• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • Lavish
    Zimlis skrev 2009-09-29 08:43:00 följande:
    Ja jag är oroad över invandringen - man kan inte bara ta in folk och bunkra upp dem - människor mår inte bra av att inte ha något att göra och att känna sej missanpassad i ett samhälle kan ju inte vara nån större hit.Ska vi ha en invandring så måste vi ta hand om de vi redan har och kunna integrera folk i samhället
    Jag håller med om att de inte mår bra och att det måste lösas. Däremot tycker jag inte vi ska stoppa invandringen över detta. För invandraren är valet "torterad till döds i hemland" "missanpassad och arbetslös men trygg, i Sverige" oftast inte ett särskilt svårt val.
  • Dr Mupp
    MijaMia skrev 2009-09-29 08:41:02 följande:
    Och allt snack om skattepengar hit och dit. Sverige är ett rikt land om man tänker på att alla har fri skolgång. Vår rikedom börjar redan där! Vi är grymt hemmablinda. Vi har det nästan oförskämt bra i sverige.
    Och vårt så bra sverige försämras hela tiden. Skolorna visar sämre och sämre resultat för varje år. Vården går på knäna och folk dör i vårdköerna. Hur mycket sämre ska vi ha det för att andra ska få det bättre.
  • Zimlis
    Lavish skrev 2009-09-29 08:47:15 följande:
    Jag håller med om att de inte mår bra och att det måste lösas. Däremot tycker jag inte vi ska stoppa invandringen över detta. För invandraren är valet "torterad till döds i hemland" "missanpassad och arbetslös men trygg, i Sverige" oftast inte ett särskilt svårt val.
    Nej jag vill inte heller stoppa invandringen - om mitt inlägg gav det intrycket så va det inte det jag menade. Jag vill som sagt bara att folk ska få komma in i samhället.
  • EnilemmE

Svarade ja, för det känns som att invandrarna håller på att ta över Sverige.. Arbetskraftsinvandring - okej, men välgörenhetsinvandring kan vi skita helt i!

• Beautifully Human
    Dr Mupp skrev 2009-09-29 08:49:16 följande:
    Och vårt så bra sverige försämras hela tiden. Skolorna visar sämre och sämre resultat för varje år. Vården går på knäna och folk dör i vårdköerna. Hur mycket sämre ska vi ha det för att andra ska få det bättre.
    Och du tror på fullt allvar att det är invandrarnas fel?
  • Zaria

Jag är oroad för deras skull pga utanförskap och annat, däremot är jag inte oroad för mig egen skull eller Sveriges skull.

• Beautifully Human
    EnilemmE skrev 2009-09-29 08:51:52 följande:
    Svarade ja, för det känns som att invandrarna håller på att ta över Sverige.. Arbetskraftsinvandring - okej, men välgörenhetsinvandring kan vi skita helt i!
    Folk som häver ut sig sådant, kommer själv finna sig i nöd en dag och då har man f-n inte rätt att be om hjälp.
  • Undret Gilan
    Zimlis skrev 2009-09-29 08:43:00 följande:
    Ja jag är oroad över invandringen - man kan inte bara ta in folk och bunkra upp dem - människor mår inte bra av att inte ha något att göra och att känna sej missanpassad i ett samhälle kan ju inte vara nån större hit.Ska vi ha en invandring så måste vi ta hand om de vi redan har och kunna integrera folk i samhället
    Vist hamnar många i ett utanförskap pga för lite hjälp.
    Men tycker ändå inte man kan neka folk som flyr för sina liv ett hem. De väljer noh hellre ett jobbigt liv än inget alls.

Men visst mer resurser måste läggas på att de ska få en chans i samhället, få jobb, betala skatt och vara en del av karusellen.
    ~~¤*Förlovad*¤~~
  • Trollet Ludenben

Inte över invandrarna i sig är jag orolig men hur politikerna sköter invandrarfrågan. Bor i en mångkulturell förort som är tungt belastad av alla möjliga sociala problem. Och ja, denna massinvandring är ett problem. Det är tusan ett problem när en skolklass innehåller en enda eller i värsta fall inte en enda svensk elev.
    Invandringen är för stor och alla klumpas ihop på ett och samma ställe. Fler än vi har resurser att hjälpa kommer hit och då blir det problem.

Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • Damien och Adrian

De som lever på bistånd i Sverige som är svenskar är oftast de största rasisterna... hmm. Vill de ha bidragen för sig själva?

Fram för fri invandring, de allra flesta kulturer och grupper av människor är hårt arbetande, särskilt de som aldrig tidigare haft bidrag...

stolt mamma till Damien (070913) och en till kille, Adrian, på G (BF 11 nov)
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?