• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • Elenas hasselbackspotatis 86
    Grätchen skrev 2009-09-30 01:24:54 följande:
    Jättebra Inte afasi... det är jobbigt. Även att flytta till Grekland om du inte kan språket.Men sov gott.
    Hahahahahahaha vi ska se hur bra det går, hur du lyckas med att själv vara en invandrare ! Du kan inte språket så du får inget jobb --> du får bo i de fattigaste delarna av Athen (o där kan vi snacka "getto", någonting som inte finns i närheten av södertälje... ... ...) och du kommer själv att bli en av dess hatade invandrare som bara förstör samhället.

Du kommer bo med kakkerlackorna.

Vet du vad det värsta är, att DU HAR ETT VAL ATT FLYTTA DIT.

De invandrare som du så ilsket hatar har inget val. De har kommit till sverige under krigstider, en flytt mellan liv o död. De har upplevt så mycket mer än du bara kan drömma om. Barnen har sett sina familjemedlemmar dödas framför dom, soldater har skjutit mot dom... Hur tror du att du själv skulle tackla en sådan situation? Hur skulle dina barns liv se ut med sådanna minnen? (det jag försöker säga är INTE att det är anledningen till att det finns ett FÅTAL invandrare som begår brott, utan att man ska förstå vad som finns inombords på de flesta av alla de invandrare du möter på ica...). Jag blir inte klok på dig. Du har ingen förståelse o ingen insyn, du är patetisk o pinsam o jag irriterar mig på mig själv för att jag ens bemödar mig att svara på dina dumheter ---> men kan jag få upp förståelsen för någon så är det bra.
  • Metrolifestyle
    jweiler skrev 2009-09-30 11:32:58 följande:
    Jag är oroad över invandringen pga. av att se hur Sverige är idag. Hög arbetslöshet, inga lediga bostäder, väldigt många hemlösa och i missbruk. Jag tycker vi ska ta hand om de som bor i Sverige först och främst. Och då menar jag ta hand om alla som bor i Sverige, skit samma vilken religion eller ursprung. Jag är emot arbetsinvandring, flyktinginvandring eller studentinvandrig. Jag tycker inte Sverige ska släppa in några vare sig dom är tyskar, polacker eller irakier. Iallafall inte förräns vi har fått ordning på vårt land. Tycker det är tråkigt att folk ska blanda in vilken jäkla religion folk har bara för att man inte vill ha mer invandring. Bara för att man vill flytta(fly) till sverige behöver väl det inte betyda att man automatiskt är muslim? Bara för att jag inte vill ha hitt mer folk från utlandet behöver inte det betyda att jag är islamofob eller rasist/nazist! Jag vill inte ha hit nån! Iallafall inte förräns alla i Sverige har ett jobb och en bostad.
    Hur samhällsekonomisk synvinkel vore det katastrof om vi inte hade arbetslöshet. Om du inte vill ha någon typ av invandring då måste nog vi svenskar se till och producera bra mycket fler barn.
  • CloudBerry the 1st
    200908291 skrev 2009-09-30 11:33:29 följande:
    CloudBerry the 1st skrev 2009-09-30 11:29:48 följande: Om de är födda i Sverige då?
    Då borde de få ett kok stryk och tas om hand på samma sätt som andra farliga brottslingar tas om hand.

Det finns inget mycket som gör mig så förbannad som dessa snorungar. Att ingen bara går dit och ta ner dem på jorden en gång för alla.
  • Beautifully Human

mrs Elliott skrev 2009-09-30 11:21:11 följande:

"Många kan inte debattera utan att ta till person angrepp eller dra orelevanta paralleller "Min mosters, farmors kusins polare var gift med en muslimsk man som inte orkade bre sin egen macka"."Du gör precis samma sak Mija mia . Så fort någon delar med sig av sina erfarenheter av invandrare ,så slänger du fram en totalt ovidkommande paralell om svenskar . Du indirekt idiotförklarar folk ,och på det viset vänder man ingen opinion . Folk MÅSTE ha rätt till sina dumma frågor och ta del av debatten . Jag skulle med lätthet kunna möta dina påståenden om svenska män med ett "ja jag har då aldrig träffat en svensk man som super på helgerna ,vart bor du någonstan" Fattar du min poäng? Annars vet du att jag håller med dig om det mesta du skriver ,MEN du är inte tillräckligt objektiv .
    Jag tror du missuppfattar mig. Jag drar paralleller för att det känns som om folk blivit hemmablinda. Tycker det är skitviktigt att man slutar fokusera på allt det negativa invandrare gör och börjar utveckla en vilja att ens göra något.
    Jag är absolut inte ute för att idiotförklara någon, jag tål att höra när jag har fel och förväntar mig detsamma från folk.
    Jag saknar exempel i det stora perspektivet och idiotförklarar snarare exemplen än människorna bakom den.
    Jag vill påvisa att det svenskar anklagar invandrare för, gör vi många gånger själva! Vi måste tänka lääääängre.

Varför ska jag bara sitta och le när folk drar upp exempel efter exempel om hur kvinnoförtryckande, galna, våldsbenägna invandrare är? Många behöver en realitycheck!

Objektivitet...nej jag är säkert inte alltid objektiv.
    Men jag har gång på gång påpekat att invandrare också har ett ansvar, liksom svenskar, it takes two to tango och hittills har jag mest sett hur folk anser att det banne mig är invandrarnas ansvar att rycka upp sig och ta sig ut i samhället.

Och jag håller inte med. Det är vårt ansvar också. Men det betyder INTE att jag anser att allt är svenskarnas fel. Det har jag sagt massor av gånger nu.

Man sitter och diskuterar...och så kommer någon och säger "Jag åkte buss igår, han som körde vägrade tilltala mig för att jag var kvinna, han var säkert muslim vettu!"

Om det nu är så att det har blivit en fenomen med män som vägrar tilltala kvinnor (jag HAR verkligen inte stött på det), så är det självklart att man ska lösa de problemen, men jag tappar all objektivitet och fokus när nivån hela tiden sjunker.

Det är därför jag aldrig skulle kunna bli politiker eller lärare
    En svaghet? Absolut.
  • Metrolifestyle
    Stårschan skrev 2009-09-30 11:36:20 följande:
    Fängelse!
    Kasta en 17-åring i fängelse för att han kastar sten skulle nog förvärra situationen ytterligare.
  • Zamorak

mrs Elliott skrev 2009-09-30 11:23:14 följande:

*ANDAS UT* Äntligen en invandrare i den här diskussionen .
    Varför e de så viktigt att en invandrare kommer in i diskutionen?
  • Metrolifestyle

CloudBerry the 1st skrev 2009-09-30 11:37:36 följande:

Då borde de få ett kok stryk och tas om hand på samma sätt som andra farliga brottslingar tas om hand. Det finns inget mycket som gör mig så förbannad som dessa snorungar. Att ingen bara går dit och ta ner dem på jorden en gång för alla.
    Att vi ska lägga mer resurser på de utsatta områderna håller jag helt med om men att ge dem ett kok stryk känns lite för medeltid för mig.
  • TheCoopers
    Zamorak skrev 2009-09-30 11:40:45 följande:
    mrs Elliott skrev 2009-09-30 11:23:14 följande: Varför e de så viktigt att en invandrare kommer in i diskutionen?
    Undrar jag med ....
    I'm the me I choose to be ...
  • Zamorak
    200908291 skrev 2009-09-30 11:43:01 följande:
    CloudBerry the 1st skrev 2009-09-30 11:37:36 följande:
    Att vi ska lägga mer resurser på de utsatta områderna håller jag helt med om men att ge dem ett kok stryk känns lite för medeltid för mig.
    Brandmännen har bra tryck i slangarna...Bara och använda på di små gossarna som stör
  • TheCoopers
    200908291 skrev 2009-09-30 11:43:01 följande:
    CloudBerry the 1st skrev 2009-09-30 11:37:36 följande: Att vi ska lägga mer resurser på de utsatta områderna håller jag helt med om men att ge dem ett kok stryk känns lite för medeltid för mig.
    I'm the me I choose to be ...
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?