• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • Stinky
    milizza skrev 2009-09-30 10:42:20 följande:
    Min granne bar alltid slöja. I våras separerade hon från sin man - de var från Iran eller Irak. (Minns aldrig vilket ) Nu bär hon inte slöjan längre. Och hon har nyss lärt sig cykla. Jag är jätte glad för hennes skull. Hon har kommit flera gånger och sagt hur roligt det är att "vara mer svensk" som hon utrycker det. Jag tycker att dom flesta muslimska kvinnor är kraftigt förtryckta av många anledningar: - lär sig ej svenska, då dom är fast i hemmet - ägnar sig inte åt någon hobby cykla, fotboll,fika osv - går aldrig någonsin på krogen, men deras män gör . Fattar inte riktigt det där. Tycker mest dom tvättar och handlar grönsaker i Alebaba. Men det är väll en fri vilja att leva så.
    Ja, tyvärr är det så i många hem. Men man kan inte säga att det är så i alla. Många muslimska kvinnor bär inte sjal.
  • CloudBerry the 1st

Ja jag tycker att det är bedrövligt att utlänska barn måste bli så illa behandlade. De får komma hit och smaka av trygghetskakan för att sedan bli tillbakaskickade till helvetet. Sjukt.

Låt alla barn och deras mammor få vara kvar. De som håller på i
    Rosengård och andras ställen ska därmot ut med huvudet före och med en jävligt hård spark i rumpan, sådant patrask kan sabba för räddningstjänsten i det land de kom ifrån för de förtjänar inte att vara i Sverige.

• Plutteli
    MijaMia skrev 2009-09-30 10:57:48 följande:
    Absolut. Vi får heller inte glömma att de tre abrahamska religionerna har en väldans massa gemensamt. Muslimer och judar har inget otalt alls med Jesus, Maria eller Josef.
    Precis, således brukar det vara rätt lugnt, många muslimer/judar får vara med på vanligt julfirande osv. Det är oftast mindre inriktningar (märkligt nog ofta med väldigt många svenskar i) som ställer till problem när det kommer till firanden i skolan.
  • Metrolifestyle

CloudBerry the 1st skrev 2009-09-30 11:00:05 följande:

Ja jag tycker att det är bedrövligt att utlänska barn måste bli så illa behandlade. De får komma hit och smaka av trygghetskakan för att sedan bli tillbakaskickade till helvetet. Sjukt. Låt alla barn och deras mammor få vara kvar. De som håller på i Rosengård och andras ställen ska därmot ut med huvudet före och med en jävligt hård spark i rumpan, sådant patrask kan sabba för räddningstjänsten i det land de kom ifrån för de förtjänar inte att vara i Sverige.
    Men det är ju barn som kastar sten på räddningstjänsten?
  • mrs Elliott
    MijaMia skrev 2009-09-30 10:50:56 följande:
    Alltså, det känns som om jag bor i ett annat universum.Jag känner ingen muslimsk kvinna som inte kan svenska. Tvärtom brukar de lära sig snabbare än männen.Känner heller ingen muslimsk kvinna som inte ägnar sig åt saker utanför hemmet. Här har vi massa tjej kvällar där de gör henna, fixar naglar, kollar på film, fikar, snackar skit som kvinnor gör rent allmänt.Däremot är det ganska många svenskar som vuxit fast i sina soffor framför sitt Nintendo. De gör aldrig någonting, besöker väldigt sällan släkt och vänner. Förtryckta människor!!!!Och gå på krogen? Jag är svensk, icke muslim. Och har aldrig i mitt liv satt min fot "på krogen". Min man är afrikansk muslim och har heller aldrig satt sin fot på krogen. Eftersom troende muslimer inte dricker, anser de nog att krogen är ganska överskattad. Känner heller inte en enda gift muslimsk man som går på krogen.Ali baba är för övrigt en excellent butik
    Visserligen är det 7 år sedan jag bodde och arbetade i Malmö på Möllevången och ute i förorterna ,men visst tusan fanns det MASSOR med muslimska kvinnor som inte gick hemifrån och som inte talade svenska .Jag undrar också ibland om du bor i ett annat universum . Min väninna (muslim) bedrev bla dörrknackning för att få dessa kvinnor att ta större del i svenska samhället ,och vad jag förstår så är det här fortfarande ett problem i Malmös förorter .Tydligen så har det skett mirakel på 7 år och alla därute inklusive de nyanlända har vips inegrerats ,lärt sig svenska ,anammat jämställdhetsnormer och accepterat svensk skolplan ;)
  • Beautifully Human

"kan förstå frustrationen över att några extremistgrupper plötsligt dikterar villkoren. Mänskligheten består av individer, inte grupper och de som flytt till Sverige för att komma undan förtryck och förföljelser ska självklart inte tvingas på det som de flytt från.

Det borde vara en självklarhet men debatten om muslimer verkar ha blivit så infekterad och onyanserad att det knappast går att diskutera saken utan att bli kallas rasist. "

Absolut. Vem har infekterat debatten?
    Jag tror vi alla vet svaret på den frågan.
    Kan det vara alla som skriker kvinnoförtryck så fort se skymtar en hijab?
    Eller alla som tror att muslimerna ska förslava och kolonialisera sverige?

Jag har läst på mycket skit och rent förtal om islam på FL att jag skulle kunna skriva en bok om det. Och det är SYND. För i slutänden handlar det om okunskap.

Många kan inte debattera utan att ta till person angrepp eller dra orelevanta paralleller "Min mosters, farmors kusins polare var gift med en muslimsk man som inte orkade bre sin egen macka".
    Som Johanna skriver så består mänskligheten av INDIVIDER.

Samtidigt som vi måste lära oss att ta in kunskap utan att sucka och stöna och tro vi redan VET allt, måste invandrare respektera att vi gör saker annorlunda och inte är sämre människor för det.

Men det är skita viktigt att inte glömma bort att vi ÄR individer.

• Nintendo

Ja, jag oroas av invandringen.

Jag håller med dig TS att samhället tvingar invandrarna utanför samhället. Integrationen är totalt misslyckad.

Det jag oroar mig mest över är att Sverige tar emot så många invandrare när vi inte ens klarar av att ta hand om vårt eget folk. Om vi inte kan hjälpa svenskarna som mår dåligt och har det svårt, hur ska vi då kunna hjälpa invandrarna som kanske mår ännu sämre? Nej, jag tycker att det är konstigt att man tar hit männsikor som man säger sig ska hjälpa men bara sätter i en lägenhet och ger lite pengar till mat. Många mår väldigt dåligt pga hemska upplevelser från sitt hemland och det enda vi gör är att isolera dom.

• CloudBerry the 1st
    200908291 skrev 2009-09-30 11:07:31 följande:
    CloudBerry the 1st skrev 2009-09-30 11:00:05 följande: Men det är ju barn som kastar sten på räddningstjänsten?
    Barn? Är de under 10?

Man är inte ett barn bara för att man är under 18.
  • Metrolifestyle
    Nintendo skrev 2009-09-30 11:09:34 följande:
    Ja, jag oroas av invandringen. Jag håller med dig TS att samhället tvingar invandrarna utanför samhället. Integrationen är totalt misslyckad. Det jag oroar mig mest över är att Sverige tar emot så många invandrare när vi inte ens klarar av att ta hand om vårt eget folk. Om vi inte kan hjälpa svenskarna som mår dåligt och har det svårt, hur ska vi då kunna hjälpa invandrarna som kanske mår ännu sämre? Nej, jag tycker att det är konstigt att man tar hit männsikor som man säger sig ska hjälpa men bara sätter i en lägenhet och ger lite pengar till mat. Många mår väldigt dåligt pga hemska upplevelser från sitt hemland och det enda vi gör är att isolera dom.
    Sverige är dock bäst i Europa på integration.
  • Beautifully Human

mrs Elliott skrev 2009-09-30 11:08:32 följande:

Visserligen är det 7 år sedan jag bodde och arbetade i Malmö på Möllevången och ute i förorterna ,men visst tusan fanns det MASSOR med muslimska kvinnor som inte gick hemifrån och som inte talade svenska .Jag undrar också ibland om du bor i ett annat universum . Min väninna (muslim) bedrev bla dörrknackning för att få dessa kvinnor att ta större del i svenska samhället ,och vad jag förstår så är det här fortfarande ett problem i Malmös förorter .Tydligen så har det skett mirakel på 7 år och alla därute inklusive de nyanlända har vips inegrerats ,lärt sig svenska ,anammat jämställdhetsnormer och accepterat svensk skolplan ;)
    Nu känns det som du läste mitt inlägg med väldigt tjocka glasögon...

Jag känner mig puckad som hela tiden sitter och upprepar mig.
    INTEGRATIONS POLTIKEN SUGER!

Jag känner på allvar ingen muslimsk kvinna som aldrig går och fikar med sina kompisar.
    Och tills det bli lag att gå på krogen kommer inte jag heller att göra det.

Vem accepterar inte svensk skolplan?

Jämställdhetsnormer hit och dit. Jag tycker vi överdriver i sverige, här kan man inte vara mammaledig eller baka bullar utan att bli "förtrycka sig själv".

Det finns utrymme åt alla. Kvinnoförtryckare är dock inte välkomna någonstans.

Varför läser folk bara det de vill läsa? Känns som jag upprepar mig i oändlighet.
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?