• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • Mopsan

Ulf Harrys Farsa skrev 2009-09-29 02:30:20 följande:

*Asgarv* Tack söta du för ett gott skratt, hälsa din man, jag dricker Vodka (stor bokstav) med honom vilken dag som helst.
    Bara att komma hit vilken dag som helst här dricks vodka i stora jävla muggar till frukost - stärkande, lunch - för att orka resten av dagen, kvällen resten av flaskan för att sova. men först kärleks knuffar och ja slår han mig lite för att visa hur mkt jag betyder för honom. hade jag inte vart så rädd för att bli utekad som rasist så hade jag nog bett honom sluta.
    men du vet det är inte lätt för honom stackarn.
    natti natt tack själv
  • Mopsan
    Lenk skrev 2009-09-29 02:33:02 följande:
    Ja det undrar jag också. Men varenda en som uttrycker åsikter som du inte håller med om här får påhopp av dig, därför jag undrade. Bara nyfiken.
    mkt bra fråga
  • turgut
    turgut skrev 2009-09-29 02:31:32 följande:
    Varför skulle jag vilja nedvärdera svenskarna?
    turgut skrev 2009-09-29 02:31:32 följande:
    Varför skulle jag vilja nedvärdera svenskarna?
    Ska jag vara fullständigt ärlig. Med risk för att få moderatorpisk. Som, om det nu finns, pursvensk älskar jag mitt land. Jag är väldigt stolt över väldigt mycket. Sånt som finns i böcker, typ.

Jag är stolt över Gustaf Wasa. Han tog det första steget mot att göra Sverige till ett föregångsland när det gäller demokrati.

Jag är stolt över de män som under artonhundratalet både gjorde Sverige till en förebild när det gäller industrialism och facklig kamp.

Jag älskar att Sverige under förra århundradet blev till ett land som på bred front importerade arbetskraft från stora delar av världen och lyckades, på något märkligt sätt skapa ett pluralistiskt samhälle.

Men jag är inte stolt över det jag ser nu. Människor som inte ens vet vad Sverige är som skriker ut sin kärlek till något som inte finns. Som inte ens känner till dynamiken kring vår nationalsång. Som inte kan svara på den enklaste fråga om vår historia.

Jag är stolt över att Sverige är ett land byggt av invandrare och kan känna sorg över att vår historia innehåller perioder där det har varit så omöjligt att leva här att miljontals människor har varit tvungna att fly.

Jag nedvärderar intolerans och okunnighet. Men jag skulle aldrig nedvärdera svenskheten.
  • turgut
    Lenk skrev 2009-09-29 02:33:02 följande:
    Ja det undrar jag också. Men varenda en som uttrycker åsikter som du inte håller med om här får påhopp av dig, därför jag undrade. Bara nyfiken.
    Om du kollar igenom vad jag har skrivit så kommer du att upptäcka att jag inte har hoppat på en enda person.

Jag har bara ställt frågor till folk.

Vilket land tror du att jag kommer ifrån?
  • Lenk
    turgut skrev 2009-09-29 02:39:35 följande:
    Ska jag vara fullständigt ärlig. Med risk för att få moderatorpisk. Som, om det nu finns, pursvensk älskar jag mitt land. Jag är väldigt stolt över väldigt mycket. Sånt som finns i böcker, typ. Jag är stolt över Gustaf Wasa. Han tog det första steget mot att göra Sverige till ett föregångsland när det gäller demokrati. Jag är stolt över de män som under artonhundratalet både gjorde Sverige till en förebild när det gäller industrialism och facklig kamp. Jag älskar att Sverige under förra århundradet blev till ett land som på bred front importerade arbetskraft från stora delar av världen och lyckades, på något märkligt sätt skapa ett pluralistiskt samhälle. Men jag är inte stolt över det jag ser nu. Människor som inte ens vet vad Sverige är som skriker ut sin kärlek till något som inte finns. Som inte ens känner till dynamiken kring vår nationalsång. Som inte kan svara på den enklaste fråga om vår historia. Jag är stolt över att Sverige är ett land byggt av invandrare och kan känna sorg över att vår historia innehåller perioder där det har varit så omöjligt att leva här att miljontals människor har varit tvungna att fly. Jag nedvärderar intolerans och okunnighet. Men jag skulle aldrig nedvärdera svenskheten.
    Nu sa jag ju inte nedvärdera Sverige eller svenskheten heller, utan svenskarna. Och du kan ju inte påstå att vi som får påhopp av dig inte är svenskar för att vi inte lever idet land som Sverige var för längesedan?
  • Mopsan

usch vilka hemska saker ni råkat ut för. tråkigt att man som svensk blir utsatt av andra svenskar. måste ju kännas fruktansvärt. men det finns inga förklaringar på varför dessa svenskar valt t just er? jag själv har riktigt dåliga erfarenheter jag med bla drogad o gruppvåldtagen av några trevliga svenska pojkar vågade aldri anmäla pga alla hot jag fick efteråt av pojkarna och deras familjer.

• Mopsan
    turgut skrev 2009-09-29 02:40:57 följande:
    Om du kollar igenom vad jag har skrivit så kommer du att upptäcka att jag inte har hoppat på en enda person.Jag har bara ställt frågor till folk.Vilket land tror du att jag kommer ifrån?
    tror du på det själv?
  • Lenk
    turgut skrev 2009-09-29 02:40:57 följande:
    Om du kollar igenom vad jag har skrivit så kommer du att upptäcka att jag inte har hoppat på en enda person. Jag har bara ställt frågor till folk. Vilket land tror du att jag kommer ifrån?
    Kanske bara var jag som uppfattade det som att du nedvärderar de som inte håller med dig, men det är min åsikt i så fall. Jag tyckte till exempel att detta kändes ganska onödigt i sammanhanget:
    turgut skrev 2009-09-29 02:25:39 följande:
    Tittar du inte på TV? Rör du dig inte ute i samhället?
    Och jag tror att du kommer från Sverige. Varför skulle jag tro annat?
  • turgut
    Lenk skrev 2009-09-29 02:41:34 följande:
    Nu sa jag ju inte nedvärdera Sverige eller svenskheten heller, utan svenskarna. Och du kan ju inte påstå att vi som får påhopp av dig inte är svenskar för att vi inte lever idet land som Sverige var för längesedan?
    Jag begriper i ärlighetens namn inte ett dugg av vad du säger.

Men jag försöker. Jag har ingen anledning att nedvärdera svenskarna, men jag misstänker att jag och några andra som har deltagit i diskussionen här inte menar samma sak med svenskar.

Och jag tycker inte att jag har hoppat på någon. Jag samtalar gärna, men kan du visa mig först på vilket sätt jag har hoppat på någon?
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?