• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • Muneca

Wow, här ska jag nog inte ens börja debattera eller läsa. Men är glad för alla de som tycker som jag (självklart har alla rätt till sin åsikt).

Hade jag inte kommit till Sverige så hade jag inte levt idag, så tack Sverige för att ni tog emot mig.

En annan sak jag kom o tänka på häromdagen.. har ofta hört svenskar säga: Ni invandrare kommer hit och tar våra jobb och förstör..

nr. 1 - Oftast får invandrare inga jobb just för att de är invandrare.

nr. 2 - Är det två lika kompetenta människor som söker samma jobb och den ena är svensk medans den andre är invandrare, så får svensken till 99% jobbet.

nr. 3 - Har du någonsinn mist ett jobb framför en invandrare så är det till 100% för att du saknar mindre kompetens än vad denne gör, annars hade du blivit vald.

nr. 4 - Som invandrare får man jobba dubbelt så hårt för att ens få hälften av det som en jämnlik svensk får.

Personligen så ser jag skillnad mellan blattar och invandrare.. jag kallar de som förstör och inte ens vill försöka att anpassa sig för "blattar", men de som försöker vara goda medborgare precis som vilken annan är i mina ögon invandrare.

Tack för ordet, nu lämnar jag denna tråd - tror att jag kan komma att fastna här hela dagen annars, har inte riktigt den tiden att ge.
    {#lang_emotions_sunny}

• Metrolifestyle

CloudBerry the 1st skrev 2009-09-30 11:14:57 följande:

Barn? Är de under 10? Man är inte ett barn bara för att man är under 18.
    Så 17-åringar ska vi kasta ut?
  • Hayati
    Muneca skrev 2009-09-30 11:17:38 följande:
    Wow, här ska jag nog inte ens börja debattera eller läsa. Men är glad för alla de som tycker som jag (självklart har alla rätt till sin åsikt).Hade jag inte kommit till Sverige så hade jag inte levt idag, så tack Sverige för att ni tog emot mig.En annan sak jag kom o tänka på häromdagen.. har ofta hört svenskar säga: Ni invandrare kommer hit och tar våra jobb och förstör..nr. 1 - Oftast får invandrare inga jobb just för att de är invandrare.nr. 2 - Är det två lika kompetenta människor som söker samma jobb och den ena är svensk medans den andre är invandrare, så får svensken till 99% jobbet.nr. 3 - Har du någonsinn mist ett jobb framför en invandrare så är det till 100% för att du saknar mindre kompetens än vad denne gör, annars hade du blivit vald.nr. 4 - Som invandrare får man jobba dubbelt så hårt för att ens få hälften av det som en jämnlik svensk får.Personligen så ser jag skillnad mellan blattar och invandrare.. jag kallar de som förstör och inte ens vill försöka att anpassa sig för "blattar", men de som försöker vara goda medborgare precis som vilken annan är i mina ögon invandrare.Tack för ordet, nu lämnar jag denna tråd - tror att jag kan komma att fastna här hela dagen annars, har inte riktigt den tiden att ge.
  • mrs Elliott
    MijaMia skrev 2009-09-30 11:16:21 följande:
    mrs Elliott skrev 2009-09-30 11:08:32 följande:
    Nu känns det som du läste mitt inlägg med väldigt tjocka glasögon...Jag känner mig puckad som hela tiden sitter och upprepar mig.INTEGRATIONS POLTIKEN SUGER!Jag känner på allvar ingen muslimsk kvinna som aldrig går och fikar med sina kompisar.Och tills det bli lag att gå på krogen kommer inte jag heller att göra det.Vem accepterar inte svensk skolplan? Jämställdhetsnormer hit och dit. Jag tycker vi överdriver i sverige, här kan man inte vara mammaledig eller baka bullar utan att bli "förtrycka sig själv".Det finns utrymme åt alla. Kvinnoförtryckare är dock inte välkomna någonstans.Varför läser folk bara det de vill läsa? Känns som jag upprepar mig i oändlighet.
    "Många kan inte debattera utan att ta till person angrepp eller dra orelevanta paralleller "Min mosters, farmors kusins polare var gift med en muslimsk man som inte orkade bre sin egen macka"."

Du gör precis samma sak Mija mia . Så fort någon delar med sig av sina erfarenheter av invandrare ,så slänger du fram en totalt ovidkommande paralell om svenskar . Du indirekt idiotförklarar folk ,och på det viset vänder man ingen opinion . Folk MÅSTE ha rätt till sina dumma frågor och ta del av debatten . Jag skulle med lätthet kunna möta dina påståenden om svenska män med ett "ja jag har då aldrig träffat en svensk man som super på helgerna ,vart bor du någonstan" Fattar du min poäng? Annars vet du att jag håller med dig om det mesta du skriver ,MEN du är inte tillräckligt objektiv .
  • mrs Elliott
    Muneca skrev 2009-09-30 11:17:38 följande:
    Wow, här ska jag nog inte ens börja debattera eller läsa. Men är glad för alla de som tycker som jag (självklart har alla rätt till sin åsikt).Hade jag inte kommit till Sverige så hade jag inte levt idag, så tack Sverige för att ni tog emot mig.En annan sak jag kom o tänka på häromdagen.. har ofta hört svenskar säga: Ni invandrare kommer hit och tar våra jobb och förstör..nr. 1 - Oftast får invandrare inga jobb just för att de är invandrare.nr. 2 - Är det två lika kompetenta människor som söker samma jobb och den ena är svensk medans den andre är invandrare, så får svensken till 99% jobbet.nr. 3 - Har du någonsinn mist ett jobb framför en invandrare så är det till 100% för att du saknar mindre kompetens än vad denne gör, annars hade du blivit vald.nr. 4 - Som invandrare får man jobba dubbelt så hårt för att ens få hälften av det som en jämnlik svensk får.Personligen så ser jag skillnad mellan blattar och invandrare.. jag kallar de som förstör och inte ens vill försöka att anpassa sig för "blattar", men de som försöker vara goda medborgare precis som vilken annan är i mina ögon invandrare.Tack för ordet, nu lämnar jag denna tråd - tror att jag kan komma att fastna här hela dagen annars, har inte riktigt den tiden att ge.
    *ANDAS UT* Äntligen en invandrare i den här diskussionen .
  • TessaS

Ja, jag oroar mig för sättet vi tar emot och hanterar invandringen idag, inte ATT det kommer invandrare för det ser jag bara som positivt.

• CloudBerry the 1st
    200908291 skrev 2009-09-30 11:18:43 följande:
    CloudBerry the 1st skrev 2009-09-30 11:14:57 följande: Så 17-åringar ska vi kasta ut?
    Om de beter sig som idioter och ger sig på räddningstjänsten när de ska göra sitt jobb? Tveklöst ja, med en hård spark i archlet.
  • jweiler

Jag är oroad över invandringen pga. av att se hur Sverige är idag. Hög arbetslöshet, inga lediga bostäder, väldigt många hemlösa och i missbruk.

Jag tycker vi ska ta hand om de som bor i Sverige först och främst.

Och då menar jag ta hand om alla som bor i Sverige, skit samma vilken religion eller ursprung.

Jag är emot arbetsinvandring, flyktinginvandring eller studentinvandrig. Jag tycker inte Sverige ska släppa in några vare sig dom är tyskar, polacker eller irakier. Iallafall inte förräns vi har fått ordning på vårt land.

Tycker det är tråkigt att folk ska blanda in vilken jäkla religion folk har bara för att man inte vill ha mer invandring. Bara för att man vill flytta(fly) till sverige behöver väl det inte betyda att man automatiskt är muslim?

Bara för att jag inte vill ha hitt mer folk från utlandet behöver inte det betyda att jag är islamofob eller rasist/nazist! Jag vill inte ha hit nån! Iallafall inte förräns alla i Sverige har ett jobb och en bostad.

• Metrolifestyle

CloudBerry the 1st skrev 2009-09-30 11:29:48 följande:

Om de beter sig som idioter och ger sig på räddningstjänsten när de ska göra sitt jobb? Tveklöst ja, med en hård spark i archlet.
    Om de är födda i Sverige då?
  • Stårschan
    200908291 skrev 2009-09-30 11:33:29 följande:
    CloudBerry the 1st skrev 2009-09-30 11:29:48 följande: Om de är födda i Sverige då?
    Fängelse!
    Utan tvivel är man inte riktigt klok - Tage Danielsson
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?