av mig och hoppade upp i gynstolen.
    Så berättade jag att det var bland det värsta jag vet och då började han jämföra med att gapa hos tandläkaren!!
    Så öppnas dörren och en sköterska dyker upp... Dom hissade mig högt högt... men jag la bara upp ena benet.....
    Sen kände jag bara att jag inte klarade mer och sa -nej jag vill inte och hoppade ner från stolen.

Efteråt var han precis som innan och sa bara att det inte gjorde något för det var ju bara en rutingrej och om det hade varit nödvändigt så hade han "pockat" mer för att jag skulle göra det......
    Men nu känner jag mig lite barnslig.....

Jaja... huvudsaken är att hcg sjunker som det ska, det visar ju på att allt är som det ska.

Kramar

• Epelino

Hur många gånger har ni träffat läkaren efter att molan tog bort?
    Det verkade inte som om vi skulle ses nåt mer nu han o jag....

• wass

Hej

Jag minns inte hur många gånger jag har träffat läkaren, men en hel del kan jag lova. Jag kommer att ta blodprover va 14 dag tills februari näst år. Nästa gånga jag skall träffa läkare för undersökning är mars nästa år.

Jag tycker att du har fått ganska bra info från din läkare, intressant att läsa.
    Mitt hcg har varit på 0,1 sen i september hoppas att det håller sig så!

Kram & tack för info.

• Anonym (kommer igen)

Man blir ju lite förbryllad; Jag var 16+4 vid skrapning och enligt barnmorskan så var molan större än ett foster i vecka 17. Gynläkaren sa också att han tog ut mycket 'material' -men jag hade bara 11000 i hcg. Hur långt gångna och stora var ni som hade högre värde?
    Jag har precis fått svar på mitt hcg värde, 2 veckor efter skrapning, och det var 21!!!!! Fattade ingenting. Var inställd på att det skulle vara några tusen i alla fall.

Jag har bara träffat läkaren 1 gång och tror inte vi kommer ses nå mer. Så man har ju inte så stor chans att ställa fler frågor och dagen för skrapningen så hade man ju annat i huvudet. Själva ingreppet är ju läskigt i sig så jag frågade nog för lite. Men det låter ju konstigt att ni får uppföljning med VUL, det har jag inte hört nåt om. Jag får nog ta och ringa och höra mig för. Hur långt efter skrapning har ni fått VUL?

• Epelino

Anonym (kommer igen);

Tror att återkontroll med Vul bara gäller vid komplett mola. Eftersom risken att den börjar växa igen är högre.
    Men kolla med läkaren för säkerhets skull.

Lycka till!

• Anonym (kommer igen)

Hur kan det skilja så mycket på våra värden? Kanske är det för att jag hade partiell mola. Antar att jag inte kan släppa möjligheten att det INTE var en mola...men nu är det ju så. Men man vill ju inte släppa hoppet liksom.

• SuperMajjsan

Jag tror att värdet skiljer så mycket just på grund av partiell eller komplett mola.. fast å andra sidan hade jag en komplett men ''bara'' 20 000 i hcg innan skrapning, dock så var min mola ganska liten och inte alls så stor som den ''borde'' vara för att ha växt ända till v 16...

• wass

SuperM

va det nu på månadag som vi skulle ses? Jag jobbar i solna & kan ta mig lätt fram. Vart vill du ses?

• Anonym (kommer igen)

Nu har min läkare ringt! Fick äntligen chansen att ställa lite frågor! Lungröntgen ingår i 'standardupplägget' för alla molor enligt henne så jag skulle få en remiss. Uppföljning med vul tyckte de också bara var aktuellt vid komplett mola. Kändes skönt att få prata med nån och ställa frågor. Tyvärr stod hon på sig med 6 månaders förbudet...men det var ju väntat.
    Hon skulle t.o.m. ringa igen efter nästa hcg-prov! (jag tar var 14-dag) Så då får jag ladda med mer frågor...
    'blödning nästan obligatoriskt' stod det i artikeln ovan, hade ni andra blödningar? Jag hade inte det.
    Allt gott till er!

Svar på tråden Druvbörd / Mola