• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • Apolline
    Incommunicado skrev 2009-09-29 08:57:52 följande:
    De som lever på bistånd i Sverige som är svenskar är oftast de största rasisterna... hmm. Vill de ha bidragen för sig själva? Fram för fri invandring, de allra flesta kulturer och grupper av människor är hårt arbetande, särskilt de som aldrig tidigare haft bidrag...
    Håller med!
  • Beautifully Human
    Stårschan skrev 2009-09-29 09:00:32 följande:
    Jag tycker redan att den har en negativ effekt på den jämställda syn på män och kvinnor vi haft i Sverige. Helt plötsligt kallas unga svenska tjejer horor och madrasser för att de inte har överbeskyddande storebröder. Invandrarkillar (jo, jag har själv diskuterat med välutbildade sådana på universitetet) är av åsikten att svenska tjejer duger till att knulla med, men sedan ska man åka hem till hemlandet och hämta hem en oskyld att gifta sig med - någon som duger att uppfostra barnen enligt det gamla patriarkala mönstret. Svenska män blir utestängda från badhus vissa tider för att det ska tas hänsyn till kvinnor som inte får bada i närvaro av män. Svenska åldringar som har varit med och byggt upp samhället får det sämre för att pengarna inte längre räcker till dem. Skolan har försämrats drastiskt sedan jag själv gick i den. (Och ja, jag är medveten om att det till stor del beror på att Sverige levde över sina tillgångar på lånade pengar under min uppväxt). Skolavslutningar ska inte få firas i kyrkan av hänsyn till barn från andra religioner, vi har fått gängbildningar i fattiga bostadsområden med övervägande delen invandrare. Sen kanske var och en av dessa händelser har vettiga förklaringar som helt klart ligger utanför den enskilde hjälpsökande invididen, men faktum kvarstår att asylinvandringen har negativa följder för Sverige. Det måste finnas vettiga jobb åt alla, och folk måste integreras i betydligt större utsträckning om det här ska funka.
    Så innan invandringen blev en svensk tjej ALDRIG kallad hora?

Kul att du tog upp just detta exempel, det fanns nämligen en tråd här på FL förra veckan (som tyvärr togs bort) där några tjejer snackade om hur de gäääääärna vill ha sex med afrikaner, men GIFTA sig, det ska man göra med Anders från Svedala.
    Exakt så var resonemanget.
    Sex skulle de gärna vilja ha med en sexig afrikan, men ett förhållande?
    "Nej - för guuuuuud han kanske är muslim! Och Afrikan! Det SKRIKER kvinnoförtryckare! Och tänk på alla kulturkrockar!!!
    Men han får gärna sätta på mig 7 dagar i veckan"

Two sides to every story.
  • Beautifully Human
    EnilemmE skrev 2009-09-29 09:06:03 följande:
    Då får de nog jobba lite hårdare..Vi kanske kan skicka en handbok till alla de länderna..
    Va???? Jag tror vi snackar på helt olika nivåer. Ingen idé att fortsätta.
  • Damien och Adrian
    Undret Gilan skrev 2009-09-29 09:08:45 följande:
    En bekant till mej för ett par år sedan satt och gnällde en kväll över att han vararbetslös pga alla invandrare tar hans jobb. Han var då 24 och trött på att bo hemma.När någon sen frågade om han hade kontaktat soc om hjälp så svarade han-Ja men de jävlarna hjälper ju bara alla invandrare som kommer hit och lever på bidrag för att de inte orkar jobba.Ofta man hör liknande saker från rasister.
    väldigt vanligt.
    stolt mamma till Damien (070913) och en till kille, Adrian, på G (BF 11 nov)
  • Beautifully Human
    Incommunicado skrev 2009-09-29 09:07:08 följande:
    ska du t ex lösa konflikten mellan Israel och Palestina? Ingen annan har lyckats....
    Hon ska skicka en handbok :)

Smart va?
  • CeeJay

Ja, jag är oroad över invandringen. Jag är orolig över att regeringen inte "tar hand" om de som flyttar hit, att de hamnar på ett och samma ställe och aldrig kommer in på arbetsmarknaden. Det tror jag skapar ett trist samhälle och risken för brott ökar (och det handlar naturligtvis inte om att "nysvenskarna" blir brottslingar för att de kommer från andra länder utan för att de hamnar utanför samhället, det gäller även "gammelsvenskar" som hamnar i "dåliga" samhällen med mycket arbetslöshet och utanförskap).

• Stårschan
    Lavish skrev 2009-09-29 08:58:21 följande:
    Jag tycker garanterat att vi kan bjuda på en bra bit sämre till. Eftersom vi fortfarande har det mycket bättre än andra. Varför ska vi ha det bättre?
    Men ska vi vara mamma åt hela världen? Ska vi låta alla som det är lite synd om komma hit och ta del av vårt välfärdssystem bara för att ledarna i andra länder är korrupta? Ska vi verkligen agera som en hunsad tjej som stannar kvar hos en misshandlande make bara för att "han har ju problem och jag måste hjälpa honom"? Ska vi inte ha NÅGRA gränser? Vilka ska vi ställa krav på? När är det OK att säga att vi inte pallar mer om vi ska ha kvar grunden för vårt demokratiska system? Till vem är det OK att säga att "Nej tyvärr, du är inte välkommen här"? Den som inte vill ta en vanligt svenssonjobb utan börjar importera småflickor från Balkan istället?
    Utan tvivel är man inte riktigt klok - Tage Danielsson
  • TheCoopers
    EnilemmE skrev 2009-09-29 09:06:03 följande:
    Då får de nog jobba lite hårdare..Vi kanske kan skicka en handbok till alla de länderna..
    Handbok i att vara svensk ?

*RYSER*

Vilken människosyn

Skrämmande
    I'm the me I choose to be ...
  • EnilemmE
    Incommunicado skrev 2009-09-29 09:07:08 följande:
    ska du t ex lösa konflikten mellan Israel och Palestina? Ingen annan har lyckats....
    Skulle nog inte fixa det tyvärr, men jag undrar varför t.ex. våra nordiska länder fungerar så bra och det är sån katastrof nere i de nämnda regionerna.. Håll sams liksom, hur svårt kan det va??!
  • Lemasive

Varför bry sig, om 30 år kommer det vara över 50% muslimer i Sverige. Då kommer era barn få lära sig Sharia och koranen, tro inte att någon kommer undan. Sverige kommer försvinna.

Svar på tråden Är du oroad över invandringen?