• SuperMajjsan

Druvbörd / Mola

Hej,

Jag fick ett missfall i v 16 (mitten av aug) och det konstaterades att det var en komplett mola

Någon annan som nyss fått detta konstiga, vedervärdiga pissiga besked och som vill följas åt längs den långa vägen mot en ny bebis, genom alla jobbiga provtagningar och läkarbesök och det jobbiga graviditetsförbudet...

• Svar på tråden Druvbörd / Mola
  • Epelino

Nu är mitt värde nere på 130, lite märkligt tycker jag att det inte hade sjunkit mer, men huvudsaken är ju att det sjunker!! Om 3 veckor ska jag alltså vara nere på under 5 för att allt ska vara normalt. Klart jag kommer vara... pepp, pepp, pepp!!

Nu ska det firas med ett stort glas rött ikväll!
    Ha en skön helg alla
    Kram

• Anonym (Ooops)

Jag är inte säker, det är flera saker som jag känner igen på båda varianterna av molor, men gissningsvis så säger jag partiell mola eftersom det verkar vara det vanligaste.
    Jag gick ju med molan i 26 veckor och det var först när jag födde min son och alla druvor kom ut med efterbörden som det upptäcktes...

Anonym (kommer igen) skrev 2009-11-24 23:45:24 följande:

Anonym (Ooops) skrev 2009-11-24 22:13:53 följande:[citat]Detta var snart 17 år sedan och då hade man nog inte så mycket kunskap om detta, så jag vet inte vad för slags mola jag hade. Vad är det för skillnad?Här finns svar på vad druvbörd/mola är med alla olika varianter:www.lakartidningen.se/store/articlepdf/8/895/...
  • wass

Epelino- det kommer att sjunka, men vad läkaran har sagt så kan det var lite segt ibland. Håll ut du är snart nere på 0

Min tur på tisdag att ta prover-spännd & nervös är jag! Men tar ett glas rött ikväll så tankarna försvinner!

Kram

• Anonym (kommer igen)

Jag tar också nytt prov på tisdag. Nervös förstås. 21 sist så man har ju höga förväntningar på att det ska ha sjunkit. Ljuspunkter: Nu är skotern framtagen från förådet:) + att jag orkar skotta all snö som vräkt ner de senaste dagarna. Det hade ALDRIG gått om jag fortfarande varit gravid:) Allt gott till er alla.

• wass

Då va det dags för prover igen. Hoppas att man får svar i eftermiddag!
    Igår tog jag svin sprutan, gissa om man sitter på jobbet halvkrasslig

Återkommer med Hcg svar!

• Anonym (orolig)

Hej!
    Jag blev operarad för druvbörd för 2 månader sedan.
    Jag är så himlan rädd för att molan skulle kunna börja växa igen och bli cancerartad.
    Vet någon om den kan göra det fast hcg värdet sjunker som det ska?
    Stiger/stannar Hcg värdet alltid om den börjar växa igen?

Hoppas någon vet

• wass

Hej Anonym

Jag fick en Mola & efter min operation så tog det 1 månad då fick jag Mola tillbaks & det visades att det va en elarkatrad och Hcg värdet hade ökat. Har fått cellgifter i ca:3månader. Mina värden idag ligger fortfarande på 0,1 och har varit så sen den 28/9 Om dina värden sjunker så ska du nog inte vara orolig, men jag fårstår din oro.

Kram

• Epelino

Hej Anonym
    Jag har faktiskt också haft de funderingarna, men min läkare sa att det inte kunde börja växa igen om hcg sjönk.
    Men be att din läkare tittar efter om du e orolig.

Wass; väntar spänt på dina provsvar!!

Kramar

• SuperMajjsan

Hej tjejer!

Nu är det ett tag sen jag var här, ha haft så mycket på jobbet och ingen ork över..
    Skönt att se att alla värde sjunker eller håller sig låga

Om hcg-värdena sjunker så ska det inte vara någon fara, om det hade funnits en risk att molan kom tillbaka utan att värdet ökade så hade man fått gå på VUL oftare.
    Jag har samma oro, det vi nog allihopa och kommer nog att ha ända tills vi får varsin liten bebis i famnen igen. Känns så himla skönt att ha er alla här och kunna dryfta oron med, att prata med dom som förstår så väl!

Jag har ju ett grav-förbud till april men kommer att argumentera stenhårt för att få det förkortat till feb (som då är 6 mån efter skrapning) då jag har hittat en massa artiklar som säger att man kan bli gravid igen efter 6 mån om man haft ett gynnsamt efterförlopp, dvs negativa hcg-värde inom 8 veckor, vilket jag hade.
    8 veckor efter skrapning hade jag 1,9. Dessutom är en av dessa artiklar skrivna av min läkare. Jag är tokpepp på att få argumentera! Vill ha bebbe nu!!!

Epelino; Till mig sa läkaren att värdet sjunker jättesnabbt de första veckorna och sedan tar det längre tid ju närmre 0 man kommer. Tänk i procent hur mycket det sjunkit istället, det gjorde jag och då blev det lite klarare

Wass: Hur var provet igår?

Kram till er alla!!!

• Epelino

SuperMajsan;
    Härligt att ha dig tillbaka, det här är ju ditt initiativ och jag är så glad över att du startat denna tråd, har inte hittat någon liknande på hela internet. Det är så skönt att byta tankar och erfarenheter.
    Jag tycker att du ska stå på dig ang gravförbudet, hur motiverar läkaren 8 månaders grav förbud? När det står överallt allt vid ett gynsamt förlopp krävs bara 6 mån.

Wass; Hoppas att allt är väl.....

Kommer igen; Hur gick ditt prov?

Hur många gånger har ni träffat läkare efter skrapningen? Har ni blivit kallade på återbesök?

Kram

Svar på tråden Druvbörd / Mola