• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • Nannasan

Undret Gilan skrev 2009-09-29 08:31:39 följande:

Men så gör ju massor utav svenskar med?! Ska vi då börja sterelisera alla och dö ut?
    Jisses, sterilisera? Snacka om överdrift, hördu!
  • Beautifully Human
    Stårschan skrev 2009-09-29 08:32:02 följande:
    Därför att våra skattepengar behövs till att ta hand om dem som redan bor i landet. Biståndspengar kan göra bättre nytta på andra ställen.
    Biståndspengar har aldrig löst en konflikt. Många gånger faller pengarna rakt in i en korrupt regering.

Jag känner att det ÄR mitt ansvar som människa att göra vad jag kan för att minska andra människors lidande och tills svenskar orkar engagera sig i vad som händer runt om i världen får vi acceptera att skattepengar hjälper folk som behöver hjälp. Tycker inte det är något konstigt alls.
  • sakoline

Ja, jag är orolig. Det funkar inte så länge det finns många som lever i utanförskap och inte kommer in i det svenska samhället. Sen får folk tycka hur roligt det är de vill med fester och multikultur...

• Undret Gilan
    Nannasan skrev 2009-09-29 08:36:32 följande:
    Undret Gilan skrev 2009-09-29 08:31:39 följande: Jisses, sterilisera? Snacka om överdrift, hördu!
    Ja men vad är lösningen då? Varför har folk födda i detta landet rätt att som de vill men bara för att någon blev född någon annanstans så är det inte okej?! knepigt
    ~~¤*Förlovad*¤~~
  • Beautifully Human

Och allt snack om skattepengar hit och dit. Sverige är ett rikt land om man tänker på att alla har fri skolgång. Vår rikedom börjar redan där! Vi är grymt hemmablinda. Vi har det nästan oförskämt bra i sverige.

• sakoline
    MijaMia skrev 2009-09-29 08:41:02 följande:
    Och allt snack om skattepengar hit och dit. Sverige är ett rikt land om man tänker på att alla har fri skolgång. Vår rikedom börjar redan där! Vi är grymt hemmablinda. Vi har det nästan oförskämt bra i sverige.
    Och vill inte gärna få det sämre...
  • Zimlis

Ja jag är oroad över invandringen - man kan inte bara ta in folk och bunkra upp dem - människor mår inte bra av att inte ha något att göra och att känna sej missanpassad i ett samhälle kan ju inte vara nån större hit.

Ska vi ha en invandring så måste vi ta hand om de vi redan har och kunna integrera folk i samhället

• Beautifully Human

Många snackar om utanförskapet, vilket är en enorm del av problemet.
    Och som TS säger, tvingas många faktiskt utanför samhället.

Är det någon som har någon åsikt om hur man skulle kunna lösa detta utanförskap?

Vad tycker ni vi som svenskar kan göra för att underlätta?

• FreeForAll
    sakoline skrev 2009-09-29 08:42:21 följande:
    Vilket även det är en del av problemet.
  • Beautifully Human
    sakoline skrev 2009-09-29 08:42:21 följande:
    Jag tvivlar starkt på att invandringen kommer ha en negativ effekt på de grundläggande rättigheterna vi länge avnjutit i sverige.
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?