• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • TheCoopers
    Vasen skrev 2009-09-29 08:23:31 följande:
    Nej. Bor i ruskiga Malmö och har aldrig haft några problem på McDonalds (fast jag är ju gammal och ful så det skulle ju vara konstigt om någon svensk som invandrare ville ha mitt nummer ).
    I'm the me I choose to be ...
  • Beautifully Human
    TheCoopers skrev 2009-09-29 08:17:48 följande:
    Fast om dina åsikter om invandrare grundar sig på hur lång tid det tar att få en hamburgare så tror jag inte att du ansträngt dig nog för att upplysa dig själv om hur verkligheten ser ut .Jag undrar varför alla invandrare får "lida" för vad 10 st gör ? Varför gäller inte samma resonemang svenskar ?- Om en invandrare tränger sig före i kön : Då gastar man genast om att detta är Sverige och här har man minsann lagar och regler .Om en svensk gör samma sak : ja då är han en idiot ... men inte fan skyller man på alla svenskar för det .Very peculiar !
    Exakt min poäng. Det är mycket intressant att observera.
  • aprilsill

Jag är inte oroad. Vi lever i ett bra land och ingen i dagens Sverige behöver svälta, varför ska vi inte ta emot invandrare då?

• Lavish

Ja visst är jag oroad! Bor själv i ett områden med ca 85% boende med annan bakgrund än svensk. Allra mest är jag oroad för dem, för hur de behandlas, hur de ska må och klara sig. Men kommer utvecklingen fortsätta som idag så är jag orolig för oss alla. Motsättningar måste kunna lösas på ett bättre sätt, annars kommer saker bara förvärras.

Att jag är orolig är inte alls samma sak som att jag är emot invandrare eller invandring. Jag tycker vi ska öppna gränserna och släppa in alla som vill komma in. Jag har aldrig förstått varför en person född med svenskt medborgarskap ska ha en granterad plats i en paradisisk tillvaro medan många födda med andra medborgarskap endast ska ha rätt till det motsvarande helvettet.

• solvindoch vatten
    turgut skrev 2009-09-29 02:25:39 följande:
    Tittar du inte på TV? Rör du dig inte ute i samhället? Sverige är ofattbart svenskt. Vår nyblivna nationalsång sjungs till höger och vänster. Folk springer omkring i blågula t-shirts, hänger flaggan på balkongen och vrålar SVÄÄÄÄÄRJÄÄÄ när vårt halvkassa fotbollslandslag vinner på att motståndarna gör självmål. Det har aldrig varit fult att vara svensk. Och flytta inte till Teheran. Teheran ligger inte i ett tolerant, demokratiskt land. Som Sverige.
    Tycker inte att du har någon poäng i dina inlägg. Folk berättar om HUR dåligt bemötta de har blivit av just invandrare och JA det var invandrare det handlade om nu inget annat svenskarna kan man ju diskutera i en annan tråd eller hur? OM man uppfattar en utländsk grupp som "hotfulla" så gör man ju det, det är inte rasistiskt för det. Man märker väll om man känner sig hotad eller inte. MÅNGA utlänningar är rasister så dem är det inget kul att träffa, förstå det. Ta inte folk bakom ryggen du har ju tydligen inte samma erfarenhet som andra. Visst ska man inte dömma hela folket för det men är det problem så är det ju!
  • Undret Gilan
    Nannasan skrev 2009-09-29 08:22:45 följande:
    Haha, nej, självklart inte!!! Läs HelenaMarias kommentar nedanför din egen!Nej, men det var kanske jag som uttryckte mig klumpigt. Men som sagt så känner jag socionomer som jobbar i Malmö som känner till att invandrare kommer hit, skriver över alla sina ägodelar på sina barn och får sedan socialbidrag för att de har det så fattigt och dåligt ställt... Sedan att barnen äger bilar och affärsverksamheter som drar in massa pengar kan socialen INTE GÖRA NÅGOT ÅT! Hur knäppt är inte det? Innan jag fick höra detta så trodde jag på fullt allvar att alla som sa att "invandrare bara kommer hit och lever på andra som faktiskt arbetar" bara var missnöjda med sina egna liv och ville ha något att skylla på. Jag har faktiskt ändrat mig lite i den frågan.Ett annat exempel är par som lever ihop men som anmält att de bor ensamma för att på så sätt få mer pengar.Bara några av exemplen som gjort att jag inte är lika öppen mot invandringen längre.Min största utmaning är att försöka att ALDRIG ha med mina fördomar när jag möter någon med annan etnisk bakgrund (säkrast att hålla sig till det uttrycket, känner jag). Det är inte alltid så lätt, men jag vill ge varje enskild människa en chans att bli bemött på det sätt som alla förtjänar - fritt från fördomar.
    Men så gör ju massor utav svenskar med?! Ska vi då börja sterelisera alla och dö ut?
    ~~¤*Förlovad*¤~~
  • Stårschan
    aprilsill skrev 2009-09-29 08:27:09 följande:
    Jag är inte oroad. Vi lever i ett bra land och ingen i dagens Sverige behöver svälta, varför ska vi inte ta emot invandrare då?
    Därför att våra skattepengar behövs till att ta hand om dem som redan bor i landet. Biståndspengar kan göra bättre nytta på andra ställen.
    Utan tvivel är man inte riktigt klok - Tage Danielsson
  • Beautifully Human
    Nannasan skrev 2009-09-29 08:22:45 följande:
    Haha, nej, självklart inte!!! Läs HelenaMarias kommentar nedanför din egen!Nej, men det var kanske jag som uttryckte mig klumpigt. Men som sagt så känner jag socionomer som jobbar i Malmö som känner till att invandrare kommer hit, skriver över alla sina ägodelar på sina barn och får sedan socialbidrag för att de har det så fattigt och dåligt ställt... Sedan att barnen äger bilar och affärsverksamheter som drar in massa pengar kan socialen INTE GÖRA NÅGOT ÅT! Hur knäppt är inte det? Innan jag fick höra detta så trodde jag på fullt allvar att alla som sa att "invandrare bara kommer hit och lever på andra som faktiskt arbetar" bara var missnöjda med sina egna liv och ville ha något att skylla på. Jag har faktiskt ändrat mig lite i den frågan.Ett annat exempel är par som lever ihop men som anmält att de bor ensamma för att på så sätt få mer pengar.Bara några av exemplen som gjort att jag inte är lika öppen mot invandringen längre.Min största utmaning är att försöka att ALDRIG ha med mina fördomar när jag möter någon med annan etnisk bakgrund (säkrast att hålla sig till det uttrycket, känner jag). Det är inte alltid så lätt, men jag vill ge varje enskild människa en chans att bli bemött på det sätt som alla förtjänar - fritt från fördomar.
    Jag vet jätte många svenskar som gör så, skriver sig på olika adresser för att få mer pengar.

Jag håller med om att problematiken existerar. MEN, de som gör detta är oftast INTE de som verkligen flytt krig och behöver hjälp.

Jag har inte mycket till övers för Migrationsverket t ex, men det kanske vi inte ska gå in på. Många gånger har den gruppen invandrare du pratar om inte flytt från krig, utan har en eller två lägenheter kvar i sitt hemland, de kommer hit och ser möjligheten att tjäna pengar på sättet du beskrev.

Om Migrationsverket var effektivare och hade större kunskaper skulle sådana här problem aldrig uppstå.

Jag har alltid sagt att man bör göra skillnad på invandrare och flyktingar.
    Jag anser absolut att beteendet du beskriver är oacceptabelt, men det är bara ännu ett bevis på sveriges misslyckade integrations politik.
    Men svaret på detta är absolut inte främlingsfientlighet!
  • Beautifully Human
    Lavish skrev 2009-09-29 08:27:53 följande:
    Ja visst är jag oroad! Bor själv i ett områden med ca 85% boende med annan bakgrund än svensk. Allra mest är jag oroad för dem, för hur de behandlas, hur de ska må och klara sig. Men kommer utvecklingen fortsätta som idag så är jag orolig för oss alla. Motsättningar måste kunna lösas på ett bättre sätt, annars kommer saker bara förvärras.Att jag är orolig är inte alls samma sak som att jag är emot invandrare eller invandring. Jag tycker vi ska öppna gränserna och släppa in alla som vill komma in. Jag har aldrig förstått varför en person född med svenskt medborgarskap ska ha en granterad plats i en paradisisk tillvaro medan många födda med andra medborgarskap endast ska ha rätt till det motsvarande helvettet.
    UNDERBART!
  • aprilsill
    Stårschan skrev 2009-09-29 08:32:02 följande:
    Därför att våra skattepengar behövs till att ta hand om dem som redan bor i landet. Biståndspengar kan göra bättre nytta på andra ställen.
    Så länge ingen svälter så tror jag allt skattepengarna räcker till.
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?